En nybörjare på forumet, samt väl också vad gäller rör, presenterar sig...
Har lite frågor som egentligen inte alls för hi-fi, men däremot ljud och rörförstärkning. Passar det inte med postning i just detta forum får väl en moderator flytta till lämplig plats...
Jag har nyligen fått tag på en gammal elorgel från 60-talet, Philips Philicorda gm751, med rörförstärkning och en hel del annan halvantik elektronik.
Den kostade inga stora pengar, men är bara i knappt fungerande skick. Strömförsörjningen fungerar, den ger ljud ifrån sig, och har egentligen inga mekaniska skador eller fel. Även vibratot fungerar bra.
Har själv mycket begränsade kunskaper om denn typ av elektronik, men förmodar att de problem som finns till stor del beror på att komponenterna är gamla och slita. Såvitt jag kan se har inget gjorts inuti den sedan tillverkningen.
Den ger som sagt var ljud ifrån sig, men vissa kretsar verkar lite småpaj. Exempelvis är det något vajsing med D-kretsen, då tre D-tangenter istället ger ifrån sig ett G... Vibratot fungerar alltså, men reverbet (ett fjäderdito) funkar inte riktigt.
Ljudet allmänt är väldigt distat, vilket iofs är rätt coolt, men... Det är inga skador på högtalarna vad jag kan se, utan detta kommer rimligen från den direkt ljudgenererande elektroniken.
Här en länk med lite djupare beskrivning av orgeln.
http://www.home.versatel.nl/gert.emmens ... gm_571.htm
(Notera dock att den på bilderna på sidan är av den senare modellen med transistorer. Se mina bilder nedan för rör-varianten...)
Här finns också en fantastisk, tysk manual med kopplingsscheman.
http://egrefin.free.fr/images/Philicord ... aGM751.pdf
Nu är jag ju nyfiken på att försöka få denna i spelbart skick. Har väl lite begränsade kunskaper själv, så risken är ju att man behöver assistans hos ngn form av tekniker som hanterar sånt... Tar därför tacksam emot forumet samlade visdom på området, samt tips på folk som kan engagera sig i en renovering... Helst i Gbg eller Sthlm.
Lite bilder på mästerverket...en fantastisk, bisarr konstruktion...
/David