Vinylskivor som hoppar och hackar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

visions

Vinylskivor som hoppar och hackar

Inläggav visions » 2006-05-10 22:01

Köpte en vinylspelare för nått år sedan, märke oviktigt. Spelaren var fabriksny etc. men rätt billig och jag köpte den mest för att kunna lira alla skivor jag köpt på mig under året i väntan på att kunna handla en bättre vinylspelare. Nu har jag handlat på mig ett gäng skivor och spelar för fullt med min spelare, men i princip varenda skiva hackar och hoppar som bara den. Vad beror det på? Skivorna är i vissa fall rätt dammiga men i andra fall helt rena.. är det dammet som orsakar detta eller är det för att min vinylspelare är av den billigare sorten? Anledningen till att jag frågar är för att jag vill ha lite mer kött på benen om jag ska köpa en ny vinylspelare, jag vill inte att skivorna ska hacka etc. på den oxå!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vinylskivor som hoppar och hackar

Inläggav Bill50x » 2006-05-10 22:41

visions skrev:Köpte en vinylspelare för nått år sedan, märke oviktigt. Spelaren var fabriksny etc. men rätt billig och jag köpte den mest för att kunna lira alla skivor jag köpt på mig under året i väntan på att kunna handla en bättre vinylspelare. Nu har jag handlat på mig ett gäng skivor och spelar för fullt med min spelare, men i princip varenda skiva hackar och hoppar som bara den. Vad beror det på? Skivorna är i vissa fall rätt dammiga men i andra fall helt rena.. är det dammet som orsakar detta eller är det för att min vinylspelare är av den billigare sorten? Anledningen till att jag frågar är för att jag vill ha lite mer kött på benen om jag ska köpa en ny vinylspelare, jag vill inte att skivorna ska hacka etc. på den oxå!

Kontrollera nåltrycket till att börja med. Jag förutsätter att ditt problem "hackar och hoppar som bara den" är rent fysikt, inte att det knastrar om skivorna.

Det synliga dammet är å andra sidan inte problemet utan den smuts som kan ha fastnat i spåret. Avlagringar från tvätt med vanligt vatten kan vara en felkälla till "stekt-fläsk-syndromet".

Men om du har problem med att pickupen faktiskt hoppar omkring så är det antingen för lågt nåltryck eller möjligen lagren i tonarmen som har rasat. I alla fall om problemet uppträder konstant. Dyker det bara upp under tex kraftiga transienter etc så kan det ha med interaktion tonarm/pickup att göra.

Vad är det för grejor du spelar på?

/ B

visions

Inläggav visions » 2006-05-10 23:43

Alltså den hoppar inte hela tiden, men under en låt som är ca 4 minuter så hoppar det kanske 4-5 gånger. Inte så farligt tycker vissa hur kul är det att rippa låtar om man vet att den hoppar?! Jag spelar på en plastig sak jag köpte på tradera för en tusenlapp, kopplad till en Yamaha receiver R-3.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-05-11 09:32

Hej!

I mina öron låter det som en intrimningsfråga.

Gå in på svalanders hemsida och kolla lite på hur man trimmar in vinylspelaren. Tipsen är ganska allmängiltiga.

http://www.svalander.se/tips/vinyltips.htm

lycka till

Martin

Återgå till Vintage-hifi