Spectrum 410 Högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HoglandsNygga
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-11-04

Spectrum 410 Högtalare

Inläggav HoglandsNygga » 2006-11-05 15:38

Jag har kommit över ett par högtalare från 1980-talet som heter Spectrum 410 och detta är vad jag vet/tror om dessa:

Vad jag förstår är högtalarna amerikanska och mycket välljudande. Principen är 2-vägs basreflex med 10" element i basen. Impedansen är 6 ohm. Så långt allt väl. Men problemet är att det ena baselementet saknas. Jag har för avsikt att få dessa högtalare spelklara igen.

Finns det någon som kan dessa högtalare? Vilken delningsfrekvens? Ersättningselement?

Alla tips och all kunskap välkomnas.

Mvh / Jan Nygren

Användarvisningsbild
bajenleker
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2006-09-26

Inläggav bajenleker » 2006-11-07 13:15

Jag har hittat lite i en katalog från 88/89, utgiven av Rena Rama Ljudet som låg i Uppsala, och de skriver ang. 410.
Hög verkningsgrad 90dB/1W 1meter
Hög effekttålighet 200W
Påkostade element
29-22000 Hz

Kostade 8500SEK i butik.

Mer än så vet jag inte.

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2006-11-10 01:46

Prova med att kontakta den här killen, Brent Riehl.

Han köpte upp resterna av Spectrum 1996 och hade kvar en del uppgifter om deras högtalare för två år sedan.

Mejladress: brent_riehl@starsound.biz

Har själv kvar ett 3D-system (som det kallades då) från Spectrum bestående av två satelliter med Dynadio D28 (eller snarare SEN-lab 2806 som efter uppköp blev Dynaudio D28)-diskanter och ett 6-tumselement. Gemensam bas var en rätt stor portad låda med en 12:a med dubbla spolar i. Låter riktigt bra.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2009-09-01 13:13

Är det någon som har bilder, reklamblad på hela eller delar av Spectrums sortiment?
Såldes väl av Ljudbutiken, så någon kanske har bilder att lägga ut?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2009-09-01 13:59

Verkar svårt att hitta några bilder på dom ,diskanterna verkar va likadana som sitter bak i mina vegor (vifa h25) .Men nån bild på basarna eller annan information om dom hittar jag inte :(

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2009-09-01 14:09

Bild på fyrhundratiorna går att googla fram men jag är mest nyfiken på de andra skapelserna från Spectrum. 108 och 208 hette ett par mindre modeller men det fanns fler, minst tio olika modeller.
Flera av de mindre modellerna använde Peerless 62CT13
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2009-09-01 17:08

Kul, grattis, min drömhögtalare under en period på 80-talet!
Jag har för mig att den har testats i dåvarande blaskan elektronikvärlden.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2009-09-01 17:17

Här http://www.audioreview.com/mfr/spectrum ... 94crx.aspx står det förresten att basen är egentillverkad.
Om nu recensenten är välunderättad.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-10 16:48

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Inläggav Prozac » 2009-10-26 11:16

Jag köpte, på vinst och förlust, ett par spectrum 410. Bra skick, valnötsfaner. Inte så basiga som jag befarat, men basen finns där när den behövs..djup men inte entonig. Man skall helst sitta i sweetspot, mellanregister-spridningen är begränsad, utöver det tycker jag det är ett riktigt bra och naturligt ljud.

Jag har sett på bilder på nätet att det verkar finnas två versioner, en med ett baselement med 8 skruvhål/bas, och en med en bas med 4 skruvhål/bas (min har fyra). Är det någon som vet vilken variant som är orginal eller är det olika versioner?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Aiwazz
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-06-05
Ort: Marmaskogen

Inläggav Aiwazz » 2013-11-24 14:16

Jag har köpt ett par Spectrum 410.
Väldig linjära och går djupt ibasen (För stora för mitt vardagsrum)

Funderar på att byta om nån har nåt kul :D

Bild

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Inläggav tordnilsson » 2013-11-25 22:09

Jag har haft mycket glädje av ett par Spectrum 108 under ett antal år, billig, rolig, väljudande & stryktålig. (Jag maxade ett STORT Yamaha-slutsteg på dem - högt som faan ! lät bra ändå ! Haha -som sagt stryktåliga.)
De lät riktigt bra med triodslutsteg åxå, kort sagt så skulle det nog behövas en efterföljare, tror att den skulle sälja bra än idag. /tord

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re:

Inläggav distad » 2021-09-04 01:56

tordnilsson skrev:Jag har haft mycket glädje av ett par Spectrum 108 under ett antal år, billig, rolig, väljudande & stryktålig. (Jag maxade ett STORT Yamaha-slutsteg på dem - högt som faan ! lät bra ändå ! Haha -som sagt stryktåliga.)
De lät riktigt bra med triodslutsteg åxå, kort sagt så skulle det nog behövas en efterföljare, tror att den skulle sälja bra än idag. /tord

Kan bara instämma i hyllningskören. Jag lyssnade idag på ett par som var hela och fina och de lät verkligen bra och de har ju något som ytterst få har idag och det är en rejäl 10-tummare :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Re:

Inläggav distad » 2021-09-04 02:48

FBK skrev:
tordnilsson skrev:Jag har haft mycket glädje av ett par Spectrum 108 under ett antal år, billig, rolig, väljudande & stryktålig. (Jag maxade ett STORT Yamaha-slutsteg på dem - högt som faan ! lät bra ändå ! Haha -som sagt stryktåliga.)
De lät riktigt bra med triodslutsteg åxå, kort sagt så skulle det nog behövas en efterföljare, tror att den skulle sälja bra än idag. /tord

Kan bara instämma i hyllningskören. Jag lyssnade idag på ett par som var hela och fina och de lät verkligen bra och de har ju något som ytterst få har idag och det är en rejäl 10-tummare :D

Lyssningen på dessa har verkligen satt myror i skallen på mig.... Funderar på om jag inte ska köpa dem. De hade verkligen kvaliteter som jag uppskattar och som kostar ganska rejält idag och vem har sagt att man inte kan äga mer än ett par högtalare. 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Re:

Inläggav distad » 2021-09-06 01:24

FBK skrev:
FBK skrev:
tordnilsson skrev:Jag har haft mycket glädje av ett par Spectrum 108 under ett antal år, billig, rolig, väljudande & stryktålig. (Jag maxade ett STORT Yamaha-slutsteg på dem - högt som faan ! lät bra ändå ! Haha -som sagt stryktåliga.)
De lät riktigt bra med triodslutsteg åxå, kort sagt så skulle det nog behövas en efterföljare, tror att den skulle sälja bra än idag. /tord

Kan bara instämma i hyllningskören. Jag lyssnade idag på ett par som var hela och fina och de lät verkligen bra och de har ju något som ytterst få har idag och det är en rejäl 10-tummare :D

Lyssningen på dessa har verkligen satt myror i skallen på mig.... Funderar på om jag inte ska köpa dem. De hade verkligen kvaliteter som jag uppskattar och som kostar ganska rejält idag och vem har sagt att man inte kan äga mer än ett par högtalare. 8)

Läste visst lite fel här, det var ett par 410 som jag lyssnade på. Och de lät mycket trevligt :!:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2021-09-06 01:51

Läste detta om dem. If they are the Spectrums that were made in Toledo Ohio, they are likely to be better than usual. Spectrum started with good designs and then applied very tight quality control to the drivers they bought. That may have been why they didn't make it - you can't reject a lot of drivers without raising prices to cover your costs, and unless you are at the top end of the market, consumers are much more price conscious than they are picky about the sound. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2021-09-27 02:03

Lyssnade en gång extra på 410 och de satte sina spår ifrån första lyssningen så jag kunde inte låta bli att köpa dem av Imperial på Hififorum.nu Vi lyssnade både med trisse steg och rörslutsteg på 2x7watt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-12 00:16

Ja köpte tebax dom.
Dom lirar fint i mitt sovrum m en rör häck som Lodström byggt som ger ca12W per kanal.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2023-10-29 10:22

Imperial-Blomman skrev:Ja köpte tebax dom.
Dom lirar fint i mitt sovrum m en rör häck som Lodström byggt som ger ca12W per kanal.

Men de vantrivs visst hos dig. Vi får klena rör watt i oss, och vi vill ha "kraft" så vi får motionera baselementen lite på höga volymer. 8O
Så vi har bestämt oss för att flytta ut igen till en person som ger oss det vi vill ha, "bas" 8) :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-29 10:25

Jamen de ju bara å eqvalisera 8O :lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2023-10-29 12:08

Man får knappast ett rum som mäter perfekt utan bashöjningar med måtta får man hoppas på. Och då jäklar... :mrgreen: Sedan för övrigt så är jag inte orolig utan det vet jag att jag får till.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-29 12:44

Har du skickat infrturen så du har möjlighet å få ett eget krypin?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2023-10-30 03:23

Imperial-Blomman skrev:Har du skickat infrturen så du har möjlighet å få ett eget krypin?

Svara ärligt, nej. Jag mår och har mått riktigt uselt så det har stått still. Men jag kommer försöka få till det då detta med Spectrum fick min kropp att le lite. :) Och kanske ge mig på ett DIY bygge av center. 8O Köpa färdig högtalare och byta diskant.... men det går väl inte.. :? :| :) :P 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav Calleberg » 2023-10-30 08:56

FBK skrev:
Imperial-Blomman skrev:Har du skickat infrturen så du har möjlighet å få ett eget krypin?

Svara ärligt, nej. Jag mår och har mått riktigt uselt så det har stått still. Men jag kommer försöka få till det då detta med Spectrum fick min kropp att le lite. :) Och kanske ge mig på ett DIY bygge av center. 8O Köpa färdig högtalare och byta diskant.... men det går väl inte.. :? :| :) :P 8)


Nä det "går" inte. :) Har nog en FulSonab center som du kan få, eller den där högen Jamo 200 bioprylar. Då kan du prova att byta hejvilt för att bevisa att jag har fel :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2023-10-30 12:51

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Imperial-Blomman skrev:Har du skickat infrturen så du har möjlighet å få ett eget krypin?

Svara ärligt, nej. Jag mår och har mått riktigt uselt så det har stått still. Men jag kommer försöka få till det då detta med Spectrum fick min kropp att le lite. :) Och kanske ge mig på ett DIY bygge av center. 8O Köpa färdig högtalare och byta diskant.... men det går väl inte.. :? :| :) :P 8)


Nä det "går" inte. :) Har nog en FulSonab center som du kan få, eller den där högen Jamo 200 bioprylar. Då kan du prova att byta hejvilt för att bevisa att jag har fel :wink:

I det här fallet så kommer jag gå efter mina egna öron och skita i "att det inte går" som det aldrig går med att stoppa in något nytt i gammal låda. :? Och om det inte ska ske så får du förklara, men jag lovar inte att jag litar på mina öron ändå. Det är ju ändå dem som ska stå ut med oljudet....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2023-12-02 01:52

distad skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja köpte tebax dom.
Dom lirar fint i mitt sovrum m en rör häck som Lodström byggt som ger ca12W per kanal.

Men de vantrivs visst hos dig. Vi får klena rör watt i oss, och vi vill ha "kraft" så vi får motionera baselementen lite på höga volymer. 8O
Så vi har bestämt oss för att flytta ut igen till en person som ger oss det vi vill ha, "bas" 8) :lol:

Nästa vecka blir det Spectrum test med olika slutsteg, intressant.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-12-02 01:59

Yupp!

De ska bli kul.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2023-12-05 09:09

Idag ska jag lyssna på flera vintage högtalare = sådant är kul tycker jag. Roligare än att lyssna på nytt, nästan. :o
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav petersteindl » 2023-12-05 09:29

Spectrum högtalarna hade en del positiva egenskaper. Underskattad högtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav distad » 2023-12-05 09:49

petersteindl skrev:Spectrum högtalarna hade en del positiva egenskaper. Underskattad högtalare.

Och för den slanten som de kostar mig så "går det inte" att få bättre ljud = jag är glad över dem och jag har ju hört dem lite och de är inte så dumma. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster