Hej! Jag är lite osäker om jag borde skriva på DIY istf här.
Hursom så har jag budat hem en jättefin Rank Arena R-2020 i nästan mint-condition. Jag har bara öppnat den lite snabbt och avoxiderat reglage och smörjt potentiometrar. Den låter helt ok, även om den inte är någon megawatt-maskin. Den har en "lustig" funktion som heter Ambio. Det är ett eget högtalaruttag med egen volymkontroll, men det låter urvattnat, klen och spöklikt rumsligt

Det går inte att justera bas eller diskant alls, och inte heller balansen på Ambio-högtalarna. Dessutom kan man inte höra A+B eller A+Ambio samtidigt (A, B och Ambio exkluderar varandra mekansikt), så funktionen "Ambio" verkar helt meningslös. Gissar att det var ett försök från säljavdelningen att möta quadraphonic-receivers, och det här var ingenjörernas svar (är själv ingenjör)... Problemet är att jag kommer vilja renovera den genom att byta kondensatorer och kanske transistorer, och även om jag
kan byta komponent för komponent så har jag ibland råkat göra något som inte är så bra. Typ en liten kortslutning vid mätning. Då sitter man fast med skägget i förstärkaren om man inte har scheman, och några sådana har jag inte hittat ännu. Har hittat för Rank Arena R-1020, och ev är den ganska lik R-2020, förutom Ambio.
Så frågan är om någon har schema eller vet var man hittar ett sånt för R-2020. Jag har kollat i länkarna från faktiskt.io, men många länkar är döda.
Mvh /Martin

- 20250527_125430-2.JPG (1.88 MiB) Visad 312 gånger

- 20250527_125413.JPG (1.75 MiB) Visad 312 gånger

- 20250527_125419.JPG (1.79 MiB) Visad 312 gånger