det finns en brytare på baksidan av mitt marantz slutsteg där det står DC AC. Kan nån förklara för mig vad det är för något!!??
/Danne
Moderator: Redaktörer

Kranzberg skrev:Skillnaden är följande:
AC: det sitter en kondensator på ingången till slutsteget. Gissningsvis är det en elktrolyt på 10-22 uF. Anledningen till det "stora" värdet är att basåtergivningen ska behållas.
DC: du kopplar förbi kondensatorn.
Därefter finns det inga kondensatorer i signalvägen i slutsteget. För att detta ska fungera krävs också att slutsteget drivs med symmetrisk spänningsmatning; alltså en pluspol, en minuspol och en mittnolla som inte är jord. Signalen tas ut mellan de båda sluttransistorerna (om det är två per kanal) och mellan dem ligger mittnollan där alltså plus- och minusspänningarna tar ut varandra.
Anledningen till att kondingen sitter där är att skydda effektsteget från likspänning som kan ligga på förstegets utgång om det blir något fel på det. Normalt ska det inte vara likspänning ut från försteget naturligtvis, det har antagligen en kondensator på utgången, men om olyckan skulle vara framme. I förlängningen skyddar naturligtvis kondensatorn även högtalarna från att få likspänning på spolen om det skulle bli fel på försteget.
Det finns vad jag vet inga vetenskapliga undersökningar som bevisar att basen blir bättre om hela slutsteget ät dc-kopplat. Det är mest reklamsnack som uppkom under 70-talet då dc-kopplade slutsteg började komma. Tänk på att du i försteget har minst en, förmodligen 4-5 kondensatorer i signalvägen. De sitter som "likspänningsisolatorer" mellan respektive steg.
Här nedan ser du ett ex på slutsteg med AC-kondensator på ingången. Den ser ut att vara på 22uF. Du ser också att plusspänningen tas in längst upp till höger och minusspänningen längst ner till höger. På högtalarutgången mellan effekttrissorna är likspänningen noll. Med asymetrisk spänningsmatning; d v s med jord där minus är i schemat hade man behövt utgångskondingar på minst 2200 uF för att inte få likspänning på högtalarna och för att behålla basåtergivningen.
Lust skrev:Tycker du först bör prova med båda inställningarna - tror nämligen inte att du hör någon skillnad.
Sedan kör du den i AC-läge för att vara lite extra rädd om högtalarna samtidigt som du vet att du inte vinner något ljudmässigt på att köra den i DC-läge.
Det kan ju inte bli bättre...
Var det inte något med tredjetonsdisten som skulle vara lite bättre i DC-läge och inte basåtergivningen?

Anledningen till att kondingen sitter där är att skydda effektsteget från likspänning som kan ligga på förstegets utgång om det blir något fel på det. Normalt ska det inte vara likspänning ut från försteget naturligtvis, det har antagligen en kondensator på utgången, men om olyckan skulle vara framme.
Det finns vad jag vet inga vetenskapliga undersökningar som bevisar att basen blir bättre om hela slutsteget ät dc-kopplat. Det är mest reklamsnack som uppkom under 70-talet då dc-kopplade slutsteg började komma.
Anledningen till att kondingen sitter där är att skydda effektsteget från likspänning som kan ligga på förstegets utgång om det blir något fel på det. Normalt ska det inte vara likspänning ut från försteget naturligtvis, det har antagligen en kondensator på utgången, men om olyckan skulle vara framme.
Det finns vad jag vet inga vetenskapliga undersökningar som bevisar att basen blir bättre om hela slutsteget ät dc-kopplat. Det är mest reklamsnack som uppkom under 70-talet då dc-kopplade slutsteg började komma.

Kranzberg skrev:Jag hittade en bild av innanmätet på ditt slutsteg. Pilen jag satt dit visar på den ena ingångskondensatorn. Det syns att det är en elektrolyt. Alldeles till höger om den sitter omkopplaren och dess kablar.
Vad Lust far efter när han pratar om tredjetonsdist är väl att vissa anser att elektrolyter ger distortion. Det är ju i och för sig riktigt. Dock ger alla komponenter, passiva som aktiva, distortion i någon grad och på något sätt.
Men som Lust säger: Prova dig fram. Jag gissar att du inte hör någon skillnad alls.
Om du är perfektionist kan du ju byta ut de två kondensatorerna mot två nya på samma värde. En del menar ju att elektrolyter åldras och att de definitivt ska bytas om de passerat 20 år, vilket ju dessa har. Personligen tror jag inte att det är nödvändigt. De här bägge kondingarna har inte jobbat så hårt genom åren. Mest stryk tar de kondingar som sitter i nätdelen. Dessa har en del folk bytt i sina gamla förstärkare och upplevt att förstärkaren fått en helt annan karaktär.
Om du dessutom är riktig perfektionist byter du ut de båda ingångskondingarna till två foliekondingar av samma värde, t ex två polyesterkondingar.
Lycka till med ett fint slutsteg.
LEXrasta skrev:menar du att så mycket av "Själen" i ljudet Sitter just i kondensatorena.!?
/Danne
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster