1)
Köpte ett par högtalare med inbyggd förstärkare på en loppis nyligen. De heter DUX motional feedback 6544 och hör till DUX hifi soundproject serien (eller serie och serie..) Kostade 250kr och ser till iaf till det yttre ut som nya.

Hittar väldigt lite om dessa högtalare, men har mina föraningar att de är samma som philips mfb högtalare? Är det någon som har mer info om dem? Vore kul med all fakta, allt i från det tekniska till kuriosa som tillverkningsår, "nypris", erfarenheter osv.
2)
Vidare undrar jag om 5-pol DIN anslutningan som är in på högtalaren går att göra en adapter till så att man kan koppla in den på vanlig högtalarutgång på förstärkaren, dvs inte RCA?
3)
Min stereo just nu är ultra-budget eftersom vi håller på att flytta mellan två orter. Består av en pioneer stereo komplett med bänk (köpt i helgen på auktion för 40kr) vinlyl: PL-200, Tuner: TX-408, förstärkare: SA-408, kassett: CT-506. Riktig svensson stereo från förr, men ok för pengarna och är som ny! Använder ett par dux 321/3 högtalare, dvs de med ett par satelliter och ett par neråtspelande baslådor (fö köpta för 220kr på samma loppis som de andra duxarna) Hur kopplar jag bäst in högtalarna, kan jag köra dem på A resp. B utgångarna eller överbelastar jag förstärkaren då? Gör det nu och det låter faktiskt kanon (i alla fall för de pengarna) men vet inte hur många ohms högtalarna är på? Enligt manualen får man inta ha mindre än 8 ohms om man kör A + B.