Hur bra är denna högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Hur bra är denna högtalare?

Inläggav ekeponken » 2006-05-24 11:15

Vad är detta för modell?
Någon som vet lite mer än namnet om den?
Hur står den sig mot ett par gamla Qln Signatur?

QLN Zero säljes
Bild

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-25 20:37

Inga svar så jag får väl skriva själv...

Hmmm, deras första stativmodell hette Qln One...aaah! det är deras första golvare! Undrar hur bra den är...

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-28 21:24

Det kan man undra, har aldrig sett skapelsen förut. Hur gammal är den?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-28 21:33

Jag har, faktiskt, sålt några sådana där. Lådan är inte speciellt resonansdämpad, eftersom den var ganska billig, men den är väl avstämd och vad jag minns lät den mycket bra!

Relativt låg dist och ganska följsamt och dynamiskt ljud. Den lät renare än många dyrare högtalare. Som en hel del 2-vägare är inte mellanregistret superdetaljerat, men det låter ändå hyfsat balanserat.

Om man inte bryr sig om att högtalaren ser billig ut, och om den verkligen är billig och dessutom saknar fel bedömer jag den som ett mycket bra köp. Det är hifi, helt klart.

edit. den skall inte jämföras med signatur, den har inte samma förfining i ljudet även om den låter attraktivt så är det mer popbox, den skall jämföras med 80-tals högtalare i medelstorlek som kostade 3-5000Kr/paret på den tiden. Som JBL TLX-8, Infinity RS7/RS8 ex. vilka den spöade klart.

Användarvisningsbild
tomano58

Inläggav tomano58 » 2006-10-10 11:07

Dom är som tidigare inlägg sagt helt ok. Mycket prisvärda! QLN Zero är en budgetmodell av QLN's första golvare som jag inte kommer ihåg namnet på. Zero gjordes speciellt för City Stormarknad. Originalet har tex dubbla spolar på bashögtalaren, det har ine Zero.

Återgå till Vintage-hifi