Persson på väg upp i prislistan??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-11-01 22:16

Hmm.. Steg ett provade jag faktiskt. Det var väl det som gjorde att jag vill köpa nytt då det visade på ca 5 ohm.. Sen gjorde jag inte resterande.. Men ska testa det ändå.. om inte annat för att veta om jag kan använda pinnarna.. :)

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-11-04 03:11

5 ohm kan vara oxid & co i ledningarna...

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-11-09 00:12

Jag besökte Vintages i Kungälv idag. Såg ett par MP1:or där. Ägaren var nog ingen säljare då han dissade både dom och MP2. Han var nog inte heller särskilt begeistrad i Carlsson. Däremot gillade han 8071. Hur är det nu med smaken nu igen?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-11-09 01:37

Men om han gillade 8071.... jaja.. Jag har haft inne ett slutsteg, ett Quad 405-2 för reparation hos dom. Tyvärr så är det moddat så dom kände att dom inte riktigt mäktade med det. Ska vara moddat av Peter Bremen för ett antal år sedan. Jag hade även försteget 44 men det brann upp.. Bokstavligen, då hela huset runt försteget också brann upp.

I övrigt har jag fixat ny mätare och fått en rätt stabil avläsning på runt 40 ohm på elementet. Jag har inte lött fast trådar.. men det kan jag ju gör i så fall..

Lasse

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-11-11 20:51

40 Ohm? 8O
Har du verkligen läst av rätt?
Är det visarnål i mätinstrument eller direkt sifferavläsning på display?
Är det visarinstrument(nål) måste du tänka på rätt skalavläsning, så det inte är en faktor 10 som felar, och det alltså är 4 ohm.

Alternativt:
Koppla in elementet FRISTÅENDE till förstärkare.
Kör och lyssna.Du kan inte ösa på som när det sitter i lådan, men hur låter det?
40 ohm är helt åt skogen.Borde vara kring 4 ohm(ca. 3,till 6 ohm i viloläge).

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-11-12 16:48

Det är en digital visare. Och den hamnar på ca 40 ohm.. men jag tycker det är svårt att få en stabil visning. Men ja, runt 40 ohm ändå, skulle jag vilja säga. Det går aldrig ner till 3-6 ohm hur jag än fipplar.

Jag kopplade in elementet på stereon direkt.. Och med hänseende till det.. så låter det inte bra.. Klipper o skrapar.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav jowl » 2017-01-01 02:15

Jag tänkte ruska liv i den här gamla tråden, med anledning av att jag står i begrepp att köpa grejer till nya filter åt Beovox 4700, och tänkte att jag kanske lika gärna kunde göra filter även till mina AB33, som låter lite dimmigt. Har tidigare haft AB11, som lät trevligt med skapliga receivers typ Sony STR6046A och NAD 3020i. Med HK930 lät de riktigt bra för sin storlek. Blev därför en gnutta besviken när jag lade ganska mycket stålar på 33:orna utan att uppleva några som helst fördelar mot 11:orna, trots större och dyrare modell, utom kanske just ett större ljud.

Det har tidigare i tråden påpekats att två av skillnaderna mellan de allt mer eftersökta MP1-2-3 och föregångarna AB11-33-22 är att på AB-modellerna har diskanterna sämre placering och komponenterna i filtret är sämre. Det förra går nu inte att göra så mycket åt, men jag tänkte höra här om det kunde vara så, att någon sitter inne på förslag på hur man kan förbättra filtret? Delarna är säkerligen original, så en uppfräschning av lytar och motstånd gör nog en viss skillnad. Men räcker det att bara köpa lite finare kondingar, eller bör man ändra lite på värdena och komponenterna? Jag gick tyvärr bet när jag försökte få loss ett filter, det sitter nämligen på en tjock skiva, väldigt hårt limmat mot insidan högtalaren. I tråden på Carlssonplanet som länkats till anger man att filtret i AB11 är "ett standardfilter från Peerless". Detta borde ju eventuellt kunna gälla även 33, och det låter ju i så fall inte som att något större antal timmar ägnats åt att få till det perfekta filtret. Elementen är Peerless L825WG och diskanterna MT225HFC, de förra uppenbarligen en specialare..? Det finns ett suddigt datablad på basarna om man googlar, och lite mera dokumentation på diskanterna. Tacksam för tips! (Även på hur man kan få loss det gamla filtret! :wink:)

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav Kalle G » 2017-01-03 15:55

Hej

Jag har ett par Silver-Ring 2B spelandes i garaget. Kalasljud, trots, eller tack vare omgivningen...Hursomhelst trevligt ljud i dessa. Drivna av en Inertia 2235. Skulle dock vara kul att höra den större Silver-Ringen. Verkar vara ont om dessa, eller?

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav jowl » 2017-01-05 01:22

Öppnade den andra lådan idag, och det filtret satt faktiskt bättre till, om än lika hårt limmat. Kondingarna sitter under fastskruvade byglar, vars ena skruv sitter under ett motstånd som är fastlött framför, så det var bökigt komma åt utan att behöva sabba något, men lyckades efter några om och men konstatera att den ena kondingen är på 36uF och den andra på 8uF.

Men nu till pudelns kärna. Jag är tämligen färgblind och kan inte se färgkoderna på de tre motstånden. Skulle man kunna vara så fräck att man bad om hjälp att utläsa vilka motstånd som bör införskaffas..? :)

På drosseln står 5m x 1¼cm, vilket inte säger mig mycket. Om det säger någon annan lite mer så kunde det vara värdefullt, så kan jag köpa nya, i stället för att försöka bända loss de gamla. :wink:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav Maccis » 2017-01-05 13:30

Ser ut som drosslarna är hemlindade.
Tror den plastspolen har innehålt nått annat som kanske gängtape eller nått sådant.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav rolfzetterberg » 2017-01-05 14:24

Filtret ser ut att vara en putsad variant på Peerless eget seriefilter till kit 20-2 som heter 2B10..Ritade upp detta en gång i tiden och det ser ut såhär med Peerless egna värden:
Några kommentarer till ditt förra inlägg:
Bra bild på L825WG finns-du klickade nog inte tillräckligt långt bara.Vem har sagt att L825WG är en specialvariant?
Drosseln är lindad på en Hansaplast eller Leukoplast som har innehållit plåster eller liknande.
Men varför ens tänka på att byta drosslar eller motstånd i ett filter?Det ger ingenting.Kondingar däremot är en helt annan sak.


http://i.imgur.com/r0lkK.jpg
Bilagor
peerless 20-2 filter sch.jpg
peerless 20-2 filter sch.jpg (23.9 KiB) Visad 3816 gånger

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav jowl » 2017-01-05 18:17

Fenomenalt! Har bara gjort ett enkelt filter tidigare, till Beovox 1200, så jag hade nog behövt be om hjälp för att inte chansa fel när jag bygger ihop nya filter. Ser dock bara två motstånd i Peerless-filtret. Var skulle jag sätta in det tredje? Diskanterna sitter i serie, om det spelar roll.

Problemet är att skivan filtret sitter på är så hårt limmad i ett obekvämt läge under baffeln, att jag inte lyckas knacka loss det. Just motstånden går dock kanske att löda loss. Drosseln sitter också som berget, men jag inser när jag tittar på mina egna bilder, apropå lim och annat, att det även sitter en skruv i drosselns mitt. Ska skruva på den lite senare. Vem vet, kanske hela tjofräset lossnar då..!

Basens eventuella specialitet kanske man i och för sig inte ska vara för tvärsäker på. Källan är några oklara (det gäller kanske bara 6,5-tumselementet i AB11) formuleringar på Carlsson Planet: http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=5926

Det enda datablad jag hittat om 8-tummaren är detta, ganska komprimerade: https://www.google.se/search?q=L825WG&client=ms-android-bullitt&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjy4cPysqvRAhWE1SwKHY2nDVUQ_AUIBygB&biw=360&bih=511#imgrc=yvs_XNAV-4rfOM%3A

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav darkg » 2017-01-05 20:20

Det över spolen är 12 ohm som på schemat men paret är på 11 ohm - de sitter parallellt ser det ut som => 5,5 ohm i så fall.
Don’t just do something, sit there.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav jowl » 2017-01-08 10:52

Tack! Förbaskade handikapp. :wink:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re:

Inläggav Knuttebaloa » 2021-10-23 07:09

ZeissIkon skrev:Som sagt har min annons på Blocket nu tagits bort.MP-1:orna är sålda.
Här är grundtexten som den var i annonsen, om någon undrar vad jag skrev.Denna tråd började ju med detta som grund:

MP-1 i utmärkt skick (Sonab-Carlsson ljud)

Konstruerad av Martin Persson som var lärljunge till Stig Carlsson ,och sedan gick sin egen väg.Mycket vackert äkta jakarandautförande!
Trots sin litenhet levereras ett frekvensomfång som överraskar med djupbas och härlig diskantåtergivning.

Modellbeteckning är MP-1 och släpptes senare än den s.k. ”papperskorgen”,AB-11,
som hade formen av en åttakantig stående tub.
Båda dessa modeller har samma bas/mellanreg.element, men MP-1 har 4 st. uppvinklade diskantelement istället för 3st. ej uppvinklade (AB-11) och ger en större och mer upphöjd ljudbild i rummet.

Ett 6,5 tums Peerless(B65 WG/4 ohm ?) bas/mellanregisterelement med beständig gummikantad kon.Tillverkades av Peerless, efter specialkrav från Martin, om extralätt kon.
Varje låda har 4 diskanter(Peerless MT225 HFC,2st.4ohm och 2 st. 8 ohm) ,2 st riktade framåt och 2 st. riktade 45 grader åt höger och vänster framifrån sett.
Ger en diskantspridning på ca. 150 grader.
Koner på diskant och bas/mellanreg.element har färgats in svart(var solblekta).
Alla högtalarelement i god kondition och välljudande!

Höjd: 36,5 cm
Bredd: 23 cm
Djup: 23 cm
Volym: 13,75 liter
Konstruktionsprincip: sluten låda.
Välbyggd lådkonstruktion med stadig stagning internt, vilket gör den resonansstum som en sten.Idealet vid sluten lådkonstruktion.
Frekv.omfång: 40-18000Hz
Lättdriven så ingen kraftfull förstärkare måste driva dom.
Vackert fanérarbete i jakaranda.
Liten fanérskada har lagats med inläggning av nytt fanér.

Ger ett mycket bra rundstrålande ljud och levererar bas så man förvånas.
Jag älskar Sonab-Carlsson ljudet från 70-talet, och den här ”konkurrenten” kan leverera en liknande ljudbild som Carlsson´s mindre 70-tals modeller.
Har sysslat med musik i över 40 år och vet hur instrument och röster SKALL låta.
Dessa små skönheter levererar.

Komponentvalet i delningsfilter, är bättre i MP-1 jämfört med den äldre AB-11.
Där kan ibland komponentbyte behövas för att diskantregistret skall höras fullt ut.

Vacker design och ett behagligt rundstrålande ljud som än idag förvånar med närvarokänsla av instrument (akustiska och elektriska).och röster.

Fungerar också utmärkt som del i surroundsystem.


Deja vu

https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 139118.htm
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster