Moderator: Redaktörer
Skrivbordet skrev:Tack för svar.
På baksidan av min 75s står det ”made to Sonab specifikations by Nioon Gakki.
RogerGustavsson skrev:Jag tror samarbetet med Yamaha började med receivern R 7000. Historien finns här: https://hifigoteborg.se/pdf/Sonab_R7000_about.pdf
Där är det Sonab som gör konstruktionen. Kanske var det något liknande för skivspelarna?
RogerGustavsson skrev:Jag tror samarbetet med Yamaha började med receivern R 7000. Historien finns här: https://hifigoteborg.se/pdf/Sonab_R7000_about.pdf
Där är det Sonab som gör konstruktionen. Kanske var det något liknande för skivspelarna?
RJohan skrev:Vi ska komma ihåg att det här var en tid när alla grammofoner lät lika, att påstå något annat var näst intill otänkbart.
Morello skrev:Den som inte hör skillnad på vinyl (när den är som bäst) och CD måste ha oerhört låga krav. LP 12 (liksom originalet Ariston) och ERA 444 är högst konventionella spelare, utan märkvärdiga tekniska lösningar. Jag hade för övrigt en fullsmetad LP12 (ekos, arkiv osv osv) hemma hos mig under flera månader i början på 2000-talet. Den skulle säljas för en god väns räkning - det var nästan omöjligt på den tiden. Nålmikrofonen,Linn Arkiv, är något av det sämsta mög jag testat.
Morello skrev:Hur som helst är bristerna hos vinylen som system välkända sedan decennier och egentligen inte så mycket att prata om. Hör man inte artefakterna får jag lov att gratulera!
Morello skrev:Det exemplar jag testade kan ju varit defekt - vem vet.
Hur som helst är bristerna hos vinylen som system välkända sedan decennier och egentligen inte så mycket att prata om. Hör man inte artefakterna får jag lov att gratulera!
Bill50x skrev:RJohan skrev:Vi ska komma ihåg att det här var en tid när alla grammofoner lät lika, att påstå något annat var näst intill otänkbart.
Var har du fått den tanken ifrån? I såväl Radio & Television som HiFi & Musik testades det åtskilligt med skivspelare och det diskuterades livligt om de ljudande skillnaderna.
När de första CD-spelarna dök upp var det ofta som skillnaderna mellan dem handlade om pris och funktioner, ljudmässigt ansågs de likadana eftersom de var digitala och därmed perfekta.
/ B
Morello skrev:Den som inte hör skillnad på vinyl (när den är som bäst) och CD måste ha oerhört låga krav. LP 12 (liksom originalet Ariston) och ERA 444 är högst konventionella spelare, utan märkvärdiga tekniska lösningar. Jag hade för övrigt en fullsmetad LP12 (ekos, arkiv osv osv) hemma hos mig under flera månader i början på 2000-talet. Den skulle säljas för en god väns räkning - det var nästan omöjligt på den tiden. Nålmikrofonen,Linn Arkiv, är något av det sämsta mög jag testat.
Skrivbordet skrev:Jag antar att jag borde byta nål. Men vad ska jag ha?
Svalander’s lista över Shure-pickuper innehåller inte ”EM”.
Kanske enklare att byta pickup. Audiotechnica AT 91E, kan den passa?
Tacksam för tips.
Bill50x skrev:Morello skrev:Det exemplar jag testade kan ju varit defekt - vem vet.
Hur som helst är bristerna hos vinylen som system välkända sedan decennier och egentligen inte så mycket att prata om. Hör man inte artefakterna får jag lov att gratulera!
"Bristerna" är ju mätdata, när man lyssnar så låter det hur bra som helst. Och visst är det fantastiskt hur bra det kan låta med en diamantnål valsa omkring i en vindlande plastdetalj.
/ B
Morello skrev:Bill50, du vet väl att sfäriska/runda nålar ger en härlig rondör till ffa jazzmusik?
Morello skrev:Bristerna medför artefakter (så som exempelvis hög distorsion och hög brus/knaster/oljud-nivå ), vilket stör återgivningen signifikant.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bristerna medför artefakter (så som exempelvis hög distorsion och hög brus/knaster/oljud-nivå ), vilket stör återgivningen signifikant.
Det finns naturligtvis vinylskivor som låter rätt illa. Men det finns CD som låter skit också, även om knaster och knäppar saknas.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bristerna medför artefakter (så som exempelvis hög distorsion och hög brus/knaster/oljud-nivå ), vilket stör återgivningen signifikant.
Det finns naturligtvis vinylskivor som låter rätt illa. Men det finns CD som låter skit också, även om knaster och knäppar saknas.
/ B
RogerGustavsson skrev:Inte med 75s eller 85s men andra https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=2509&start=20
En bit ner finns en längre artikel
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/inertia-receiver-och-platespiller.18351/page-2
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster