Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Jag ser det som att bättre HIFI ljudmässigt som vintage. Sen finns det andra kul apparater men massor med halvgamla japanska apparater var egentligen ganska kassa redan då dom såldes. Men det finns en del fina undantag, ofta ifrån Accuphase och Luxman. Det mesta engelskt ifrån 50-60tal är väl vintage. En del högtalare på 70-80 tal lät ganska instängt. Tyskt? Några Braun grejor EMT, och något mer kanske. Nagra, REVOX och Thorens var tidigt fina grejor.
Amerikanskt tja, McIntosh, Dynaco, Marantz, HK, Advent, KLH, Infinity m.fl
RogerGustavsson skrev:Ja, i Sverige är det ju kult med Carlssons högtalare medans de ofta fått kalkonpris i t.ex. Storbrittanien.
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Ja, i Sverige är det ju kult med Carlssons högtalare medans de ofta fått kalkonpris i t.ex. Storbrittanien.
Ofta?![]()
![]()
Jag känner bara till ett utdelande av ett sådant pris till en Carlssonhögtalare (OA2212).
Berätta om de andra fallen!?![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:I annat fall menar jag nog att det oftast är veteran-hifi man talar om när man kanske lite olyckligt och ogenomtänkt yttrar ordet "vintage".
Harryup skrev:Veteran-HIFI som ju är en butik kanske inte riktigt passar bra heller som en ny rubrik.
Vad sägs om "Bråte"?
Eller OLD-FI då Hi borde få tillhöra Vintage.
phloam skrev:Retro-hifi
Old School-hifi
Nostalgi-hifi
Trash-hifi
Ful-hifi
"Det var bättre förr"-hifi
Sunk-hifi
Design-hifi
Champagne-hifi
Garderobs-hifi
Uteliggar-hifi
Etc.
Kranzberg skrev:Varför krångla till det hela?
Om inte "Veteran hifi" passar p g a att en affär har det namnet är det väl bara att kalla forumet för "Äldre Stereo HiFi".
Härmed uppmanar jag höga vederbörande att snarast byta namn på forumet från "Vintage" till "Äldre Stereo HiFi".
phloam skrev:Nu skojade jag bara...!Får lite Vevgrammofon-vibbar av "veteran-hifi", tveksam....
Vintage är ju ett bra namn iaf, om än lite felaktigt. Är väl rätt etablerat på internet också kan jag tänka mig?
PekkaJohansson skrev:Mycket från den eran, allt från kompaktisar till så kallade high end-byggsatser, verkar ligga väldigt högt i pris.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster