Om ingen protesterar vilt så startar jag en tråd om en Harman Kardon HK670 från 70-talet. Helt ärligt tycker jag inte den är så supersnygg rent estetiskt. Den är större än den borde ha behövt vara och ser lite klumpig ut. Det är väldigt mycket luft under huven.
Min dotters HK670 hade varit med om en olycka som resulterade i en böjd basratt och en avkapad balansratt. Böjda potentiometerpinnar kan var nästan omöjliga att räta upp, och en kapad potentiometerpinne kan man nog inte limma tebaks tror jag. Så jag budade hem en HK450 för 400 kr för att ha ersättare (fast jag har inte kollat om potentiometrarna är har samma resistans måste jag erkänna).
Mitt husmorsknep för att bända av rattar är att sno en mellanstor sked och sätta en möbeltass på baksidan. Funkar bra och gör inga skador.
Jag är fortfarande nybörjare och lagar helst kretskort på plats, och kapar absolut inga sladdar utan att märka upp noggrant. Först brukar jag sitta och glo en timme eller så och fundera på hur jag ska kunna få ihop grejerna igen, om jag tar isär dem. Jag har lärt mig att det är trevligt att sätta lite eltejp på 220 V matningen, så slipper man få elchocker när man mäter spänningar så att jordfelsbrytaren löser ut och wifi'n hemma stannar och alla blir upprörda. Ett annat väldigt bra nybörjarråd är att sätta tillbaka skruvar när man lossat något. Förutom skruvarna undertill och på sidorna, är det (för mig) omöjligt att komma ihåg vilken skruv som satt var man ska få ihop det igen. Och det kommer ta emot när man försöker få tillbaka ett kretskort eller en panel pga den där skruven som skulle ha varit kvar i låddan när man trodde man var färdig. En annan sak jag brukar göra när jag börjar är att sätta bra maskeringstejp (inte frystejp) runt kanter på fronten som annars lätt skulle kunna få repor. Det är inte alltid så lämpligt att ta bort fronten för det är förtvivlat lätt att bryta av tuner-nålen eller orsaka andra skador medan vänder och vrider på receivern.
Till power-ampen'en på HK670 är det inte så värst många sladdar, men jag märker upp alla innan jag lossar de virade trådarna. Jag har sett proffsen på youtube som bara kapar alla och sen kan få ihop det, men jag är ganska långt därifrån.
När jag fått loss höger power-amp så testar jag power-transistorerna 2SB655A (som jag kommer ersätta med MJ15025G) och 2SD675A (med MJ15024G). De mäter upp ok märkligt nog! När jag inspekterar kretskortet så ser det bränt ut runt Q407/Q411 (högst upp på nästa bild) och Q409/Q413.
Q407/411 är 2SD666A NPN som jag kommer byta mot KSA1013, trots att de mätte upp ok. Q409/Q413 är 2SB646 PNP och ska gå att ersätta med KSC2383, men det blir en annan dag.