Efter att ha lossat huven och bottenplattan blir jag glatt överraskad! Jag var lite rädd att den skulle se ut som den JVC VR-5535L som jag öppnade härom veckan, och som fick mig att backa långsamt bakåt och skruva ihop den igen och lägga på en-annan-dag-hyllan.
Jag brukar börja med slutstegen, men det är ju inget som brinner så jag kan börja vars jag vill. Så jag börjar med filterkondingarna på 4700 uF som jag byter till 6800 uF. Diametern på de nya är rejält mindre, men jag har funnit att några varv tillklippt cykelslang är fiffigt. Det är enklare än tusen varv med eltejp och de sitter fast. På kretskortet till vänster om filterkondingarna på bilden nedan hittar man strömförsörjningen. Det bruna kladdiga under de blå elektrolyterna på det kretskortet är lim. Jag behöver byta dessa och se till att inga limrester nuddar några ledare, för limmet kan tydligen orsaka elände.
Om det går så brukar jag byta komponenter på plats och undviker väldigt gärna att ta loss kretskort. Men strömförsörjningskortet har bara nio ledare anslutna, och det skulle vara väldigt svårt att byta alla komponenter utan att ta loss det. Så jag märker upp alla sladdar med små lappar med 1-9 innan jag löder loss dem. Numreringen blev visst tvärtom mot vad som står i schemat, eftersom jag lossade dem innan jag kollade schemat
Sen brukar jag göra förlängningssladdar till transformator och andra kretskort. Men den här gången tänkte jag utmana mig själv lite och byta alla komponenter med kretskortet på labbänken. Lite wild-and-crazy för att vara mig! Men jag kommer såklart behöva testa kortet pö-om-pö och problemet är att hitta en växelspänningkälla. Men så slog det mig att jag har ju Variac'en! Ett par banankontakter in i kontakten från variac'en ser helt bananas men kul ut
Jag kommer nog låta de fyra 0.22 uF i metall få vara kvar (för de ser coola ut och är säkerligen perfekta), men i övrigt byter jag nog det mesta när kortet ändå är framme. Jag ska sätta en röd prick på alla elektrolyter åt samma håll så jag vet var + och - ska sitta, och kanske sätta en markering på kretskortet också. En vit Posca-penna med tunn spets är väldigt bra att ha!