Vänster kanal låter sämre/mindre på en 1972 Luxor Dirigent

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

VinylJoel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2024-04-17

Vänster kanal låter sämre/mindre på en 1972 Luxor Dirigent

Inläggav VinylJoel » 2024-04-19 10:04

Hej,
Som rubriken beskriver så får jag ut mindre/sämre ljud från VÄNSTER högtalare på min Luxor Dirigent 2x17g 3821-1. (https://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/P ... 3821-1.pdf)

Det är inget fel på högtalarna eller högtalarkablarna då jag testat att byta höger/vänster och problemet är konsekvent på vänster högtalarutgång från förstärkaren.

Jag har en "Mono" knapp och en "loudness"-knapp men ingen av dessa inställningar påverkar/förbättrar problemet.

Att höja ljudet har en viss inverkan då vid höga ljudnivåer så verkar vänstersidan "komma ikapp" lite i volym/kvalite. Jag kan ju med Balans-vredet styra ljudet över mot vänster för att "parera", och då måste jag ställa ratten ca 75% mot vänster för att nivåerna från båda kanalerna ska bli likvärdiga.

(kom precis på själv att detta potentiellt sätt kan ha med pickuppen på skivspelaren att göra då jag endast testat ljudet från skivspelaren, kan det vara så att pickupen kan ställa till med denna typ av problem? - jag ska testa med radiofunktionen när jag kommer hem idag!)

Sist tänkte jag fråga vilken pickup ni hade valt till denna spelare om jag ska byta. Enl. Svalander så är det "Pickering V-15 P/AT Kopia" .. men samtidigt listar Svalander ytterliggare 15-20 varianter. Jag är novis här så vore intressant med lite tips/klarhet kring denna fråga :)

https://svalander.se/shoppen/tillbehoer ... gent-2x17g

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Vänster kanal låter sämre/mindre på en 1972 Luxor Dirige

Inläggav Ronnie » 2024-04-19 11:37

Du kan testa att frenetiskt vrida på alla rattar och trycka på alla knappar en stund. Med lite tur är det bara någon kontaktyta i dem som har ärgat och behöver motioneras lite.

VinylJoel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2024-04-17

Re: Vänster kanal låter sämre/mindre på en 1972 Luxor Dirige

Inläggav VinylJoel » 2024-04-22 11:26

Ronnie skrev:Du kan testa att frenetiskt vrida på alla rattar och trycka på alla knappar en stund. Med lite tur är det bara någon kontaktyta i dem som har ärgat och behöver motioneras lite.

Har gjort detta.. funkade tyvärr inte. Ljudet blir balanserat mellan höger och vänster när man drar på och spelar högt, men ju lägre volym detso sämre/lägre blir vänsterkanalen i relation till höger.

MoonMartin
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Vänster kanal låter sämre/mindre på en 1972 Luxor Dirige

Inläggav MoonMartin » 2024-04-23 23:24

>Ljudet blir balanserat mellan höger och vänster när man drar på och spelar högt, men ju lägre volym detso sämre/lägre blir vänsterkanalen i relation till höger.

Då får du testa om det är volympotten som är trött eller något annat. Testa med att ansluta något med högre utspänning eller öka den och hör om ljudet inom det låga området på volympotten fortfarande är obalanserat trots hög volym och tvärtom, alltså full patte på volymen med en svag signal.
Om det inte är något mekanisk kan det vara en konding i signalvägen är trött och vaknar till av lite mer spänning.

VinylJoel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2024-04-17

Re: Vänster kanal låter sämre/mindre på en 1972 Luxor Dirige

Inläggav VinylJoel » 2024-04-29 09:58

MoonMartin skrev:>Testa med att ansluta något med högre utspänning eller öka den och hör om ljudet inom det låga området på volympotten fortfarande är obalanserat trots hög volym och tvärtom, alltså full patte på volymen med en svag signal.


Tjena och tack för svaret Martin!

Ok, så om jag förstår dig rätt så ska jag ansluta något externt, t.ex. min iphone, till "tape-ingången" på luxorn, sen dra ner volymen rejält på iPhonen medans jag drar upp den på luxorn? om den då låter jämt/bra vid en reell låg volym så ligger problemet i volympotten?


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster