Braun PS600 Vinylspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-11 09:06

Köpte en kul Vinylspelare härom dagen, Braun PS600. Svag för Designen så jag föll. Den behöver såklart fixas till, priset inkl ett par högtalare Braun/Dieter Rams (vet ej modell, knappt hunnit kolla på dem) trehundra spänn.
Saknade pickupskal tyvärr, de kostar en del på eBay samt motvikten.
Anslutningen på pickupskalet är standard så jag kan testa lite hur den funkar och låter i alla fall, motvikten är fullt möjlig att få till, har metallsvarv om jag bara hade måtten...
Därför: Finns det någon här som har en som skulle kunna mäta med skjutmått yttermåtten (diameter och längd) Det ser ut som om den bara träs på bakänden av armen. Idealt vore om jag också fick reda på hur mycket den väger. Utifrån det kan jag ju sedan få fram vad den är gjord av (skulle ju kunna vara järn eller aluminium). Sedan är det bara att ställa sig vid svarven liksom
Rätt specifik fråga, medveten om det, ett långskott liksom. Men har man tur så har man

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32205
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav Bill50x » 2024-06-11 09:52

Motvikten ser ut så här. Det trevligaste är väl att försöka få till en liknande finish, kan det vara eloxerad aluminium tro? Annars är väl mässing ett bra material. Blir (mot-)vikten för tung är det ju bara att svarva av en bit i taget...

image-asset.jpeg
image-asset.jpeg (232.76 KiB) Visad 1203 gånger


Bilden från:
https://www.itishifi.com/archives//2015 ... table.html

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-11 10:07

Juste bild, inte hittat den, Tack! Visst kan man prova sig fram. Bilden ger en god hint om var börja!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35598
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav paa » 2024-06-11 10:27

Pickup-skalet, passar ett standard?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-11 12:20

paa skrev:Pickup-skalet, passar ett standard?


Nej det gör det nog inte, för långt i alla fall går locket knappast att stänga med ett gammalt Pioneer-skal på. Initialt vill jag mest kolla att mekaniken funkar, gör det det är det väl vettigt att gå vidare med inställningar och pickup

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3579
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav peterh » 2024-06-11 14:10

henriksch skrev:Köpte en kul Vinylspelare härom dagen, Braun PS600. Svag för Designen så jag föll. Den behöver såklart fixas till, priset inkl ett par högtalare Braun/Dieter Rams (vet ej modell, knappt hunnit kolla på dem) trehundra spänn.
Saknade pickupskal tyvärr, de kostar en del på eBay samt motvikten.
Anslutningen på pickupskalet är standard så jag kan testa lite hur den funkar och låter i alla fall, motvikten är fullt möjlig att få till, har metallsvarv om jag bara hade måtten...
Därför: Finns det någon här som har en som skulle kunna mäta med skjutmått yttermåtten (diameter och längd) Det ser ut som om den bara träs på bakänden av armen. Idealt vore om jag också fick reda på hur mycket den väger. Utifrån det kan jag ju sedan få fram vad den är gjord av (skulle ju kunna vara järn eller aluminium). Sedan är det bara att ställa sig vid svarven liksom
Rätt specifik fråga, medveten om det, ett långskott liksom. Men har man tur så har man


Ett Fynd !
PS600 var ju en skivväxlare, fick du med växlarens centrumpinne ?
Skalet hade en vinkeljusteringsknapp så att man fick lite bättre vinkel då flera skivor var staplade.
Vad var det för högtalare ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MoonMartin
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav MoonMartin » 2024-06-12 21:50

Gå in på vinylengine och fråga. Finns några som äger samma spelare.

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-13 17:56

Lite bilder på högtalarna som jag fick med. De lät inge bra alls, burkigt, liksom instängt.
Testade att byta ut ett element utan resultat. Testade att kolla bort delningsfiltret till ett enkelt jag hade (bestående endast av en spole och en 4,7 uF kondensator) och det gjorde stor skillnad. Mycket med öppen ljudbild men lite väl mycket avsaknad av bas.
Dvs alla element funkar (har mätt dem också såklart) men delningsfiltret behöver åtgärdas, sedan har man en fungerande Dieter Rams låda. Det kanske kan vara värt det. Själv har jag vad jag behöver (och lite till) men just Braun/Dieter Rams är ju säljbart. Med andra ord kan man ju "finansiera sitt missbruk (av kul prylar då)" lite. Dessutom är det ju kul att vinna över tingen.
Problemet är att hitta rätt i kondenastordjungeln...
Vad köpa (vilken typ), var beställa, kan spolar bli dåliga??
Huga vad kass jag är på komponenter...
1liten.jpg
1liten.jpg (653.26 KiB) Visad 1076 gånger

2liten.jpg
2liten.jpg (94.94 KiB) Visad 1076 gånger

3liten.jpg
3liten.jpg (228.78 KiB) Visad 1076 gånger

4liten.jpg
4liten.jpg (105.81 KiB) Visad 1076 gånger

5liten.jpg
5liten.jpg (142.82 KiB) Visad 1076 gånger

6liten.jpg
6liten.jpg (100.72 KiB) Visad 1076 gånger

och en bild på vinylspelaren som jag fortfarande inte tillverkat någon motvikt till, allt har sin tid...
spelare liten.jpg
spelare liten.jpg (272.39 KiB) Visad 1076 gånger

Pickupskalet (inte med på bild) från en gammal Pioneer PL177 är för stort, det passar men locket går inte att stänga, djädra lång arm (eller kort lock...)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3579
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav peterh » 2024-06-13 18:48

Om du skall sälja L600 högtalarna rekommenderar jag att du monterar tillbaka delningsfiltret ( och annat ) till originalskick. ( minus förstås om någon komponent är trasig)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22866
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-13 18:59

Spolar blir sällan dåliga, är bara isolerad koppartråd som inte åldras i första taget. Kondensatorerna verkar vara från 1968, förmodligen utrorkade elektrolytkondensatorer. Ersätt med nya plastfilmskondensatorer, 6.8 resp. 33 µF ser det ut som. Lite märkligt med den vita kabeln som inte är ansluten i ena änden. Brauns senare högtalare från början av 70-talet var rätt bra men de här kanske är för gamla?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav rolfzetterberg » 2024-06-13 20:24

Hittade ett schema på filtret,men det är så lustigt ritat att jag tog mig friheten att rita om till ett mer normalt utseende.
Vad jag reagerar på är att de två bipolära ellyterna har "fel storlek" rent fysiskt.Den med lägre värde är större?Eller ser jag fel?
Båda är 35V.
Den vita kabeln ska gå till diskanten.
Som många andra kan jag instämma i faran att bygga om såna här doningar-värdet kan gå åt pipan.Kanske kan nya kondingar vara OK,men jag brukar gå mot strömmen här och skulle själv bara använda bipolära ellyter.Inga plastkondingar.
Bilagor
braun L600 xover.jpg
braun L600 xover.jpg (28.88 KiB) Visad 1058 gånger

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-13 20:42

peterh skrev:Om du skall sälja L600 högtalarna rekommenderar jag att du monterar tillbaka delningsfiltret ( och annat ) till originalskick. ( minus förstås om någon komponent är trasig)

Jo såklart, det jag gjorde var ju en felsökning. Letar nu efter delningsfilterkomponenter med samma värden som original. Det är inte så at jag inbillar mig att jag med mina klena kunskaper kan förbättra dem. Skall plocka bort spolarna och mäta dem också.
Utgångstanken är att spolarna rimligen inte åldras men å andra sidan kanske lacken på tråden kan "vittra"?? Börjar de leda mellan sig torde ju induktansen ändras killgissar, skall mäta dem för säkerhets skull också.
Utgångspunkten i "undersökningen" är ju att de lät så illa, och förändrade ljud när jag testade ett annat delningsfilter.

Att den vita sladden hängde lös beror på att jag, vid fototillfället, hade lödat loss den för att mäta resistansen i den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32205
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav Bill50x » 2024-06-13 22:42

henriksch skrev:Lite bilder på högtalarna som jag fick med. De lät inge bra alls, burkigt, liksom instängt.

Det var lite andra ljudideal på den tiden. Man försökte inte med att skapa ett mer detaljerat ljud genom att hissa diskanten. Lyssnar man tex på ett par gamla AR-högtalare (tex AR-4x) så är diskanten ganska tillbakadragen, precis som på många äldre engelska högtalare. Men det går att lyssna på naturliga nivåer utan att diskanten karvar ut delar av hjärnan... AR menade, tillsammans med andra högtalartillverkare, att frekvenskurvan skulle var svagt fallande från mellanregistret och uppåt för att motsvara verkligheten.

Men naturligtvis kan komponenter bli trötta med åren och man bör nog återställa delningsfiltren till nyskick innan man börjar meka med ljudbilden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-14 07:15

Bill50x skrev:
Men naturligtvis kan komponenter bli trötta med åren och man bör nog återställa delningsfiltren till nyskick innan man börjar meka med ljudbilden.

/ B


Om jag skall gör ngt så är de återställning av filtren, mitt inlägg handlade om hur jag testade vad det var som var fel på dem för ngt fel är det, har haft ett ganska stort antal kvalitetshögtalare från den tid du refererar till, JBL, B&W, Sonab, AR... Int fasen lät de som man hade stängt in dem i garderoben och lyssnade utanför, något fel är det och det sitter i filtren. Har inte varit med om det innan.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3579
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav peterh » 2024-06-14 07:45

henriksch skrev:
Bill50x skrev:
Men naturligtvis kan komponenter bli trötta med åren och man bör nog återställa delningsfiltren till nyskick innan man börjar meka med ljudbilden.

/ B


Om jag skall gör ngt så är de återställning av filtren, mitt inlägg handlade om hur jag testade vad det var som var fel på dem för ngt fel är det, har haft ett ganska stort antal kvalitetshögtalare från den tid du refererar till, JBL, B&W, Sonab, AR... Int fasen lät de som man hade stängt in dem i garderoben och lyssnade utanför, något fel är det och det sitter i filtren. Har inte varit med om det innan.

Filtren lär knappast degraderas. Vad som _kan_ ha hänt är att diskanterna är stekta. De går att ta isär och inspektera talspolen för eventuella skador.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-14 21:52

Har mätt element och lyssnar på vart och ett, de funkar. Det är det som känns ovanligt för mig. Det var därför jag testade med att koppla in dem på ett enkelt delningsfilter (utan att riva bort det gamla) och konstaterade den faktiskt stora skillnaden. Har inte hunnit pyssla med dem mer under dagen. Får se när det regnar näst :)

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-15 08:14

rolfzetterberg skrev:Hittade ett schema på filtret,men det är så lustigt ritat att jag tog mig friheten att rita om till ett mer normalt utseende.
Vad jag reagerar på är att de två bipolära ellyterna har "fel storlek" rent fysiskt.Den med lägre värde är större?Eller ser jag fel?
Båda är 35V.
Den vita kabeln ska gå till diskanten.
Som många andra kan jag instämma i faran att bygga om såna här doningar-värdet kan gå åt pipan.Kanske kan nya kondingar vara OK,men jag brukar gå mot strömmen här och skulle själv bara använda bipolära ellyter.Inga plastkondingar.


Tack Rolf!
Kondensatorerna är "fysiskt" lika stora ungefär. Tack för hjälp med tips på kondensatorval, precis det jag behöver

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-19 08:40

sådärja, lite framåt
motvikt tillverkad. Då jag inte visste hur stor den skall vara fick jag prova mig fram, två försök, det andra funkade
7.jpg
7.jpg (295.38 KiB) Visad 885 gånger

invändig gänga för att kunna justeras
8.jpg
8.jpg (151.82 KiB) Visad 885 gånger

och såhär blev det på plats
9.jpg
9.jpg (173.81 KiB) Visad 885 gånger


Högtalarna fixade, Det vare samma kondensator i båda som hade tappat sin kapacitans, ersatte dem med andra med ursprungliga specifikationer. Det blev Stor skillnad ljudmässigt. skrapat av lacken på faneret och oljevaxade. Blev bättre
10.jpg
10.jpg (410.06 KiB) Visad 885 gånger

11.jpg
11.jpg (680.95 KiB) Visad 885 gånger

Kermit116
 
Inlägg: 1431
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav Kermit116 » 2024-06-19 10:38

Snyggt jobbat!

Låter högtalarna lika bra som dom ser ut så är ju dessa förnämliga! :-)

Då är det bara pu-skalet kvar.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-19 10:48

Kermit116 skrev:Snyggt jobbat!

Låter högtalarna lika bra som dom ser ut så är ju dessa förnämliga! :-)

Då är det bara pu-skalet kvar.


Tja, vet inte riktigt vad jag skall säga om hur högtalarna låter. Är lite fast i Sonab i allmänhet och OA12 i synnerhet. Tycker att det låter bra och dessa är ju inga OA12:or.

Spelaren verkar okej tycker jag. Låter bra. PU och skal får vänta. Spelar hemma på en Thoréns 160 mkII med SME-arm. Känns svårslagen.
Ett PU-skal går att hitta men det kostar en tusenlapp vad jag har sett. Tveksamt om jag gör det.

Förmodligen hamnar alltihop på Blocket. Kul pyssel dock.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3579
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav peterh » 2024-06-19 14:33

PS 600 skalet hade omställbatr vinkel. Om du inte nyttjar skivväxlaren så behövs inte detta, ett ps500 skal funkar bra.

Kul med högtalarna. ovanligt kondingar som tappar capacitans, vad var det för fabrikat / modell ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35598
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav paa » 2024-06-19 14:50

Elektrolytkondingar brukar väl tappa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

henriksch
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav henriksch » 2024-06-19 19:47

paa skrev:Elektrolytkondingar brukar väl tappa?

Vad jag förstår så var dessa bipolära och mätte helt tokigt vs vad som var stämplat på dem, avsevärt lägre, närmare noll UF

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3579
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav peterh » 2024-06-19 19:59

Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3579
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav peterh » 2024-06-19 20:11

Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MoonMartin
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Braun PS600 Vinylspelare

Inläggav MoonMartin » 2024-06-24 22:55

henriksch skrev:
paa skrev:Elektrolytkondingar brukar väl tappa?

Vad jag förstår så var dessa bipolära och mätte helt tokigt

Bipolära kondingar är elektrolyter.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst