Priser på vintage hifi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
margunlun

Priser på vintage hifi

Inläggav margunlun » 2026-02-12 10:17

Hej allihop! Jag har väl grunnat på det här ämnet ett tag, men det blir lätt att det låter som gnäll och jag är mer nyfiken på hur ni andra tänker. Ämnet är väl inget nytt iofs.

Jag kan ju se ett växande intresse för att vintage hifi, och det syns på priserna på t.ex. Tradera bara senaste året. Som iofs inte är jättehöga, men för oss (mig iaf) snåla vintage-samlare så är det klart att trenden känns oroande :) Å ena sidan är det kul att så många vill bevara hifi-kultur men å andra sidan förstår jag inte vem som köper t.ex. en Akai AA-6200 för över 3000 kronor eller en Sansui AU-717 för 25000 (jättefina båda två så det är inte menat som påhopp men jag förbryllas av priserna). Jag beundrar de som vill laga vintage hifi och kan tjäna pengar på det, men frågan jag ställer mig är om det verkligen finns en marknad för det? Det kommer såklart ge sig och jag menar inte att priserna är varken höga eller låga på Tradera, Blocket eller FB utan det är marknaden som bestämmer. Och jag föstår att man inte vill skänka bort sina fina klenoder för underpris.

Personligen ser jag min fixarhobby som ideell verksamhet för min eget nöjes skull och jag räknar med att gå med förlust bara på komponenterna om jag skulle sälja något. Vilket bidrar, iaf när jag försvarar min samling till sambon, till jag inte sålt något.  Skulle jag bli tvingad att lägga ut något på försäljning skulle det såklart bli till en orimlig summa, iaf sålänge det finns gömslen hemma och jag har pengar på banken. Men det är ju för att jag har ett hyggligt betalt yrke och har mekandet som hobby och inte behöver bry mig jättemycket. Kanske jag snart behöver fråga i nån FB-grupp i mitt område om någon vill ha något kollat/lagat för att inte samla på mig för mycket.

En professionell lagning med byte av kondingar och kanske transistorer kostar typ 10 - 15 tusen kronor har jag sett. Finns det verkligen en marknad för sådana summor annat än för de allra finaste vintage Sansui, Marantz eller Luxman? Jag menar verkligen inte att det är dyrt, men att det är väldigt mycket pengar (i mitt tycke) för grejer som ändå är gamla och man vet att man sannolikt inte kan få tebaks dem vid vidareförsäljning. Klart professionellt arbete kostar pengar och jag säljer inte mitt datakodande gratis, så det är inte det jag menar. Men skulle man inte jämföra de pengarna med vad man får för ny hifi och välja nytt om man är intresserad av ljud mer än av samlande?

Med det som bakgrund så undrar jag: Är ni många icke-hemma-fixare som lämnar in "vanlig" vintage hifi för lagning för 10 - 15 tusen? Eller köper fixad vintage hifi för kanske 15-25 tusen istf att köpa nytt? Eller ens köper fixad vintage hifi för 2 eller 3 gånger priset för en ofixad? Det finns ju en lockelse i originalskick även om den inte låter bäst längre.

/Nyfiken

Neuhausen

Re: Priser på vintage hifi

Inläggav Neuhausen » 2026-02-12 18:38

Med så många olika typer av människor som kan tänka sig vintage hifi så rycks det en del i prylarna. Retro gänget, ruinromantiker, samlare, ockrare och rena bedragare gör det komplicerat. Alla tittar nog gärna på priserna i USA, antingen för att det känns bra att sakerna de samlat på sig är värdefulla eller för de senare grupperna då det går att tjäna pengar.

De som vill använda sakerna blir förlorarna, men i många fall så börjar sakerna bli i för dåligt skick för att användas som de är och behöver kanske gå från de som vill använda bra äldre saker till de som är villiga att renovera upp det som annars blir skrot. Men även där är samlarna ett problem då en del nog är rädda för att göra vanliga reparationer då det kan göra att värdet blir lägre. Det står nog en hel del fina saker som inte fungerar enbart på grund av att det kostar för mycket eller är för svårt att få tag på någon som är villig att reparera dem på ett sätt som inte gör att de tappar i värde. Hur många apparater står där ute som behöver en 1500kr reparation, men som inte får det då de är för värdefulla att inte renovera helt för pengar som ägaren inte är villig eller inte kan lägga.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2026-02-12 20:28

De dyraste häckarna kan vara lönande att fixa till under förutsättning att anskaffningspriset är vettigt.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-02-12 23:57

Vi har drösvis m apparater på firman.
De e många apparater som har allvarliga fel å även pga brist på reservdelar där.
Ja har fullt upp m service av högtalar element å högtalare.
Folk e ofta villiga att lägga några tusenlappar på sina apparater å högtalare.
Å ere nå finare grejjer så lägger folk mer pengar på service.

Sansui å Marantz recivrar i topp segmentet har blivit ruskit dyra.
Kollar ma på Tradera så ligger marknads värdet på 2:a å 3: budet.

Men vi får åxå i rent skräp som folk vill ha servat 8O
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-02-13 11:01

Nu är detta ett forum för musik, så jag ber redan nu om ursäkt för min kommande jämförelse: Är det någon som kollat in hur extremt dyra amerikanska gamla bilar blivit? Det är hejdlösa priset som begärs för rent skrot tame17on. Helt sanslöst. Inte konstigt att det blir konkurser bland bilförsäljare om man försöker sig på dessa prisnivåer alltså....
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Vintage-hifi