Kul att man i så fall kunde köpa köpa amerikanska hornhögtalare på > 500 liter från dem när det begav sig.
Jag trodde inte Altec Magnificent någonsin såldes i Sverige.
Fast de kanske aldrig sålde några

Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Ramlade på denna äldre annons från ELFA LJUD, var det någon avdelning av elektronikleverantören Elfa (Distrilec) vi känner idag?
Kul att man i så fall kunde köpa köpa amerikanska hornhögtalare på > 500 liter från dem när det begav sig.
Jag trodde inte Altec Magnificent någonsin såldes i Sverige.
Fast de kanske aldrig sålde några
RJohan skrev:Som vän av och ägare av vintage JBL kan jag bara säga att man blir förvånad av hur mycket som sålts av deras toppmodeller i Sverige, de dyker upp av och till på begagnatmarknaden. Måste ha sålts en del Altec också. I mina tonår, på sjuttiotalet, hade den lokala "riktiga" HiFi-butiken i Västervik JBL L300 hemma på demo!
petersteindl skrev:Elfa startade 1945 som ett företag som sålde hifi och elektronikdelar. De hade en butik med hifiavdelning på Holländargatan i Stockholm.
De sålde en hel del Altec Lansing.
Jag skriver mer om detta i ett inlägg jag nyss gjort i petersteindl?-tråden. Där finns en del roligt. Kolla in där.
Mvh
Peter
BellsnWhistles skrev:petersteindl skrev:Elfa startade 1945 som ett företag som sålde hifi och elektronikdelar. De hade en butik med hifiavdelning på Holländargatan i Stockholm.
De sålde en hel del Altec Lansing.
Jag skriver mer om detta i ett inlägg jag nyss gjort i petersteindl?-tråden. Där finns en del roligt. Kolla in där.
Mvh
Peter
Tack Peter, det visste jag inte. Jag har en gammal Elfakatalog (typ telefonkatalog) från början av 80-talet och där finns en del Hifi, men inte i närheten av ett butiksutbud. Och inget Altec.
Var väl Åke Krantz som var generalagent till Altec i Sverige?
Vet du vilken tidsperiod det var (Krantz)?
Ska kolla in din tråd, tack!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster