Gör ni någon skillnad på vintage och "bara" gammal

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Gör ni någon skillnad på vintage och "bara" gammal

Inläggav Harryup » 2006-07-24 12:21

För mig är det en stor skillnad. Det mesta är gammalt och kan absolut vara kul i sig. Men vintage är för mig sånt som var och är en klassiker, något extra.
Och kanske lite äldre än tidigt 90-tal också.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-24 12:41

Sant! Dock skulle jag kunna tycka att en grej kan klassas som vintage utan att vara en "klassiker" (det är ju nästan en genre i sig, klassiska eller berömda hifi-prylar). Sen kanske alla klassiker automatiskt är vintage också :)

Man kanske kunde tala om nån slags "Hall of Fame" inom Vintage, saker som utmärkt sig som extra åtråvärda eller välkända.

Alltså, om jag hittar en gammal, snyggt designad, intressant (gärna lite annorlunda men totalt okänd ljudapparat av bra kvalité så skulle jag nog kalla det för en vintage-pryl.

För min egen del så tycker jag det är viktigt att prylarna inte har för hög "sunk"-faktor. Är det trasigt och slitet förlorar det snabbt sin "sexighet" :) Fast vintage är det ju trots det iofs.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-24 12:52

Jo, och vad som är vintage i Sverige och resten av världen skiljer sig också en del. Det är endast i Sverige som svensk HIFI tillhör det bästa som finns, även om undantag finns åt båda håll.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-24 14:37

Ja, i Sverige är det ju kult med Carlssons högtalare medans de ofta fått kalkonpris i t.ex. Storbrittanien.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 14:07

Vintage är ett i grund och botten inte ett bra ord, som beteckning på äldre hifi. Använt inom andra områden läggs en, låt vara subjektiv, kvalitetsaspekt in i själva termen.

För stereo hifins del skulle det innebära att så gott som all 70-tals hifi skulle vara diskvalificerad i sammanhanget. Jag intresserar mig inte för vintage hifi, menar jag - jag intresserar mig för äldre hifi. Hur man sedan definierar ordet äldre, kan nog variera från person till person.
Jag tycker att underrubriken på "Vintageforumet" är rätt bra. Den säger ju att diskussionen handlar om äldre men fortfarande intressant hifi.
Det är en bra forumulering, eftersom en äldre apparat kan vara intressant ur flera olika aspekter:
1. Ovanlig
2. Välljudande
3. Nostalgi
4. osv

Om vi nu ändå använder ordet vintage, det verkar ju vara etablerat och allmänt accepterat, uppstår en del gränsdragningsproblem.
Ett KT 88 rör tillverkat på 60-talet är vintage, det håller nog de flesta med om. Men ett KT 88 tillverka på 80-talet är inte vintage. Eller?
Om man nu har ett par Dynaco Mk 3, med KT 88:or från 80-talet - är slutstegen fortfarande vintage?
Är Mac Intosh 275 från 50-talet vintage? Ja, skulle nog alla säga. Men, är de nyproducerade vintage?
Hur bedömer man de apparater som tillverkades för runt 25 år sedan och som sedan dess och fortfarande är i produktion av samma tillverkare? Är Technics discovinylspelare, vilken ju kom i slutet av 70-talet, men som fortfarande ju tillverkas, vintage? Är de ex som tillverkades på sjuttiotalet vintage och de som tillverkats på 90-talet inte vintage?
(Vet ni förresten att SL 1200 fanns i en ursprunglig version för hemmabruk? Utan originaltonarm hette den SL 120. Se HiFi handboken från mitten av 70-talet.)

Här är förslag på en bredare definition av vintage när det gäller apparater för musikåtergivning.

1. Apparaten är konstruerad och tillverkad för 25 år sedan eller tidigare.
2. Apparaten är i originalskick - inga modifieringar får förekomma.
3. Om apparaten behöver repareras för att bli i användbart skick, ska en reparation genomföras på ett sådant sätt och med sådana delar att resultatet efter reparationen betyder att apparaten avviker från originalutförandet på minsta möjliga sätt.

Praktiskt skulle mening nr 2 kunna innebära att man inte får byta original phonojackar till guldpläterade dito.
Mening nr 3 skulle i praktiken kunna innebära att uttorkade elektrolyter får bytas mot modernare typer.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 14:11

Bara en liten bild på spelaren jag nämnde ovan. Observera likheten med dagens 1200 och 1210.
Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-25 19:54

Jag tror att jag själv ser det som att Vintage = "Intressant" (på vilket sätt intressant är nog ens ensak) "hifi" (erm, ljudutrustning iaf :) ) som finns som "begagnad" (inte går att få tag på längre, i butik).

Egentligen så omfattar Vintage (som ju ordet antyder egentligen antyder extra fin eller "årgångs-"hifi) på ett lite slarvigt sätt tre olika nivåer - äldre hifi mest för samlaren, äldre hifi som är rätt bra och äldre hifi som är extra åtråvärd/välljudande.

Fast jag skulle inte begränsa mig till just precis 25 år eller äldre; det räcker för mig att den inte går att få tag på i butikerna längre, att man måste leta efter den. En intressant pryl kommer ju så småningom att _bli_ vintage i vilket fall som helst, bara den är åtråvärd och inte kommer att återskapas :)

Det är väl det engelska ordet "Vintage" som ställer till det, eftersom det borde beteckna "äldre, väldigt fin och bra (nästan high end?)" hifi. Som det är nu så omfattas "äldre, intressant hifi" vilket jag inte tycker är fel, men själva termen är något missvisande :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-26 00:05

Jag ser det som att bättre HIFI ljudmässigt som vintage. Sen finns det andra kul apparater men massor med halvgamla japanska apparater var egentligen ganska kassa redan då dom såldes. Men det finns en del fina undantag, ofta ifrån Accuphase och Luxman. Det mesta engelskt ifrån 50-60tal är väl vintage. En del högtalare på 70-80 tal lät ganska instängt. Tyskt? Några Braun grejor EMT, och något mer kanske. Nagra, REVOX och Thorens var tidigt fina grejor.
Amerikanskt tja, McIntosh, Dynaco, Marantz, HK, Advent, KLH, Infinity m.fl

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-26 09:20

Harryup skrev:Jag ser det som att bättre HIFI ljudmässigt som vintage. Sen finns det andra kul apparater men massor med halvgamla japanska apparater var egentligen ganska kassa redan då dom såldes. Men det finns en del fina undantag, ofta ifrån Accuphase och Luxman. Det mesta engelskt ifrån 50-60tal är väl vintage. En del högtalare på 70-80 tal lät ganska instängt. Tyskt? Några Braun grejor EMT, och något mer kanske. Nagra, REVOX och Thorens var tidigt fina grejor.
Amerikanskt tja, McIntosh, Dynaco, Marantz, HK, Advent, KLH, Infinity m.fl

Vilka halvgamla japanska apparater tycker du var/är kassa redan från början? Pratar du och sjuttio- eller åttiotal?
Vilka högtalare tycker du lär/låter instängt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-26 10:16

Vasst och hårt ljud var ett tydligt japanskt signum på 70-80 talet. Dom flesta engelska högtalare av äldre snitt var annorlunda mycket annat. Dom jag gillade var Spendor BC-1, Tangent, Linn Sara, Heybrok och några fler som jag glömt namnet på.
När man närmade sig 90-talet så blev dom olika ländernas "karaktärer" mer utsuddade. Idag pratar man väldigt lite eller inte alls om tysk, engelsk, japansk canadensisk eller amerikansk ljudkaraktär på prylarna.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-27 00:56

Jag tror mig se två kategorier utkristallisera sig här:

Dels en som ser Vintage utifrån ljudperspektiv, dels en som ser det ur apparatperspektiv. Å ena sidan kan man alltså tycka att det som visat sig låta väldigt bra är vintage. Å andra sidan kan man tycka att ljudåtergivningen är mindre viktig än kultstatus, design osv. Kanske också eftersom man är mer förlåtande inför att äldre prylar har brister.

Själv köper jag nog Vintage för att det ger riktigt hyfsat ljud för billig peng, men allra gladast blir jag nog om det är en snygg, kultig nostalgipryl :)

Beror kanske på vad man menar med "klassiker". Visst kan en hifi-pryl vara en klassiker även om den egentligen inte låter vidare bra?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-27 02:28

RogerGustavsson skrev:Ja, i Sverige är det ju kult med Carlssons högtalare medans de ofta fått kalkonpris i t.ex. Storbrittanien.

Ofta? :o :?

Jag känner bara till ett utdelande av ett sådant pris till en Carlssonhögtalare (OA2212).

Berätta om de andra fallen!? :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Vintage betyder årgång. Det är ett begrepp som brukar användas för ting som förädlas med tiden, och därför alltid har årgångsmärkning, så att man skall kunna gissa väl, hur förädlad varan är.

I hifi-sammahang kan man väl diskutera hur vällampad beteckningen är. För rör (som ÄR vintage) är beteckningen klart rimlig, liksom för kondensatorer.

I annat fall menar jag nog att det oftast är veteran-hifi man talar om när man kanske lite olyckligt och ogenomtänkt yttrar ordet "vintage".

Veteran-hifi är "hifi mer än 25 år gammal", men blotta åldern behöver inte nödvändligtvis förädla några av produkterna. Tidens filter kan dock vara en effektiv förädling av själva "ämnet", således att man sällan pratar om de prylar som inte var något att ha för > 25 år sedan, men desta oftare om dem som utmärkte sig redan då. Omtalade veteranprodukter är alltså oftast omtalade för att de var något extra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-27 08:40

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:Ja, i Sverige är det ju kult med Carlssons högtalare medans de ofta fått kalkonpris i t.ex. Storbrittanien.

Ofta? :o :?

Jag känner bara till ett utdelande av ett sådant pris till en Carlssonhögtalare (OA2212).

Berätta om de andra fallen!? :P

Vh, iö

Ofta kanske var en överdrift.... Vill dock minnas att Carlsson har varit med vid mer än ett tillfälle. Det ligger ju några år bakåt i tiden.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-27 09:16

IngOehman skrev:I annat fall menar jag nog att det oftast är veteran-hifi man talar om när man kanske lite olyckligt och ogenomtänkt yttrar ordet "vintage".

Håller med i grund och botten. Kanske namnet på vintageavd bör bytas till "Veteran-stereo-hifi".

:)

Håller också med Phloam: Nostalgiaspekten är många gånger viktigare än de ljudande kvaliteterna. Men ett krav är att apparaten, oavsett om den låter bra eller dåligt, är i fint skick både till det yttre och inre.

:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-27 13:23

Fast jag tycker ju att kassa apparater är kassa oavsett ålder.
Är dom fina utanpå så har man ju optimerat det som syns.
Så för att jag skall tycka gamla grejor är Vintage så skall dom endera ha ett historiskt värde och vara bra för sin tid. Eller gamla fina apparater som fortfarande låter bra och är erkänt bra.
Känns inte riktigt som att alla kan utnämna det dom råkar hitta som vintage.

Veteran-HIFI som ju är en butik kanske inte riktigt passar bra heller som en ny rubrik.
Vad sägs om "Bråte"? :)
Eller OLD-FI då Hi borde få tillhöra Vintage.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-27 13:42

Harryup skrev:Veteran-HIFI som ju är en butik kanske inte riktigt passar bra heller som en ny rubrik.
Vad sägs om "Bråte"? :)
Eller OLD-FI då Hi borde få tillhöra Vintage.

Retro-hifi
Old School-hifi
Nostalgi-hifi
Trash-hifi
Ful-hifi
"Det var bättre förr"-hifi
Sunk-hifi
Design-hifi
Champagne-hifi
Garderobs-hifi
Uteliggar-hifi

Etc.

Edit: :P
Senast redigerad av phloam 2006-07-27 15:52, redigerad totalt 1 gång.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-27 14:23

phloam skrev:Retro-hifi
Old School-hifi
Nostalgi-hifi
Trash-hifi
Ful-hifi
"Det var bättre förr"-hifi
Sunk-hifi
Design-hifi
Champagne-hifi
Garderobs-hifi
Uteliggar-hifi

Etc.

Varför krångla till det hela?
Om inte "Veteran hifi" passar p g a att en affär har det namnet är det väl bara att kalla forumet för "Äldre Stereo HiFi".
Härmed uppmanar jag höga vederbörande att snarast byta namn på forumet från "Vintage" till "Äldre Stereo HiFi".

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-28 03:01

Kranzberg skrev:Varför krångla till det hela?
Om inte "Veteran hifi" passar p g a att en affär har det namnet är det väl bara att kalla forumet för "Äldre Stereo HiFi".
Härmed uppmanar jag höga vederbörande att snarast byta namn på forumet från "Vintage" till "Äldre Stereo HiFi".

Nu skojade jag bara...! :) Får lite Vevgrammofon-vibbar av "veteran-hifi", tveksam.... :D Vintage är ju ett bra namn iaf, om än lite felaktigt. Är väl rätt etablerat på internet också kan jag tänka mig?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-28 09:27

phloam skrev:Nu skojade jag bara...! :) Får lite Vevgrammofon-vibbar av "veteran-hifi", tveksam.... :D Vintage är ju ett bra namn iaf, om än lite felaktigt. Är väl rätt etablerat på internet också kan jag tänka mig?

Jo, det är ju så... Allt möjligt "skrot" som bjuds ut på t ex Blocket kallas ju Vintage numera.

Jag har tidigare här på Faktiskt skrivit om en loppis här i närheten. Där håller man fortfarande bra priser. Ända tills i går.
När jag kommer dit står där ett par 70-talshögtalare "Delton". Först tror jag att det är ett par Carlsson OA 5, men delton-emblemet finns kvar på bägge lådorna. Jag lyfter på nätet och ser en bas i dåligt skick och en kondiskant. Vänder på lådan - ingen öppning. Alltså: sluten låda av samma storlek som OA 5, men med en bas och en kondiskant riktade uppåt. Lådorna, hyfsat slitna, i riktigt teakfanér. Pris: Ja håll i er; 1000kr/paret.
Delton var/är svenskt och fanns i mitten av sjuttiotalet. Man hade några högtalare som såg ut som Carlssonkopior, samt ett par modeller i "vanligt" snitt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-28 10:06

Jag känner igen fenomenet. I takt med att personalen i second hand-butikerna ändrar karaktär från äldre damer med hornbågade glasögon till hippa innerstadskids med hornbågade glasögon förändras prisbilden. Det gäller särskilt äldre hifi, där framför allt gamla suspekta högtalarlådor ofta kostar flera hundra kronor. Gamla ordinära förstärkare och receivers kan också vara ganska överprissatta, för att inte tala om sunkiga kassettdäck. Däremot verkar det fortfarande gå att fynda goda vinyl- och cd-spelare - för att inte tala om vinylskivor för någon enstaka krona stycket. Senast köpte jag i min lokala lumpbod 8 LP-album, varav ett dubbelt, för totalsumman 16 kronor...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-28 11:09

Ja du, det stämmer nog så riktigt. På samma loppis finns mängder av vinyl till nästan inget pris alls. För att inte tala om inspelade kassettband. Folk köper inte.

Och för att ytterligare bekräfta att du har poänger i ditt resonemang: Där står också en Yamaha cd-spelare och ett dito kassettdäck från 90-talet. Pris 150 kr/st.

När det gäller Delton-högtalarna misstänker jag att han som ansvarar för elektronikavd tror att dessa lådor håller klass som Carlsson. Som en jämförelse finns det på en annan loppis här i närheten ett par äkta OA 4- 2, låt vara att de är penselmålade i klarblått, för 700 kr/paret.
Jag tror att ovan nämnde elektronikansvarig numera tror att "allt" är värt mer än vad det är. Tidigare i år prissatte han ett Nakamichi kassettdäck, vilket kostade mellan 4000 och 5000 kr, sent 80-tal, till 150 kr. Det såldes naturligtvis omedelbart. Han sålde också en Marantz DC 550 med tillhörande tuner och kassetttdäck och högtalare för 500 kr. Efteråt var det någon som sade till honom att han borde ha fått minst det dubbla priset... :)

Jag har inget emot att betala vad saker är värda, även om jag helst vill betala så lite som möjligt naturligtivs, men jag kan inte låta bli att bli förvånad över folk som säljer på Tradera och Blocket och försöker få "hur mycket som helst" för sitt "skrot". Glädjande nog tycks det som om presumtiva köpare än så länge inser att mycket är för dyrt, eftersom många objekt på Tradera inte får några bud alls.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-28 12:02

Prissättningen har nog också att göra med att det finns många ifrån prutningskulturer som köper begagnat och dom skall alltid betala högst 30-40% av vad folk vill ha oavsett pris och värde på produkten så då är det ju bra att börja högt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-28 12:14

När man säljer vill man få så mycket som möjligt, när man köper ska det vara så billigt som möjligt :-)

Jag har ett tag försökt att sälja en 30 år gammal Luxor-anläggning i mint-condition för 1100:- och inte fått ett enda bud. Är det för mycket tycker ni för fungerande högtalare, skivspelare och receiver inkl manual?

Vad är ett lämpligt pris i så fall?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-28 13:05

Jag hoppade över en komplett JVC kompaktanläggning på lunchen idag bara för att den hade cd-växlare i stället för enkel-cd. I fint skick men utan högtalare kostade den 300 kronor. Med vinylspelare hade den varit ännu mindre intressant. Så tror jag min och många andras betalningsvilja ser ut för begagnade apparater från 70- och 80-talet. Mycket från den eran, allt från kompaktisar till så kallade high end-byggsatser, verkar ligga väldigt högt i pris. Men det är som sagt också en fråga om bland annat kunskap, intresse, affektionsvärde, betalningsvilja och -förmåga.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-28 14:49

PekkaJohansson skrev:Mycket från den eran, allt från kompaktisar till så kallade high end-byggsatser, verkar ligga väldigt högt i pris.

Håller med i resonemanget.

Till Bill50x: Vilken Luxoranläggning är det fråga om?

När det gäller Luxor/Skantic är det nog så att inget pris oavsett nivå är tillräckligt lågt. Det beror naturligtvis på det dåliga rykte märket hade/har i audiofilkretsar.
Nu är jag ju visserligen lite av luxor-fantast, men även rent objektivt betraktat hade Luxor faktiskt en hel del produkter som inte var så illa. De flesta från 70-talets senare år. Då gjorde man nämligen ett försök till att producera högkvalitativa separata komponenter och inte bara "svensson-kompakt-stereo".
Resultatet blev faktiskt lyckat, men de hifi-intresserade var ju naturligtvis inte intresserade.
Kassettdäcket 9255 med tre motorer; en "kopia" av Tandbergs TCD 310; var riktigt välljudande. Jag har haft både 9255 och TCD 310 och en hel del japanska däck i samma prisklass, då på 70-talet. Luxordäcket gillade jag bäst. 9255 är det mest avancerade kassettdäck som tillverkats i Sverige.
Förstärkaren 7082A, från slutet av 70-talet, låt vara tillverkad i Japan hos Luxman på uppdrag av Luxor, är heller inte så dum. Jag spelar fortfarande då och då på mitt ex. För dryga 2000 kr, som den på den tiden kostade, låter den helt okej.
Tillhörande tuner 7082T har tidigare här på Faktiskt fått goda omdömen, faktiskt av annan ägare än jag.
Transmissionlinehögtalarna 8071, tillverkade i Sverige, har flera gånger här på forumet omtalats positivt. Jag spelar på mina varje dag och mår inte illa av det.
Och dessutom: I Norge finns det vintageentusiaster som använder skivspelaren 4221 från mitten 70-talet, och anser den vara en alldeles utmärkt budgetspelare. Jag håller med. Det är den och efterföljaren 9361 fungerar också bra som budgetmaskin. Dessa spelare sitter i alla Luxors kompaktanläggningar från de här tiderna. Bara att köpa för ca 250 kr, plocka ur spelaren, sätta in den i en egenhändigt tillverkad plint, spela och se glad ut. Prova en 4221 och du kommer att bli förvånad över hur bra kvalite den faktiskt besitter. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-28 16:02

Fel av mig, det är en Dux Sound Project :-)
Var det inte ofta Philipsgrejor i botten?

/ B

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-28 16:25

Philips och Dux var ofta exakt samma produkter, men inte alltid, det var bara logon som skiljde dem åt.

Det är väl med Philips/Dux på samma vis som med Luxor/Skantic. Trots att man i slutet av 70-talet satsade på högkvalitativ komponent-hifi, var det inte många audiofiler som brydde sig.
T ex hade Philips:
Försteg AH572, 3200kr
Effektsteg AH 578, 5200 kr
Tuner AH 673, 3700 kr
Detta var i slutet av 70-talet!

Både Philips och Dux hade dessutom exakt likadana förstärkare i 2000 kr:s-klassen: AH386 resp A 12000. Även receivers och tuners fanns.
Riktigt bra saker alla dessa. :)

Återgå till Vintage-hifi