Jag hade 31 mm 8V lampor som passade i ena änden så jag lödde på pinnar till andra

Klart på en kvart! Det borde varit 10V-lampor men alltså det här mecket med lampor i gamla förstärkare kan ta timmar. Ev byter jag till LED:ar det sista jag gör men nu lyser det så egentligen är jag nöjd.
Sen spenderade jag en stund med att byta nätkabeln mot en jordad för jag tycker det är så obehagligt att ta i en apparat som vibrerar med 50Hz. Ibland slingrar sig nätkabeln sig kors och tvärs genom hela förstärkaren till knapp eller vred på framsidan, och då brukar jag kapa den bara en bit in på insidan och sen sätta snabbkopplingar till den nya kabeln (gärna ett buntband på insidan som dragavlastning). Jag brukar köpa apparatkabel och klippa av apparatkontakten. De är iofs i plast och inte gummi så de blir lite stela, men gummikablarna jag köpt är så otroligt tjocka och svåra att få igenom chassit. Jag har köpt en sats med gummigenomföringar, men det är nästan bara en storlek som går åt.

- 20260206_161858.JPG (1.22 MiB) Visad 30 gånger
På undersidan nära kanten, där man gärna sätter fingrarna när man ska vända på steken, har man 230V! Man måste, tycker jag, sätta några remsor med eltejp innan man gör något annat där 230V blottas så det inte händer en olycka. Det har hänt mig några gånger att jag ska stötta handen på fel ställe under spänningsmätning, eller vända på apparaten och som tur är drar jordfelsbrytaren direkt. Men folket hemma blir väldigt arga när wifit försvinner några minuter

Numera är jag väldigt paranoid mot elchocker, vilket är bra, men det är ändå lätt hänt att göra misstag när hjärnan är hyperfokuserad på något problem. Jag fick lära mig av en kollega att med jordfelsbrytaren så behöver apparaten inte vara jordad för att funka. Det räcker med obalansen mellan nät och nolla för att jordfelsbrytaren ska bryta spänningen.

- 20260206_160202-EDIT.jpg (733.3 KiB) Visad 30 gånger
Jag borde väl börjat med radiodelen, men det var så enkelt att få loss slutstegen på den här modellen så det blev att byta kondingar på dem först. Service manualen är inte mycket till hjälp men det gick att mäta upp 0.8ohm mellan de två emittermotstånden och sätta mätprobarna där. Det var inga problem att justera nollan och bias på ena slutsteget men en trimpot för nollan gav upp under vridningarna och då får man ut 1.5V på ena högtalaren, suck. Sånt händer och jag borde ha kollat
innan helgen vad för trimpotar jag skulle kunna behöva. Fan, på fredag kväll när allt är stängt hela helgen. Jag har ett gäng trimpotar hemma, men såklart inte 330ohm och 4.7kOhm... Det får bli att fixa 500ohm och 5kOhm 12-varvstrimpotar på måndag.
Jag ska fortsätta byta kondingar på slutstegen iaf och bara koppla in det fungerande slutsteget, och kanske börja på radiodelen. Det syns lite viftningar på FM-nålen, men signalstyrkan står tvärstill och det hörs noll ljud på FM. På AM brusar det iaf lite.

- 20260206_190712.JPG (623.7 KiB) Visad 30 gånger