Luxor 3079 problem...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Luxor 3079 problem...

Inläggav JanneX » 2024-06-26 13:30

Har kopplat upp ett litet system i matsalsänden av vardagsrummet men har gått på pumpen. Min Luxor 3079 har aldrig använt båda högtalarutgångarna i min ägo så allt har varit i sin ordning. Bättre, rent av. Jag uppskattar både ljudkvalitet och FM-sektion i den gamla receivern. Nu har jag dock kommit över ett förvånansvärt välljudande högtalarsystem, snickarbyggt i slutet av 70-talet och bestående av ett sidosystem (Philips 9710, 2xAD0160 per låda) och en basenhet med 2st pushpull-kopplade Hokutone W-250 10"-basar. Som ett senare påfund drivs basen av ett Rila SW-5000, även det snyggt inbyggt i en separat låda. Tydligen efter ritning i någon samtida elektronikblaska och som sedemera såldes som byggsats av ett företag kallat U66 Electronics.
Jag har spelat högtalarna via en modern bioreceiver och de spelar utmärkt, särskilt baslådan är imponerande med en stram och djup bas. Tyvärr strular Luxorn..
Kopplar jag högtalarna till utgång A låter de utmärkt. Samma med B. Likaså basen, som matar steget via högnivå-ingången. Försöker jag dock aktivera båda samtligt, A+B, så spelar bara utgång A. Oavsett vilken högtalare som sitter i vilken utgång.
Vet någon om det är en funktion i receivern som ska vara där som något skydd mot för låga impedansen och alltså diskvalificerar den för uppdraget eller är det en defekt som kan ha någon enkel lösning? Båda utgångarna fungerar alltså perfekt. Bara inte tillsammans...
Bilagor
_20240626_131840.JPG
_20240626_131840.JPG (1.11 MiB) Visad 2851 gånger

Användarvisningsbild
RJohan

Re: Luxor 3079 problem...

Inläggav RJohan » 2024-06-27 15:24

Jag har en likadan 3079, fast min står det Skantic på. Jo, högtalarutgångarna uppträder så. Som du redan listat ut beror det sannolikt på att slutstget ska slippa för låga impedanser. Bara att leva med.

U66 minns jag från när det begav sej, hade deras 'bass driver' till en subwoofer.

Kul pryttlar!

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-06-27 17:03

RJohan skrev:Jag har en likadan 3079, fast min står det Skantic på. Jo, högtalarutgångarna uppträder så. Som du redan listat ut beror det sannolikt på att slutstget ska slippa för låga impedanser. Bara att leva med.

U66 minns jag från när det begav sej, hade deras 'bass driver' till en subwoofer.

Kul pryttlar!

Det var tragiska nyheter.. Skivspelaren här ute är inget speciellt, en Garrard SP25mkIV som dock håller hastigheten perfekt och för ovanlighetens skull även lågt rumble och då pickupen är en Shure med en fin M75ED-nål låter den fett och roligt. AC/DC på denna med Luxorn är en upplevelse. Lite trist att inte kunna använda den fina baslådan dock så får väl ta en funderare. Har andra rätt kul vintage receivers i arsenalen men ingen som har DIN-ingång för skivspelare och en sådan är såklart Garrarden utrustad med..
Får försöka hitta en gammal receiver med DIN in på phono och där man kan köra A+B samtidigt..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-06-27 17:54

Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-06-28 07:00

Tack för tipset och har faktiskt tittat på samma alternativ. Jag förstår dock inte riktigt hur jag ska jorda svarven med en sådan kabel. Såvitt jag förstått är jorden en av pinnarna i DIN-kontakten och visst, det skulle väl gå att skära upp den och tjuvkoppla in sig men det känns som en osmidig lösning.
Sonen gav ett annat alternativ igårkväll, ett jag skäms lite över att inte ha kommit på själv..och det är att helt enkelt använda en 20cm lång högtalarkabel i förstärkaränden som slutar i en y-koppling (högtalarkontakterna från Kjell är alldeles för små för dubbla kablar) och sedan därifrån dra kabel till både högtalare och baslåda ifrån samma högtalarutgång. Baslådan drivs ju av ett separat slutsteg så lasten borde inte vara ett problem.

Återgå till Vintage-hifi