Värt att lägga pengar på Sansui QRX9001

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jepson75

Värt att lägga pengar på Sansui QRX9001

Inläggav Jepson75 » 2024-10-16 09:36

Hejsan!

Försöker veva liv i en gammal hyllvärmare. Den ser bra ut och lampor o lampor o sådant funkar. Inte sprakar den nåt nämnvärt heller på vreden. MEN:
Jag har inte möjlighet att köra fyrkanaligt
och
höger kanal kommer o går - verkar vara vred/knapprelaterad. Lite tryckningar o vridningar så kommer den igång.

Frågan är, jag vet att det inte är nån lågbudgetpryl, men eftersom jag insett att jag aldrig kommer att använda den: är det värt att lämna in den på en fackmannamässig genomgång, eller är det bättre att sälja den som den är (OM jag beslutar att sälja den - inte riktigt bestämt mig). Även om jag kanske inte åtgärdar den. Är det kanske ändå värt att få den genomgången och sälja den med seriös dokumentation av ev. fel o brister?

/Jesper
www.jesperhammarstrand.se för 70 o 80-talsprylar

Användarvisningsbild
jooe

Re: Värt att lägga pengar på Sansui QRX9001

Inläggav jooe » 2024-10-16 12:02

Det är en stor och komplicerad reciever.

Tror inte du kommer få igen pengarna om du mot förmodan skulle hitta någon som är kompetent nog att renovera den.

Jag har köpt många vintageapparater och några av dem har varit "genomgångna" av "infoga valfritt firmanamn" och när jag själv gjort enklare funktionstest
så har flertalet fel konstaterats. Det brukar sluta med att jag klagar och får tillbaka delar av eller hela kostnaden för apparaten(lite beroende på om den är köpt på ebay, tradera osv).

Numera köper jag nästan uteslutande "as-is" "for-parts" "defekt" eller liknande. Jag förutsätter att de inte skall fungera och sedan renoverar jag dem när andan faller på.

Mitt råd är att sälja som den är med en utförlig beskrivning om de fel du känner till.
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
Jepson75

Re: Värt att lägga pengar på Sansui QRX9001

Inläggav Jepson75 » 2024-10-16 13:31

Var väl lite det jag trodde Jooe. Bra jobb kostar pengar och att hitta någon som kan det är väl lättare sagt än gjort. Vill jag ha det halvdant kan jag göra det själv gratis.
Ser till att använda den ett tag o rengöra de potentiometrar jag lyckas komma åt. Så får vi se vad som händer. Om jag behåller den eller ej. :)
www.jesperhammarstrand.se för 70 o 80-talsprylar

Återgå till Vintage-hifi