Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Som Harryup skriver, även en modest skivsamling är ofta värd mycket mer än en fräsch pickup. Förstör inte skivsamlingen med att köra "rätt" retro-pickuper!
/ B
Morello skrev:Det väsentliga är att nålmikrofonens komplians passar armens tröghetsmoment - huruvida det är fråga om rörlig spole eller rörlig magnet saknar relevans.
Morello skrev:Vill man nyttja en retro-nålmikrofon skulle jag rekommendera en ny Denon DL103 - trots åldern är det en av marknadens i särklass mest lågdistorderande nålmikrofoner. Den nominella utnivån är dock låg (250 µV (-70dBu)), vilket tarvar ett riktigt lågbrusigt RIAA-steg med ingång för nålmikrofon av typen rörlig spole.
RogerGustavsson skrev:Shibata har ju kommit tillbaka på flera nya pickuper de senaste åren från t.ex. Ortofon och Audio-Technica. Är det verkligen samma slipning som för 50 år sedan?
RogerGustavsson skrev:Shibata har ju kommit tillbaka på flera nya pickuper de senaste åren från t.ex. Ortofon och Audio-Technica. Är det verkligen samma slipning som för 50 år sedan?
Harryup skrev:Varför skulle man vilja ha en Shibata-slipning? Den tillkom som ett nödvändigt ont för att spela av bakkanalerna i CD-4. Inget sliperi kunde vid tidpunkten slipa några micro-ridge i 3D utan man kunde bara lägga in ett plan på en rund nål.
Vilket får till följd att vid övergång mellan 2D planet i bakkanten mot den runda 3D ytan så blir det en böjd kant. Den kommer att medföra att nålen rör sig i höjdled i spåret och sliter därmed ganska mycket mer än nödvändigt på skivorna. Förmodligen vore det bättre att nålen satt åt andra hållet eftersom spåret ju träffar nålen i bakkant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster