KEM-100?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bajenleker

KEM-100?

Inläggav bajenleker » 2009-04-17 14:34

Nån som kommer i håg den?
Ett svenskbygge för 15-20 år sedan, med väldigt sparsamt innanmäte.
Fick åtminstone någon i Hifi&Musik att gå i spinn.....om jag minns rätt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-17 14:53

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2009-04-17 15:25

Jag har haft ett KEM 100-försteg i snart ett år men bara kopplat in den för att kolla att den funkade, har egentligen inte lyssnat på den mer än några minuter ännu!

Har haft en del kontakt med en av tillverkarna eftersom jag inte hittade så mycket info om den på nätet. Klistrar in vår mejlkonversation, (hoppas det är okej för tillverkaren, jag har plockat bort namn). Håll till godo!

Mitt första mejl:
Hej!

Jag har nyligen kommit över ett försteg som heter KEM100 och som tillverkades av Svenska Electrodesign på 80-talet(?). Jag har försökt hitta mer information om försteget på nätet men inte hittat särskilt mycket.

Jag är intresserad av så mycket som möjligt vad gäller steget, inklusive historia och hur många som tillverkades, men allra främst är jag på jakt efter specifikationer (och gärna även kopplingsschema), inte minst för phonodelen (använder i dagsläget en Denon DL-103R och funderar på att göra en "step-up transformer").

Finns det dessutom en manual vore det förstås guld!

Överhuvudtaget tas all slags information emot med stor tacksamhet. Jag har inte ens kopplat in steget ännu eftersom jag väntar på att få hem nya högtalare (eller nya och nya, det är ett par Carlssonhögtalare, OA-2212)...

Svar:
Hej!

Om du har alla ingångarna fungerande så är allt OK. Kem 100 är i grunden byggt med C- mosar. Vilket gör den extra känslig för statisk urladdning.

Det finns ett skydd på phono ingången. Men är det en högra spänningsurladdning så räcker inte skyddet till. Så var försiktig se till att du jordar kablarna innan du ansluter dom.

Kemen gjordes i 200 ex och den står sig fortfarande som ett bra försteg , phonosteget är fortfarande extremt bra.

Vi talade inte om hur phonosteget fungerade. De som testade den undrade mycket över mätningarna , det blev inte alls som man var van med.

Phonosteget korrigerade s kurva som finns i trafo och pickuper speciellt MC pickuper.

Komponent kvaliteten var väldigt hög, så den går nog att använda i 20 år till.

Tyvärr har jag inte några delar eller någon specifikation kvar, som jag kan skicka dig så om du gillar den så var rädd om den.

Lite info: Du kan i praktiken ha hur lång kabel som helst, försteget har - 560 ohm på utgången

Vi höll på med kablar innan dyra specialkablar fanns på marknaden de vi använde var kablar till radar system helt i teflon.

Vi hade ett par olika försteg som referenser Audioresearch SP 10 och en Audionote. Vi passerade SP 10 väldigt lätt Audionoten är mycket bra och har ganska liknande ljud. Men vi hade ett antal gånger lägre pris.

Övriga konstruktions detaljer och scheman är ingenting som vi ger ut.

Hoppas att du finner denna info som något du kan ha nytta av. Än en gång akta urladdningar på phonoingången. Det finns ingen möjlighet att få fram de c-mosar som vi använde. Jag skall se om jag har någon kopia av testen i danska High Fidelity så ge mig adressen till dig så kan jag skicka den om jag hittar den.

Och mitt andra mejl som i dagsläget inte finns något svar på:
Hej igen!

Jag har nu äntligen kopplat in mitt KEM 100 (för tillfället med slutsteget Rotel RB-981) och det låter mycket bra! Jag har dock en ny fråga vad gäller phonosteget.

Eftersom det sitter en mc-pickup (Denon DL-103R) på min skivspelare kopplade jag in skivspelaren på mc-ingången i KEM 100. Resultat: inte ett ljud. Kopplade sedan in den i mm-ingången (utan något externt riaa-steg, jag ville bara kolla att jag fick ljud över huvud taget) och då lät det minsann.

Men eftersom ditt mejl fick mig att vilja köra direkt till mc-ingången i KEM 100 så skruvade jag loss locket för att se hur det såg ut inuti. Det visade sig att det på insidan försteget inte går några kablar alls till/från mc-ingången! Det ser också ut som att det skulle finnas en svart knapp på baksidan av KEM 100, under phonoingångarna, där man kan koppla mellan mm och mc (en knapp liknande de som finns på framsidan för t.ex. tape) men någon sådan svart knapp finns inte, bara ett litet hål.

Vet du om det tillverkades KEM 100 bara för mm-pickuper?

Min nästa - och viktigaste - fråga blir: går det att fixa så att jag kan köra med min mc-pickup direkt in i mc-ingången på phonosteget i KEM 100? (Och att man kan växla mellan mm och mc om man vill det?) Om det går, skulle du/ni kunna göra detta? (Eller kan jag göra det själv? Jag kan löda om jag bara vet hur jag ska koppla kablarna från/till mc-ingången.)

Vill bara avsluta med att tacka för ett mycket bra försteg! Och ursäkta mina många frågor, men försteget lät i övrigt så bra att jag väldigt gärna skulle vilja höra hur det låter om man kopplar skivspelaren direkt till mc-ingången.

Så om någon annan sitter med ett KEM 100-försteg och vet att han/hon aldrig någonsin kommer använda MC-ingången så byter jag gärna... :wink:
Alternativt löder loss just den delen och flyttar över till mitt försteg. Någon form av kompensation utgår förstås.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-17 16:44

KEM-100 har aldrig haft MC-steg utan bara ingångskontakterna. Det som de menade i deras svar var MC + transformator. Det kopplar man in på MM ingången.

Jag känner de inblandade personerna som varit med i KEM och jag har fortfarande god kontakt med 2 av dessa, bl.a. med konstruktören.

KEM står för Kompression Expansion Modul, men det är också initialerna till konstruktören :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2009-04-17 17:03

petersteindl skrev:KEM-100 har aldrig haft MC-steg utan bara ingångskontakterna. Det som de menade i deras svar var MC + transformator. Det kopplar man in på MM ingången.

Jag känner de inblandade personerna som varit med i KEM och jag har fortfarande god kontakt med 2 av dessa, bl.a. med konstruktören.

KEM står för Kompression Expansion Modul, men det är också initialerna till konstruktören :)

MvH
Peter

Aha, då förstår jag. Tack än en gång, Peter!

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2009-04-17 22:31

Se där.....tack för det.

Kan man se den som en forntida släkting till t-amp och liknande?
:wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-18 01:04

bajenleker skrev:Se där.....tack för det.

Kan man se den som en forntida släkting till t-amp och liknande?
:wink:

Vad är en t-amp?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-18 02:01

petersteindl skrev:Vad är en t-amp?

Well, have you hear about t-time Peter?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-18 02:14

Användarvisningsbild
tobm

Re: KEM-100?

Inläggav tobm » 2025-05-30 19:15

Jag tog några bilder på mitt KEM 100 idag så lägger ut dem här ifall någon skulle vara intresserad av att se hur det ser ut. Hoppas att bilderna inte är för stora.

KEM100_FRONT.jpg
KEM100_FRONT.jpg (888.26 KiB) Visad 208 gånger

KEM100_BACK.jpg
KEM100_BACK.jpg (1.14 MiB) Visad 208 gånger

KEM100_TOP.jpg
KEM100_TOP.jpg (1.19 MiB) Visad 208 gånger

KEM100_TOP_BACK.jpg
KEM100_TOP_BACK.jpg (1015.52 KiB) Visad 208 gånger

KEM100_TOP_FRONT.jpg
KEM100_TOP_FRONT.jpg (1012.09 KiB) Visad 208 gånger

KEM100_UNDERSIDE.jpg
KEM100_UNDERSIDE.jpg (1.29 MiB) Visad 208 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: KEM-100?

Inläggav paa » 2025-06-09 22:05

Min gamla länk är ju död så jag lägger in en ny här:
http://www.faktiskt.io/modules.php?name ... c&p=563005
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Vintage-hifi