Problem med en Expert TA-960

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Problem med en Expert TA-960

Inläggav JanneX » 2024-04-15 16:52

Har ett rätt skumt problem. Min TA-960 har börjat bete sig illa i basen.. Är ju en bra maskin (min är japantillverkad av Marantz med slutsteg från 2235 och tuner/RIAA från 1215b. De tidigare är visserligen bra de också och är identiska med Superscope R-1270 men de tillverkades i Taiwan med mindre Marantz-komponenter så kul att det är en av de bättre) som låter utmärkt så vill gärna komma till rätta med problemet. Vid kl 10 ca på volymkontrollen börjar basen i båda högtalarna låta illa.
Ett flappande ljud som förvärras ju högre jag spelar. Med intryckt loudness kommer problemet tidigare. Har rengjort alla omkopplare och potentiometrar, kanalbalans perfekt, inget knaster i några knappar eller reglage.
Spelar jag sinustoner börjar problemet runt 125Hz och förvärras ju lägre i frekvens jag kommer. Konstigt nog är en 50Hz-ton annorlunda då flappandet/knarrandet finns där i några sekunder för att sedan försvinna och spela tonen rent i några sekunder då det kommer tillbaka igen. Vid andra frekvenser är det med hela tiden.
På lägre volymer spelar det problemfritt och med lättdrivna högtalare är ofta kl.10 tillräckligt starkt men är rädd att göra något värre genom att använda den. Tips på vad som kan undersökas? Har inte hittat några kondensatorer som inte ser ut som de ska eller några dåliga lödningar men det är ju svårt att se med blotta ögat..
Bilagor
_20240415_165203.JPG
_20240415_165203.JPG (901.9 KiB) Visad 289 gånger

MoonMartin
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav MoonMartin » 2024-04-15 22:33

Har du bytt ut alla elyter?
Det kan var utgångskondingarna om slutsteget har sådana.
Sen är det alltid bra att kolla det mekaniska och högtalarna också.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav PerStromgren » 2024-04-16 07:52

Om problemet är identiskt i bägge kanalerna tyder det på något som är gemensamt. Nätaggregat, kanske? Har du kollat utgången till bandspelare; finns problemet där? Troligen inte, men kolla. Hörlursutgången?
... tycker jag!

Per

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav JanneX » 2024-04-16 12:42

MoonMartin skrev:Har du bytt ut alla elyter?
Det kan var utgångskondingarna om slutsteget har sådana.
Sen är det alltid bra att kolla det mekaniska och högtalarna också.


Ingenting är bytt i min ägo. Allt har funkat felfritt. Det enda jag gjort är deoxit i pottar och omkopplare men det sprakade eller glappade inte innan så mest för feelgood. Kan som sagt inte se att någon konding ser sjuk ut men jag vet såklart att det inte behöver synas..

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav JanneX » 2024-04-16 12:48

PerStromgren skrev:Om problemet är identiskt i bägge kanalerna tyder det på något som är gemensamt. Nätaggregat, kanske? Har du kollat utgången till bandspelare; finns problemet där? Troligen inte, men kolla. Hörlursutgången?


Möjligen är det lite värre i höger kanal, svårt att avgöra.
Har hittat ytterligare ett fel just med tape out. Jag använder för stunden receivern som RIAA-steg (kopplar svarven till phono på receivern och sedan tape out till en modernare sak som saknar RIAA) och det funkar utan missljud men har märkt att tape out skickar signal oavsett tape monitor-knappen är intryckt eller inte.. Den ska väl bara skicka ut ljud när knappen är intryckt?
Nätdelen har jag funderat på.. Missljudet är ju konstant utom vid 50Hz där det kommer och går i en jämn cykel..och 50Hz är väl frekvensen i elnätet? Kanske inte har något samband, bara en tanke..
Ska absolut köpa en adapter till 6.3mm hörlursuttag (har bara lurar med 3.5mm-kontakt) på vägen hem från jobbet idag och testa om problemet finns även där.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-16 14:30

På så gmala prylar var väl hörlursutgången kopplad efter slutsteget med några motstånd?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav STDI » 2024-04-16 14:49

JanneX skrev:...
Har hittat ytterligare ett fel just med tape out. Jag använder för stunden receivern som RIAA-steg (kopplar svarven till phono på receivern och sedan tape out till en modernare sak som saknar RIAA) och det funkar utan missljud men har märkt att tape out skickar signal oavsett tape monitor-knappen är intryckt eller inte.. Den ska väl bara skicka ut ljud när knappen är intryckt?...

Tape out har alltid signal ut. När du kopplar in Tape Monitor lyssnar du på Tape In.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-16 14:55

Har du provat å mäta spänningen efter lytarna om den går ner vid starkare signal nivå?

Elektrolytkondingarna på så här gamla grejjer e allt från välanvända till att dom e slut.
De går inte alltid å se att dom e dåliga.
De kan även vara så att lytar mäter ok utan spänning me funkar ändå inte i kretsen m spänning på.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Problem med en Expert TA-960

Inläggav JanneX » 2024-04-17 11:47

Har ni testat hörlursuttaget och har dragit två slutsatser: Problemet uppstår inte och hörlursförstärkare låter precis lika varmt och rent som via högtalarutgångarna.
Känns som att något i slutsteget bråkar då. Har tyvärr vare sig verktyg eller kunskap för att göra någon mer ingående felsökning så nu är det valet och kvalet. Skicka på reparation (finns inga firmor i mina trakter som ägnar sig åt dylika operationer) där det kan bli hur dyrt som helst, behålla som den är och använda som Riaa-steg (har igårkväll ställt skivspelaren på tv-bänken och inte i vintage-anläggningen.. Min Yamaha RX-V777 hembioreceiver har ett inbyggt RIAA men kopplar jag istället skivspelaren till gammelreceivern och vidare till en vanlig linjeingång på RX-V:n så låter det betydligt bättre) eller kanske hörlursförstärkare bredvid någon fåtölj nånstans..eller låta den gå vidare till någon med kunskap att hitta och reparera felet.
Märkligt fenomen detta. Den spelar helt utan bekymmer upp till strax under normal lyssningsnivå och sedan går allt åt skogen vid ytterligare ett hack på volymkontrollen. Har testat med tre olika högtalarpar för att utesluta impedanser som receivern inte tycker om men fenomenet uppstår i alla ..


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster