Klassiskt BO-problem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioholic

Klassiskt BO-problem

Inläggav audioholic » 2006-03-26 22:29

Hejsan, jag har kommit över en gammal och mycket fin Beogram 1800. Det sitter en orginalpickup på, en SP10A, men det låter inget! Förmodligen är det pickupen som är slut på något sätt, och då blir det jobbigt har jag förstått. Som ni kanske redan förstått är jag lite ny på det här med vinylspelare och allt i den vägen och jag skulle därför behöva lite vägledning.

På vilket sätt slits en pickup ut? Vad är det som slutar fungera? Kan det ibland vara så enkelt att det har losnat någon lödning eller liknande?

Om det inte finns någon räddning för pickupen vad har jag då för alternativ? köpa en ny pickup? för dyra pengar från England eller något. Byta tonarm? är detta möjligt? och i så fall, vad ska man tänka på då?

eller ska jag lägga ner projektet och hitta mig en annan spelare?

det är den här modellen av 1800, det finns tydligen två olika...
Bild

/Erik

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-26 22:59

Fånig fråga kanske men du har en phonoingång på förstärkaren eller externt RIAA-steg?

Annars kan det vara kontakter som behöver motioneras lite. Jag tror pickupen i den modellen sitter instucken med 4 ben i tonarmen, borde gå att vicka lite.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-26 23:41

Det som slits är nålspetsen, men det ger typ mer distorsion, inte mindre ljud.
Sedan kan magneten avmagnetiseras delvis, men knappast helt och hållet, och gummifjädringen kan bli styvare men inte helt stum. Det borde låta något. Har du kollat mot en ingång som garanterat fungerar med annan skivspelare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
audioholic

Inläggav audioholic » 2006-04-18 22:03

Nu har jag undersökt lite mer. Jag hade inte testat spelaren själv förut, gick på min väns uppgifter. Nu däremot, så står den hos mig.

Så här ligger det till, den brummar! Ett starkt brum på vänster kanal, låter som något typ av jordfel?! Jag kopplade in den lilla jordspaden från skivspelaren till förstärkaren. Brummet är volymberoende och hörs inte alls vid volym noll. Det konstiga är att även om man drar ut strömsladden till skivspelaren(men lämnar strömbrytaren tillslagen) så brummar det. Jag har tyvärr inte jordade vägguttag där jag bor, kan det spela någon roll?

I höger kanal så spelar den, dock med en del brus (dist?).

Vad tror ni, finns det något hopp för min spelare? Ett jordfel borde väl gå att fixa, om det nu är det som är problemet.

Jag var och läste lite på Hifi-forum också, en 'to_apeiron' pratade i en tråd (Länk) om att han ev hade pickuper... Iof handlar det om en annan spelare men jag tänkte kolla iaf. Jag har ansökt om medlemsskap där men inte hört något än, är det någon som är medlem där som kan förmedla en kontakt oss emellan? skicka ett PM med min mailadress: audioholic@uppsala.com till honom. Det vore jag mycket tacksam för.

Så, går min skivspelare att återuppliva?

mvh
Erik, Göteborg

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-04-18 22:10

jag har för mig svalander har pickup:er till gamla beo-spelare.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-02 12:30

Hoppas du lyckas med din BeO-spelare, den är säkert värd att leva vidare. Minns att den rekommenderades en gång i tiden av dåtidens LTS som "folkskivspelare".

Själv har jag lyckats få fason på en Thorens TD 150 med hjälp av lite olja, handpåläggning och en ny p-u-nål. Motorn brummade kraftigt och mycket irriterande men bara genom att vicka och rucka lite på den upphörde brummet. Nu genererar den ett utsökt välljud med rätt plattor.

Tyvärr avslöjar den obönhörligen dåliga inspelningar. Sådana finns många även på LP, även om debatten om dåliga inspelningar annars oftast gäller CD.

Återgå till Vintage-hifi