lägre ljud på en kanal på en dual cs505-3?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

lägre ljud på en kanal på en dual cs505-3?

Inläggav Ivil » 2006-11-01 21:01

Tjenare!
Hur ska jag gå till väga för att felsöka vad som gör att jag har lägre volym på ena kanalen? Snubben som spelaren är köpt av hävdar att han inte haft problem med detta...
Spelaren har en "carbon fiber ortofon picup" om det kan hjälpa er.
MVH /Andreas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-01 21:11

Det gäller att i första hand försöka isolera felet. Det kan vara pickupen, det kan vara phonosteget (pickupingången) på förstärkaren osv. Jag förutsätter att du inte har detta problem när du spelar cd´s eller radio?

Börja med att skifta höger och vänster anslutning till förstärkaren. Är det fortfarande samma kanal som det låter lågt om? I så fall ligger problemt i förstärkaren. I annat fall är det pickupen.

Är det stor skillnad i nivå eller räcker en liten justering med balanskontrollen?

/ B

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-11-01 21:31

Hej igen och tack för det snabba svaret!
Jag kan med säkerhet säga att felet kommer från skivspelaren då jag provat (precis som du säger) att skifta kanalerna på förstärkaren.
Så hur går jag vidare? nåltrycket är provat att ändra på, men det för varken av eller till... Finns det något mer man kan ändra på tonarmen? (något som gör att den drar mer åt ena hållet?) Vinkar på picupen osv?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-01 22:02

En noggrann inställning av pickupen kan lösa mindre obalans. En större obalans beror nog tyvärr på skillnad i utnivå från respektive spole i pickupen.

Att ställa in en pickup noggrannt kräver sin man :-)
Det är många vinklar och avstånd som ska vara rätt. Det finns några/någon tidigare tråd här om detta men det enklaste är nog att söka info på nätet. Men börja här: http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm

Vad som i första hand kan ge skillnad i nivå mellan kanalerna är antiskatingen, dvs kompensationen för att tonarmen vill dras mot centrum pga av friktionen i spåret. Du har en liten ratt vid sidan av tonarmsbasen du kan vrida på för att justera detta. Prova att helt sonika ställa den i ytterlägena (0 och max) för att höra om det är någon skillnad. Är det inte det bör du göra en komplett justering enligt alla konstens regler.

Men är det så att utnivån skiljer mycket mellan kanalerna så är det någ så att pickupen är boven i dramat och då är det bara ett byte av denna eller användning av balanskontrollen som hjälper. Vissa äldre mer avancerade förstärkare hade faktiskt separata nivåskruvar vid pickupingången, det var tydligen ett vanligt problem förr...

Lycka till!

/ B

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-01 22:33

Sitter tonarmskablarna på rätta stift på pickupen? Förväxling kan ge konstiga resultat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-02 12:59

Kolla noga samtliga lödpunkter och mät.

1. Använd gärna en multimeter och mät igenom hela kretsen från pickup till RCA-kontakterna, samtliga ledare.

2. Kabeln mellan skivspelaren/förstärkaren, både i RCA-kontakterna och inne i spelaren.

3. Internt kablage och ev rörliga kontaktytor.

4. Tonarmens kablage, båda ändar.

5. De små anslutningskablarna, mellan arm och pickup, ofta flerledare som efter många pickupbyten fått kardelar avbrutna, byt i så fall samtliga.

Dåliga lödningar (händer ibland på fabrik), kan ge sig till känna efter många år.

Och som nämndes oven, kolla att pickupen är rätt ansluten, förslagsvis först. :wink:

Återgå till Vintage-hifi