Moderator: Redaktörer
T68 skrev:Nytt år och nya tag! Tänkte fortsätta felsökningen på Centrum-Eltran. Har försökt plugga på lite hur man testar kondensatorer, dioder och transistorer och tänkte försöka vara lite mer metodisk i mitt tillvägagångssätt. Hoppas på lite tips och kloka råd från er som är lite mer erfarna på sådant
Sammanfattning av problemet och vad jag försökt göra för åtgärd/felsökning hittills (schema i post längre upp):
Orsak: klantig kortslutning vid en ugångstransistor T26. Orsakade sprakigt ljud på vänster kanal. Hörlursljudet verkar ok.
Åtgärder så långt utan framgångar:
Transistorerna T22,T23,T24,T25,T26 bytta
Kondensatorerna c241 och c244 växlade
Diod D19 testad ok
- Visst bör man löda loss komponenter innan man testar eller kan man ha kvar dem på kortet?
- Kan det vara något problem med strömförsörjningsdelen eller kan den uteslutas då höger kanal fungerar som den ska. Det verkar ju inte vara olika matningar till vänster respektive höger kanals komponenter om jag tolkar schemat rätt. Eller har jag fel här?
- Det är några symboler på schemat som jag inte riktigt förstår eller hittar på andra scheman. Vad kan det vara (se markeringar på bild)?
Tack på förhand för tips?
T68 skrev:
...och jag är nog lite tokig också
T68 skrev:Kom knappt ihåg hur den såg ut med locket på så idag byggde jag ihop skrället och kopplade upp den med Garrarden och MP-högtalarna.
En rätt välljudande liten trio!
Kul också att påhängs-riaat som jag lyckades få tag i funkar så bra.
Men som sagt, det där då-och-då-spraket i vänster kanal måste åtgärdas.
Verkar bli mer sällan när jag kör förstärkaren en stund. Vad kan det betyda?[ Bild ] [ Bild ]
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Perfector skrev:T68 skrev:Nytt år och nya tag! [...]
- Det är några symboler på schemat som jag inte riktigt förstår eller hittar på andra scheman. Vad kan det vara (se markeringar på bild)?
Tack på förhand för tips?
Den till höger måste vara transformatorn från 220 till intern spänning.
Den andra till vänster är jag osäker på.
T68 skrev:Tack MacBruce!
En annan fråga: om jag vill koppla bort hörlursuttaget för att utesluta att det orsakar problemet med vänster kanal, är det bara att löda loss de två kablarna från vänster resp höger kanals utgångar o isolera dem? Något annat att tänka på?
Har försökt markera på en bild av schemat nedan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster