Fråga om kondensatorer i audio-signalvägen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
margunlun

Fråga om kondensatorer i audio-signalvägen

Inläggav margunlun » 2025-11-16 18:32

Hej! Jag pysslar med en 50 år gammal (supersnygg) Pioneer SX-770, och har bytt alla elektrolyter mot nya. Typ alla fallerade i test. (Jag har bytt alla 2SC870/2SC871 också ifall nån undrar, sen vågar jag inte ändra mer i effektförstärkaren för sluttransistorerna är TO-66 och kostar skjortor om jag bränner)

Men, på två ställen har jag bytt till bipolära 10uF istf polariserade elektrolytkondensatorer på ingången till förförstärkaren och ingången på effektförstärkaren, och en 0.47uF till en filmkondensator ut från förförstärkaren. Se bilderna nedan. Jag vill väl helst att det ska låta bättre än innan och hoppas mer än jag vet att det är bra val, men egentligen VET jag inte utan gissar. Jag har googlat på frågan och det bara väller in olika åsikter och svar. Jag har även kollat på långa youtube-klipp om skillnaden och om eller när man bör byta mot den som är designad, men jag känner mig inte så mycket klokare. Det är en AC signal så jag tänker att det ändå vore bra att antingen ha en film eller bipolär. Dessutom tycker jag att 10uF verkar lite mycket i signalvägen, om jag jämför med andra förstärkare jag råddat med. Men det kanske inte spelar så stor roll. Signalen ser iaf bra ut tycker jag från 50Hz till 10kHz.

Jag fattar att designen är gjord för att innehålla elektrolytkondensatorer, men jag tänker att min SX-770 nog inte var en high-end produkt som man ville kosta på, och kanske hade man inte tillgång till bra små bipolära elektrolyter då.

Vore jätteglad om någon VISSTE om det är ett bra, dåligt eller struntsamma-val att ändra till bipolära eller filmkondensatorer i signalvägen? Och som kunde förklara lite lagom komplicerat när man kan göra byte eller inte.

20251116_165617_edited.JPG
20251116_165617_edited.JPG (431.64 KiB) Visad 582 gånger

20251116_165640_edited.JPG
20251116_165640_edited.JPG (411.06 KiB) Visad 582 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Fråga om kondensatorer i audio-signalvägen

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-17 09:58

Finns väl Wima MKS2 på 10µF om man vill ha filmkondensator?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-17 10:03

Det är inte något problem med e-lytar så länge de inte används för att definiera tidskonstanter i filter. AC-kopplar man med e-lyt (som på bilden) gäller att reaktansen måste vara låg i förhållande till kretsimpedansen även vid låga frekvenser (20 Hz).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-11-17 10:55

Morello skrev:Det är inte något problem med e-lytar så länge de inte används för att definiera tidskonstanter i filter. AC-kopplar man med e-lyt (som på bilden) gäller att reaktansen måste vara låg i förhållande till kretsimpedansen även vid låga frekvenser (20 Hz).

Åhå, sa Puh...eh men spelar det någon roll om man använder polariserade e-lytar eller bipolära? Eller det beror på vald komponent?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-17 10:58

Det är helt onödigt med bipolär e-lyt i detta fall, men skadar ju inte heller. En bipolär e-lyt består av två seriekopplade lytar i samma kapsel, där man vänt dom rygg mot rygg. Den kondingen kommer således alltid att vara backspänd i dett fall, vilket kanske inte är optimalt när jag tänker efter. Man brukar ju ha bipolära typer där man inte har någon DC-komponent, så som exempelvis är fallet i ett högtalarfilter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-11-17 11:23

RogerGustavsson skrev:Finns väl Wima MKS2 på 10µF om man vill ha filmkondensator?

Vore en sån bäst för ljudet här? Det finns ju några andra att välja bland såsom tantal och "Kemet R82" hos electrokit (iaf om man går ner till 4.7uF).

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-11-18 09:14

Jag såg XrayTonyB's videosar om ämnet (typ) igår som gonattvideo, och slutsatsen är väl att det förmodligen inte hörs någon skillnad, men kanske aningens bättre med filmkonding här. Om man vill skämma bort förstärkaren vill säga. Det verkar iaf inte finnas någon anledning att stoppa in en bipolär elektrolyt här. För min SX-770 gissar jag att designen ändå inte är så optimal så att byta just dessa till annat än vanliga elektrolyter inte spelar nån roll för ljudet egentligen. Men såklart vill man skämma bort denna lilla pärla med det bästa när den ändå är genomgången. Ja, jag ska byta trimpot'arna på effektförstärkaren också innan jag känner mig klar, och kanske mäta upp eller helt enkelt byta mindre motstånd i effektförstärkaren när jag ändå håller på och har kortet löst.

Här är en länk till XrayTonyB's tredje video om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=DrkDSNNS2ek

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-18 10:14

Om du vill förkovra dig i ämnet är mitt tips att bortse från audiovideosar på tuben och istället studera Douglas Self "small signal audio" samt "power amplifier design".

https://www.adlibris.com/sv/bok/small-s ... a4QAvD_BwE
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-11-19 09:11

Morello skrev:Om du vill förkovra dig i ämnet är mitt tips att bortse från audiovideosar på tuben och istället studera Douglas Self "small signal audio" samt "power amplifier design".

https://www.adlibris.com/sv/bok/small-s ... a4QAvD_BwE

Tack för tipset och svaren! Jag är har nog mer ett helheltsvy på mina gamla förstärkare (och högtalare) och för mig är det lika viktigt att de blir så snygga som möjligt som att de låter så bra som möjligt efter renovering. Så jag gör liksom ingen nydesign. Men det är ju väldigt bra att inte göra "uppgraderingar" som egentligen är nedgraderingar pga kunskapsbrist som med de bipolära kondensatorerna här. Jag tänkte att de helt enkelt är en bättre variant av elyter och inte två i serie... De är nu utbytta mot vanliga polariserade 10uF/50V enligt originaldesignen :)

Förresten blev jag väldigt glad att "upptäcka" att dupontkablar går utmärkt att att använda på pinnarna på effektförstärkaren till SX-770:n för att göra förlängingskablar under testningen :) Det gör det enkelt att byta några få komponenter i taget och provlyssna och provmäta/prov-oscilloskopa emellan.

20251115_155601.JPG
20251115_155601.JPG (1.26 MiB) Visad 367 gånger

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-11-20 22:12

Jag har läst Oleg's blogginlägg om hens inspirerande renovering av en SX-770, och jag vill tillägga att det inte räckte att bara byta 2SC870/2SC871. Jag vet inte om transistorer åldras eller om de var dåliga från början,men hursom så mätte alla 2SC870/2SC871 en hFE på långt över 750 (vilket är lite galet). Men även 2SA569 och 2SC904 mätte upp hFE utanför angivet område (typ runt 60 på dessa som borde vara >100). Jag har ersatt 2SA569 med 2N5401 och 2SC734/2SC904 med 2N5550, för det var den bästa matchningen som jag hade hemma. Det låter nu väldigt bra med dessa, men jag har inte provat att skruva upp volymen till max så jag vet inte om dessa är bra om man maxar. Jag vågar inte maxa för jag vill inte riskera att bränna sluttransistorerna.

Här är en länk till Oleg's blogginlägg: https://www.olegvintageaudio.com/2021/1 ... ation.html

Nu är SX-770:n ihopskruvad och klar :) Så jäääkla snygg! Bara 15W per kanal men jäklar vad det låter bra även med bara hälften av dessa :D

20251120_204235 (1).JPG
20251120_204235 (1).JPG (1.33 MiB) Visad 305 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-21 13:28

margunlun skrev:Nu är SX-770:n ihopskruvad och klar :) Så jäääkla snygg! Bara 15W per kanal men jäklar vad det låter bra även med bara hälften av dessa :D

20251120_204235 (1).JPG

Ojojoj, vad fin! Grattis! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-11-21 13:33

Är en dyr kondensatorer bättre än en billigare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-21 14:22

LeifB skrev:Är en dyr kondensatorer bättre än en billigare?

Beror ju på vad den ska användas till. Kondensatorer som marknadsförs som "audiophila" är nästan alltid överdrivet dyra jämfört med goda kondensatorer för industriellt bruk.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-11-21 14:45

Ja, det kan den vara. Den kan också vara sämre.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-11-21 16:01

Riktigt snygg apparat.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-21 16:23

Almen skrev:

Ja, det kan den vara. Den kan också vara sämre.

Helt säkert bör alla kondensatorer,vilka torgföres så som varandes "audiofilkondingar" undvikas. 8)

Åter igen vill jag rekommendera att studera D. Self, som på ett mycket vetenskapligt sätt redogör för olika kondensatorers egenskaper. Det handlar förstås inte om pris, färg eller varumärke, utan om tekniska egenskaper och hur olika dielektrika fungerar.
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Vintage-hifi