Expert Ta-960 Sprkar och flackar vid start

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

livtrasir

Expert Ta-960 Sprkar och flackar vid start

Inläggav livtrasir » 2025-12-22 06:58

Hej, har en sådan (made in japan-versionen) som varje gång jag startar den sprakar och belysningen i den flackar några sekunder och det pågår allt längre varje gång nu så det är dags att göra någonting åt det.
Såg någonstans en annan tråd där någon hade samma problem med en marantz och fick svaret att det var kondensatorer i strömförsörjningen som behövde bytas, vet ej om det är korrekt eller ej men bytas behöver nog något någonstans i alla fall.

Har aldrig gjort något liknande innan så har några frågor:
-Hur vet jag vad av de olika korten som är vad inuti den?
-Hur identifierar jag de dåliga kondensatorerna?
-Behöver dem urladdas innan jag rör vid dem och i sådana fall hur?
-Vart rekommenderar ni att köpa kondensatorer?

När jag ändå håller på så skulle lite lätt glappande/knastrande knappar och rattar behöva rengöras, vad för produkt bör jag använda till det? Vanlig elektronikrengörning från biltema eller finns det lämpligare alternativ?

Användarvisningsbild
margunlun

Re: Expert Ta-960 Sprkar och flackar vid start

Inläggav margunlun » 2025-12-22 11:35

Den enda förstärkaren jag haft med blinkande lampor under uppstart hade en smutsig on/off-knapp, men det var en vridknopp. Den gick att lossa, öppna och göra rent och sen slutade blinkandet. Det betyder inte att du har samma problem dock för här är en tryckknapp ser det ut som för strömpåslag. Om du kan bygla 230V på ett säkert sätt förbi strömknappen så är det ett snabbt sätt att kolla om det är switchen (dra ur kontakten först!).

Enligt HIFI engine är TA-960 egentligen en Superscope R-1270. Det finns en service manual här: https://elektrotanya.com/superscope_r-1 ... nload.html

Om jag var du hade jag sett till att chassit är jordat med en krokodilklämma, och kolla så det inte är överslag mot chassit när du sätter på strömmen, om du inte har jordfelsbrytare.

För potentiometrar behöver en elektroniksprej med lite smörjmedel, och den som flest använder gissar jag är Deoxit Fader F5. För knappar och väljare kan man spreja vilken elektronikrengöring som helst från Clas O eller Biltema t.ex., och kanske spreja lite Deoxit F5 när det torkat för smörjeffekt.

I min erfaranhet är det nästan omöjligt att se om en kondenstor är dålig från utsidan. Om du hittar säkringar som går till "main amplifier" för höger och vänster kanal så kunde du plocka bort dem och se om blinkandet slutar (inte huvudsäkringen), men det är inte alla förstärkare som har sådana. Om det är en "finare" förstärkare så köper jag dyrare kondenstorer, men vilket märke som helst funkar. Men det är viktigt att använda samma eller bättre spänningsmärkning som originalen och om de ska sitta på slutsteget vill man kanske ha värmetåligare kondingar (105C).

Låter förstärkaren bra när den väl startat och slutat sprakblinka? Om du inte har testat så ska du inte koppla in högtalare innan du mätt spänningen till högtalarna på både höger och vänster. Spänningen ut till högtalare ska inte vara högre än kanske 100mV (helst 0V).

Jag har ett 25 eller 50W 8ohms effektmotstånd för att ladda ur kondingar, som även går att använda som last istället för högtalarna. Det finns de som menar att man bör ha ett större motstånd, men jag har inte haft några problem med 8ohm.

livtrasir

Inläggav livtrasir » 2025-12-22 15:24

margunlun skrev:Den enda förstärkaren jag haft med blinkande lampor under uppstart hade en smutsig on/off-knapp, men det var en vridknopp. Den gick att lossa, öppna och göra rent och sen slutade blinkandet. Det betyder inte att du har samma problem dock för här är en tryckknapp ser det ut som för strömpåslag. Om du kan bygla 230V på ett säkert sätt förbi strömknappen så är det ett snabbt sätt att kolla om det är switchen (dra ur kontakten först!).

Det är en tryckknapp på den ja, jag har mer eller mindre obefintlig erfarenhet av att arbeta med elektronik så jag har ingen aning om det du skriver är möjligt eller hur man gör detta.

margunlun skrev:Enligt HIFI engine är TA-960 egentligen en Superscope R-1270. Det finns en service manual här: https://elektrotanya.com/superscope_r-1 ... nload.html

Versionen som är tillverkad i Taiwan är samma som Superscope, den här är inte det och har aningen annorlunda specifikationer.

margunlun skrev:Om jag var du hade jag sett till att chassit är jordat med en krokodilklämma, och kolla så det inte är överslag mot chassit när du sätter på strömmen, om du inte har jordfelsbrytare.

Jordfelsbrytare har jag och den har inte löst ut

margunlun skrev:För potentiometrar behöver en elektroniksprej med lite smörjmedel, och den som flest använder gissar jag är Deoxit Fader F5. För knappar och väljare kan man spreja vilken elektronikrengöring som helst från Clas O eller Biltema t.ex., och kanske spreja lite Deoxit F5 när det torkat för smörjeffekt.

Senast jag kollade på det så såldes inte deoxit i Sverige, men det kanske har ändrats nu?

margunlun skrev:Låter förstärkaren bra när den väl startat och slutat sprakblinka? Om du inte har testat så ska du inte koppla in högtalare innan du mätt spänningen till högtalarna på både höger och vänster. Spänningen ut till högtalare ska inte vara högre än kanske 100mV (helst 0V).

Ja, den låter bra när den väl startat. Hur och var mäter jag spänningen?

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-12-22 15:50

Låter som att du har en liten uppförsbacke, men nånstans ska man börja :) Jag måste rekomendera att du söker på youtube efter filmer om att reparera vintage receivers, om du vill lära dig grunderna. Jag tycker "AH-Fix-it" har gjort många bra och lärorika videosar, och allra minst de här behöver du nog se innan du gör något alls med förstärkaren:

https://youtu.be/qO6PqvzH3jQ?si=1_Us2wV6uUgo0uwJ

https://www.youtube.com/watch?v=356LK540TVA

Men det finns många andra väldigt duktiga som delar med sig på youtube. Sök på t.ex. "vintage receiver repair restoration" så har du garanterat många roliga timmar framför dig :)

Det finns Deoxit Fader F5 hos Amazon, men tror även Svalander säljer den. Bara att googla. Den kostar men jag tycker den är värd pengarna.

livtrasir

Inläggav livtrasir » 2025-12-22 16:13

margunlun skrev:Låter som att du har en liten uppförsbacke, men nånstans ska man börja :) Jag måste rekomendera att du söker på youtube efter filmer om att reparera vintage receivers, om du vill lära dig grunderna. Jag tycker "AH-Fix-it" har gjort många bra och lärorika videosar, och allra minst de här behöver du nog se innan du gör något alls med förstärkaren:

https://youtu.be/qO6PqvzH3jQ?si=1_Us2wV6uUgo0uwJ

https://www.youtube.com/watch?v=356LK540TVA

Men det finns många andra väldigt duktiga som delar med sig på youtube. Sök på t.ex. "vintage receiver repair restoration" så har du garanterat många roliga timmar framför dig :)

Det finns Deoxit Fader F5 hos Amazon, men tror även Svalander säljer den. Bara att googla. Den kostar men jag tycker den är värd pengarna.

Skall läsa in mig på det innan jag gör någonting, hoppas mest att någon har en specifik aning och kan peka mig rätt.

Testade nu även med extra jordfelsbrytare direkt på kontakten (eventuellt känsligare än den i proppskåpet) för säkerhets skull och det var inget problem i alla fall. Stängde av och på den några gånger och den var inte så kosekvent i reaktionen, vissa gånger svartnade den helt en liten stund innan den startade, andra startade den direkt utan sprak/flackande. Kan en på-och-avknapp rengöras simpelt med lite spray som andra knapparna? Kan ju hoppas att det bara är den som krånglar.

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-12-22 17:52

Om det är beläggning i på-och-av-knappen, så tror jag det är omöjligt att göra rent med bara sprej. Dels ska du få in vätskan in på rätt ställe och sen blir det ändå "smuts" (oxid eller nåt) kvar i knappen.
Börja med att ta loss botten på receiver (utan sladden i väggen). Först måste du åtminstone se på-och-av-knappen inifrån receivern. På ena sidan går 230V in och går vidare till förstärkaren om man trycker på knappen. Den enklaste lösningen vore att löda trådar från in- till ut-polerna på knappen som två byglar, och sätta en lamp-switch på sladden till förstärkaren utanför för att sätta på och stänga av den på det sättet. Men du behöver såklart vara väldigt försiktig då det är farlig spänning. Lödningen måste vara hyggligt bra så byglingen inte lossnar för chassit sitter förmodligen väldigt nära.

Återgå till Vintage-hifi