Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.
Förr erbjöd Ortofon utbytesservice så att du fick "pant" på din gamla MC-pickup. Det brukade innebära att man kunde "byta upp sig" vid nålbyte! Men om du har nål kvar så är det bara att lira...
Har inte hört talas om att det går att själv byta nål på en MC-pickup.
Den servicen torde väl Ortofon fortfarande stå för.
MC20 super har jag spelat en hel del på, det var rätt länge sedan.
Vill minas att ljudet låg åt det (vad ska man säga) ofärgade hållet.
OM40 tilltalar mig mer, lite varmare karaktär. Men den ska ju vara ofärgad ju och då innebär det att MC20 måste färga åt det hårdare hållet.
Jocke skrev: en nostalgiskt tripp - SPU ! Gillar MC, tight och lugn utan spret! /J
Var det du som ropade in de två SPUarna på Tradera ?
Rena kapet om de var användbara.
SL-15 var en MC som jag föredrog på 70-talet, då ELFA ännu hade agenturen. Lite varmare ljud än MC20, men vad vet jag, kanske det var lite färgat, gott och synnerligen dynamiskt lät det i alla fall.
Nä, det var inte jag! Visste inte att där fanns några till salu ens. Var de ok kunde man kanske klarat sig resten av livet? Men nog är det så att utbyte hos Ortofon bara kan ske mot aktuella modeller?