Moderator: Redaktörer
paa skrev:Pickup-skalet, passar ett standard?
henriksch skrev:Köpte en kul Vinylspelare härom dagen, Braun PS600. Svag för Designen så jag föll. Den behöver såklart fixas till, priset inkl ett par högtalare Braun/Dieter Rams (vet ej modell, knappt hunnit kolla på dem) trehundra spänn.
Saknade pickupskal tyvärr, de kostar en del på eBay samt motvikten.
Anslutningen på pickupskalet är standard så jag kan testa lite hur den funkar och låter i alla fall, motvikten är fullt möjlig att få till, har metallsvarv om jag bara hade måtten...
Därför: Finns det någon här som har en som skulle kunna mäta med skjutmått yttermåtten (diameter och längd) Det ser ut som om den bara träs på bakänden av armen. Idealt vore om jag också fick reda på hur mycket den väger. Utifrån det kan jag ju sedan få fram vad den är gjord av (skulle ju kunna vara järn eller aluminium). Sedan är det bara att ställa sig vid svarven liksom
Rätt specifik fråga, medveten om det, ett långskott liksom. Men har man tur så har man
peterh skrev:Om du skall sälja L600 högtalarna rekommenderar jag att du monterar tillbaka delningsfiltret ( och annat ) till originalskick. ( minus förstås om någon komponent är trasig)
henriksch skrev:Lite bilder på högtalarna som jag fick med. De lät inge bra alls, burkigt, liksom instängt.
Bill50x skrev:
Men naturligtvis kan komponenter bli trötta med åren och man bör nog återställa delningsfiltren till nyskick innan man börjar meka med ljudbilden.
/ B
henriksch skrev:Bill50x skrev:
Men naturligtvis kan komponenter bli trötta med åren och man bör nog återställa delningsfiltren till nyskick innan man börjar meka med ljudbilden.
/ B
Om jag skall gör ngt så är de återställning av filtren, mitt inlägg handlade om hur jag testade vad det var som var fel på dem för ngt fel är det, har haft ett ganska stort antal kvalitetshögtalare från den tid du refererar till, JBL, B&W, Sonab, AR... Int fasen lät de som man hade stängt in dem i garderoben och lyssnade utanför, något fel är det och det sitter i filtren. Har inte varit med om det innan.
rolfzetterberg skrev:Hittade ett schema på filtret,men det är så lustigt ritat att jag tog mig friheten att rita om till ett mer normalt utseende.
Vad jag reagerar på är att de två bipolära ellyterna har "fel storlek" rent fysiskt.Den med lägre värde är större?Eller ser jag fel?
Båda är 35V.
Den vita kabeln ska gå till diskanten.
Som många andra kan jag instämma i faran att bygga om såna här doningar-värdet kan gå åt pipan.Kanske kan nya kondingar vara OK,men jag brukar gå mot strömmen här och skulle själv bara använda bipolära ellyter.Inga plastkondingar.
Kermit116 skrev:Snyggt jobbat!
Låter högtalarna lika bra som dom ser ut så är ju dessa förnämliga!![]()
Då är det bara pu-skalet kvar.
paa skrev:Elektrolytkondingar brukar väl tappa?
henriksch skrev:paa skrev:Elektrolytkondingar brukar väl tappa?
Vad jag förstår så var dessa bipolära och mätte helt tokigt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster