Gammal annons - ELFA LJUD?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Gammal annons - ELFA LJUD?

Inläggav BellsnWhistles » 2025-01-29 12:20

Ramlade på denna äldre annons från ELFA LJUD, var det någon avdelning av elektronikleverantören Elfa (Distrilec) vi känner idag?
Kul att man i så fall kunde köpa köpa amerikanska hornhögtalare på > 500 liter från dem när det begav sig.

Jag trodde inte Altec Magnificent någonsin såldes i Sverige.

Fast de kanske aldrig sålde några :D

svensk reklam 2.jpg
svensk reklam 2.jpg (57.06 KiB) Visad 1144 gånger
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Gammal annons - ELFA LJUD?

Inläggav petersteindl » 2025-01-29 17:16

Elfa startade 1945 som ett företag som sålde hifi och elektronikdelar. De hade en butik med hifiavdelning på Holländargatan i Stockholm.

De sålde en hel del Altec Lansing.

Jag skriver mer om detta i ett inlägg jag nyss gjort i petersteindl?-tråden. Där finns en del roligt. Kolla in där.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-01-30 08:30

BellsnWhistles skrev:Ramlade på denna äldre annons från ELFA LJUD, var det någon avdelning av elektronikleverantören Elfa (Distrilec) vi känner idag?
Kul att man i så fall kunde köpa köpa amerikanska hornhögtalare på > 500 liter från dem när det begav sig.

Jag trodde inte Altec Magnificent någonsin såldes i Sverige.

Fast de kanske aldrig sålde några
:D

svensk reklam 2.jpg

Som vän av och ägare av vintage JBL kan jag bara säga att man blir förvånad av hur mycket som sålts av deras toppmodeller i Sverige, de dyker upp av och till på begagnatmarknaden. Måste ha sålts en del Altec också. I mina tonår, på sjuttiotalet, hade den lokala "riktiga" HiFi-butiken i Västervik JBL L300 hemma på demo!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-01-30 17:38

RJohan skrev:Som vän av och ägare av vintage JBL kan jag bara säga att man blir förvånad av hur mycket som sålts av deras toppmodeller i Sverige, de dyker upp av och till på begagnatmarknaden. Måste ha sålts en del Altec också. I mina tonår, på sjuttiotalet, hade den lokala "riktiga" HiFi-butiken i Västervik JBL L300 hemma på demo!

Kul!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-01-30 17:43

petersteindl skrev:Elfa startade 1945 som ett företag som sålde hifi och elektronikdelar. De hade en butik med hifiavdelning på Holländargatan i Stockholm.

Jag skriver mer om detta i ett inlägg jag nyss gjort i petersteindl?-tråden. Där finns en del roligt. Kolla in där.

Mvh
Peter

Tack Peter, det visste jag inte. Jag har en gammal Elfakatalog (typ telefonkatalog) från början av 80-talet och där finns en del Hifi, men inte i närheten av ett butiksutbud. Och inget Altec.
Var väl Åke Krantz som var generalagent till Altec i Sverige?
Vet du vilken tidsperiod det var (Krantz)?

Ska kolla in din tråd, tack!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-30 19:16

BellsnWhistles skrev:
petersteindl skrev:Elfa startade 1945 som ett företag som sålde hifi och elektronikdelar. De hade en butik med hifiavdelning på Holländargatan i Stockholm.

Mvh
Peter

Tack Peter, det visste jag inte. Jag har en gammal Elfakatalog (typ telefonkatalog) från början av 80-talet och där finns en del Hifi, men inte i närheten av ett butiksutbud. Och inget Altec.
Var väl Åke Krantz som var generalagent till Altec i Sverige?
Vet du vilken tidsperiod det var (Krantz)?

Ska kolla in din tråd, tack!

Elfa delades och det var Elfa proffsavdelning som sålde Altec på 80-talet. Hemma hifi såldes av Allba ljud AB. Anders Ossmark var VD och ägare eller möjligtvis majoritetsdelägare, om jag minns rätt. Jan-Erik Persson (Opus 3) jobbade där.
Det kan även varit så att Elfa proffs blev Allba proffs. I så fall var nog Allba proffs ett eget bolag med andra ägare än Allba Ljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Vintage-hifi