Watt & ohm gör mig snurrig

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

VinylJoel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2024-04-17

Watt & ohm gör mig snurrig

Inläggav VinylJoel » 2024-04-17 10:36

Tjo och tack för ett härligt forum! Så, grejen är den här med Watt och Ohm när det gäller högtalare/förstärkare? Jag känner rätt vilse när det gäller att greppa teorin bakom det hela och det verkliga knixet är hur jag ska hantera det praktiskt. Häromdagen snubblade jag över en gammal vinyl/FM förstärkare: en Luxor Dirigent 3821-1 (2 x 17g) för en billig slant – bara 100 kronor! I manualen står det "min. 4 ohm", och 2x17 watt. Nu när det inte följde med några högtalare så står jag här och undrar: vilka högtalare passar till den här rackaren? Kan jag bara koppla in vilka som helst (moderna, gamla?), eller riskerar jag att göra en ofrivillig rökelse av min "nya" spelare, eller kanske rentav att skicka högtalarna på en oplanerad resa till återvinningen om jag ansluter högtalare med fel ohm-tal?... eller kanske fel watt-tal? (Jag märker ju att många högtalare nuförtiden är 8 ohm och ibland 100 watt eller mer?)

Eller kan man som regel alltid koppla in högre ohm utan att riskera problem - dvs. 8hm högtalare i en anläggning som klarar minst 4 ohm är alltid lugnt?

Och hur är det isf med Watt?

Hoppas att få lite klarhet i detta - och tack på förhand, medan länkar jag till manualen för spelaren i fråga:
https://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/P ... 3821-1.pdf

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Watt & ohm gör mig snurrig

Inläggav Calleberg » 2024-04-17 11:06

VinylJoel skrev:
Eller kan man som regel alltid koppla in högre ohm utan att riskera problem - dvs. 8hm högtalare i en anläggning som klarar minst 4 ohm är alltid lugnt?

JA, det enda "problem" som du kommer riskera är att den maximala ljudnivån kommer bli något lite lägre. Det medför iochför sig potentiellt andra problem eftersom 17W inte är jättemycket... se nedan. :)

Och hur är det isf med Watt?

Effektsiffrorna som står skrivna på en högtalare har ofta väldigt lite med verkligheten att göra. Men om det står t.ex max 100W på den så får man tolka det som att tillverkaren anser att mer än så bör man inte utsätta den för.

Det innebär inte att man inte kan driva den med en förstärkare på 1000W om man vill så länge man håller sig till hyffsat normala ljudnivåer lämpliga för t.ex ett normalstort vardagsrum
.

Faktum är att det oftast är smartare att använda en lite överdimensionerad förstärkare än en som är lite för klen.

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Watt & ohm gör mig snurrig

Inläggav Ronnie » 2024-04-17 11:14

Låg impedans (mätt i Ohm) på högtalarna gör att förstärkaren måste kunna leverera högre ström.
Välj en 8 Ohm-klassad högtalare så gör du livet lättare för den lilla förstärkaren.
Inget kommer att poffa om du kopplar in högtalare med lägre impedans, så det är ingen fara på så sätt.

Folk som förstår transistorförstärkare bättre än jag kanske kan beskriva mer om vad som händer ifall du ansluter högtalare med låg impedans och börjar spela högt och om det skulle kunna skada förstärkaren.

Innan du vridit upp volymen en massa är det ingen fara iallafall.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Watt & ohm gör mig snurrig

Inläggav Bill50x » 2024-04-17 11:24

17 watt räcker långt om högtalarna har en hygglig verkningsgrad. Där har du en parameter till att hålla reda på :-) En lättdriven högtalare ger en högre nivå per inmatad watt. Watt-angivelsen på en högtalare säger ingenting annat än vid hur många watt den låter riktigt illa eller går sönder.

Det finns högtalare som är riktigt svåra laster och som skulle knäcka din förstärkare om du försökte spela högt men de brukar vara olidligt dyra.

En gång för länge sedan var "Watten" det enda man brydde sig om så därför specades ofta förstärkarna vid 4 ohm för att man skulle kunna marknadsföra dem med högre effekt. Jag skulle gissa att din förstärkare klarar att ge typ 10 watt vid 8 ohm. Med att koppla in en 8 ohms högtalare till din förstärkare riskerar du ingenting. I alla fall inte om din förstärkare är fungerande. Och så länge du inte spelar för högt kommer inte heller högtalarna gå sönder.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Watt & ohm gör mig snurrig

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-17 11:53

2x15 W i 4 Ohm med halvhög distorsion. Effekten i 8 Ohm kan vara något lägre. Högtalare under 4 Ohm kan stressa förstärkaren, det kommer höras om man drar på rejält. Högtalare med högre impedans (Ohm) suger lite mindre ström men det kan förstås knipa med ljudvolymen i vissa fall.

VinylJoel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2024-04-17

Re: Watt & ohm gör mig snurrig

Inläggav VinylJoel » 2024-04-22 11:35

tack för alla svar! Jag har lärt mig massor :)


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst