Moderator: Redaktörer
Prozac skrev:distad skrev:Jadå, då får vi se om dessa burkar kan sjunga i en 1:a ? Eller om det blir platt fall med en massa basproblem. Det är alltid en rädsla jag har vid en flytt hur kommer det låta..... De har stått länge i "förrådet" hos Blomman, dvs. hans vardagsrum som är välfyllt med högtalare....Inte mina på bilden alltså, men likadana. Gillar bilden med alla fina växter också.
![]()
Ja, Spectrum 410 har jag haft ett par, trevliga, neutrala och inte så basbetonade som de ser ut. Man behöver dock hålla sig i sweetspot, spridningen i övre mellanregister var något begränsad (upplevde jag). Sålde mina till nån i Duvbo, Sundbyberg.
Imperial-Blomman skrev:De e en lackad trä platta på framsidan av lådorna.
https://greenworks.se/mossa-inomhus/
Här e de gröna levande akustikpaneler.
Sånna måste du ju bara ha
Morello skrev:https://hifigoteborg.se/pdf/spectrum_410_with_test.pdf
distad skrev:I natt drömde jag en dröm om mina Spectrum 410....Att jag blev så nöjd med dem i i kommande lägenhet att jag lämnade in dem för lackering hos en firma i någon grön färg, men jag minns ej vad det blev för färg på metallplattan på fronten..
och sedan uppgraderas filtret med nya komponenter
och så hade jag någon vild diskussion om internkablaget med någon då jag skulle ha grövre kabel än vad som ansågs nödvändigt där inne... dvs. typiskt min tro på kablar..
Dvs . drömmar kan vara underhållande ibland.
Tror jag kopplar det till nissen på Tuben som jämnt byter grejer i högtalare.
Prozac skrev:distad skrev:I natt drömde jag en dröm om mina Spectrum 410....Att jag blev så nöjd med dem i i kommande lägenhet att jag lämnade in dem för lackering hos en firma i någon grön färg, men jag minns ej vad det blev för färg på metallplattan på fronten..
och så hade jag någon vild diskussion om internkablaget med någon då jag skulle ha grövre kabel än vad som ansågs nödvändigt där inne... dvs. typiskt min tro på kablar..
Kommer ihåg att jag kollade på filtret i 410orna men att det var ingjutet i nån typ av massa. Att byta komponenter skulle bli krångligt.
Imperial-Blomman skrev:Ser att dom skriver att de e en D28.
De stämmer inte.
De va Vifa som gjorde dom diskanterna från början.
D28 hade en stor radie från vinkeln på wg å ut mot baffeln.
https://audiokarma.org/forums/index.php ... es.916591/
distad skrev:Prozac skrev:distad skrev:I natt drömde jag en dröm om mina Spectrum 410....Att jag blev så nöjd med dem i i kommande lägenhet att jag lämnade in dem för lackering hos en firma i någon grön färg, men jag minns ej vad det blev för färg på metallplattan på fronten..
Kommer ihåg att jag kollade på filtret i 410orna men att det var ingjutet i nån typ av massa. Att byta komponenter skulle bli krångligt.
Okej, den info hade inte jag.
Chris71 skrev:Imperial-Blomman skrev:Ser att dom skriver att de e en D28.
De stämmer inte.
De va Vifa som gjorde dom diskanterna från början.
D28 hade en stor radie från vinkeln på wg å ut mot baffeln.
https://audiokarma.org/forums/index.php ... es.916591/
Vet att det är helt hopplöst att försöka läxa upp dig när det gäller element, men alltid roar det någon.
Jag tror att det Blomman kan ha rätt igen, kikade på alla Dynaudio versioner som jag känner till från orginal D 28 till D28/2 och D28 AF, ingen använder 4st skruvar utan det troligaste är att de är föregångaren till Scan-speak 92000 aka VIFA D27TG eller numera även Tymphany H26TG45-06.
Imperial-Blomman skrev:distad skrev:Prozac skrev:
Okej, den info hade inte jag.
Man kan sejja att de e ovanligt mycket lim på filterkomponenterna
distad skrev:Imperial-Blomman skrev:distad skrev:Okej, den info hade inte jag.
Man kan sejja att de e ovanligt mycket lim på filterkomponenterna
Ja, då kan man glömma detta då. Filter "och" lim = gör det 500% svårare för min lilla hjärna att mixtra med det.Fan vad trött jag blir på allt.
Kommer nog sluta med att jag lägger ner denna hobby då det är "för mycket" som bara går emot en. Får köra en enkel hemmabio och glömma allt annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster