Jag läste några papper.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Jag läste några papper.

Inläggav Nagrania » 2006-07-08 17:54

När jag städa lite hittade jag en heldel papper på olika studioprylar. Bland annat hittade jag en dokumentation på ett fyrbands filter från Klein+Hummel. Filtret är ett mono rörfilter med modell beteckning UE 100 och väger 25Kg..... det blir alltså 50Kg för två kanaler. :D Jag minns att vi hade ett såndant filter i vår studio. Det var på 60-talet och filtret såg ut ungfär som ett fyrkantigt dragspel med en massa knappar på. Lådan var 5 HE och anslutningarna var Tuchel åsså var det rör(9xECC81 + 4xECC83 + 1xE 83F). Brum och brusnivån nu enligt den tyska dokumentationen 130µV & 70µV Ohrkurbenbewertung nach CCIR. Den här lådan var ju väldigt dyr på den tiden men den var ju också det bästa som fanns att tillgå. Det står också i dokumentationen att detta filter är ett måste i en modern studio. Jag kan ju tillslut säga att filtret var oherhört tungjobbat. :)
Så här såg det ut.
http://cgi.ebay.com/VINTAGE-KLEIN-HUMME ... dZViewItem

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-09 10:41

Häftigt! Sånt vill jag!
Jag minns att K/H:s förstärkare i början av 70-talet hade mycket bra rykte. En del tyckte att det var det bästa man kunde köpa.
På senare år har jag aldrig sett någon K/H-produkt. Men om någon kommer ut till salu så är jag den förste att bjuda på den. :D

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-09 11:39

Jag köpte en SSV(e) Stereo Vorverstärker från dom 1968. Det lilla e:et står för 19" och den är 3HE. Jag köpte också samtidigt två mono slutsteg på 60w/8ohm. Förförstärkare har balanserade trafoutgångar som kan lämna +24dBu till 200ohm´s last vilket är väldigt mycket. Det sitter två VU instrument på fronten.....nåja VU? Hur som helst så fungerar den fortfarande utan något som helst sprak i pottar och den sitter i min stereorigg och låter faktiskt väldigt bra.

Återgå till Vintage-hifi