Söker tips om Olle Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Söker tips om Olle Mirsch-högtalare

Inläggav henriksch » 2006-10-13 22:43

Inser att det inte hör hemma under denna rubrik och ber om ursäkt för det men söker med ljus och lykta tips om vilka element och vilka data de har för att kunna finna vettiga ersättare.
Har sett att konstruktören själv är här ibland och vem skulle bättre kunna svara?
Elementen har suttit i OM3-28 resp OM61. Märkningen på dem är lite luddig:
Bakpå OM3-28 står R80G-427R på en etikett samt 75 46 stämplat och 4 ohm medan det på OM61:ornas basar står bara 78 44. Elementen ser till det yttre identiska ut förutom att det står Mirsch tryckt på dammkåpan på 61:orna.
Tacksam för alla lästips kring Mirsch-konsturktioner från 70-talet.

Har lagt in lite bilder på samma fråga på forumet på Carlsson-planet under DIY, ser inte hur jag lägger in bilder här

henriksch

Hoppla missad INFO i förra inlägget

Inläggav henriksch » 2006-10-13 22:44

Det är basarna jag undrar över!
Övriga elemnet brukar vara i bra kondition.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-10-14 12:42

Svar till Henriksch:
På 70-talet fanns det ett företag i Eskilstuna som bla tillverkade högtalarelement. Det blev inte mer än ett två olika 8-tums baselement, men de var bra - inom rimliga prisramar. Jag använde dem i ett flertal modeller.
Elementen finns inte att få tag på i dag. När jag slutade min verksamhet år 1997 lämnad jag över allt mitt underlag för reservdelar till HiFi-Kit år 1997 för Mirsch- och Sonab-högtalarna (ja, jag stod för reservdelar till Sonab-högtalarna under många år) . Det finns en chans att de fortfarande kan föreslå lämpliga ersättare till dessa 8-tums element.
Olle

henriksch

Man tackar!

Inläggav henriksch » 2006-10-14 17:10

Hej och tack för hjälpen. Skall genast skicka en fråga till HIFI-kit och se om de kan reda ut det.
En fråga till: Vad hette Eskilstuna-företaget? Det kanske kan vara lättare för HIFI-kit att hitta svaret på elementdata.
Har renoverat tre par OM3-28 och placerar ut dem hos vänner och bekanta som gillar ljudet och, framför allt anser de vara lättplacerade och trevliga. De är lätta att göra iordning exteriört, faneret är av god kvalitet.
Snubblade över ett par OM-61 med väldigt risiga element som jag ännu inte hört. Du säger på annan plats här på forumet att du själv uppskattar OM-50 som en bra modell, hur står sig OM-61 mot 3-28 resp OM-50 anser du?
MVH
Henrik Sch
Senast redigerad av henriksch 2009-02-09 08:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-10-14 17:50

Sorry, har inte mycket mera att ge. Fabrikanten har upphört sedan länge, dom gjorde sig heller inte särskilt kända som elementtillverkare.
P g a tidsavståndet kan jag inte heller rekonstruera en jämförande analys av de olika modellerna. Sa jag att OM50 var bra, var det i sin klass som 2-vägare. En 3-vägs konstruktion får ju andra fördelar (och vissa nackdelar) och man kommer ju då också in på andra parametrar, inte minst priset.
Ser man på hela 3-vägs-serien, OM3-27, OM3-28, OM60 och OM61, får man göra klart för sig att de senare modellerna har fördelen av att vara bestyckade med modernare element. I den sistnämnda fanns reglage för både mellanregister och diskant - fördyrande grejer som var mera som spel för gallerierna.
Så de så.
Olle

henriksch

Tack

Inläggav henriksch » 2006-10-14 20:16

Olle
Stort tack för att du tog dig tid att svara så långt det gick.
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Lust

Re: Man tackar!

Inläggav Lust » 2006-10-24 00:39

henriksch skrev:Hej och tack för hjälpen. Skall genast skicka en fråga till HIFI-kit och se om de kan reda ut det.
En fråga till: Vad hette Eskilstuna-företaget? Det kanske kan vara lättare för HIFI-kit att hitta svaret på elementdata.
Har renoverat tre par OM3-28 och placerar ut dem hos vänner och bekanta som gillar ljudet och, framför allt anser de vara lättplacerade och trevliga. De är lätta att göra iordning exteriört, faneret är av god kvalitet.
Snubblade över ett par OM-61 med väldigt risiga element som jag ännu inte hört. Du säger på annan plats här på forumet att du själv uppskattar OM-50 som en bra modell, hur står sig OM-61 mot 3-28 resp OM-50 anser du?
MVH
Henrik Schmidt, Vitaby, Skåne

Har du någonsin bytt kanter på basarna i OM3-28?

Har haft ruskigt svårt att hitta några som passar då elementet är aningens för stort. Det närmaste jag hittat är kanter avsedda för ett Dynaudio-element, men det har varit svårt att få tag i dom med...

Tar tacksamt emot tips på var man kan hitta passande sådana.

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-10-26 14:11

Hej

Nej, har bara testat att kanat om JBL och Sonab. Mirscharna har jag fått gjort på AH ljudteknik i Lund. 300:- /st sisådär. Bra resultat men säkert för mycket pengar att lägga. Men gillar man dem så är det väl okej.

Det finns kanske kanter på följande länk. Har inte testat men man beställer utifrån aktuella mått inte bara för "8-tumshögtalare".

http://www.speakerrepair.com/OCSrekit.html

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-26 15:30

Nog vore det möjligt att simulera fram ett lämpligt ersättningselement utifrån lådvolym, tunnelstorlek, schema på filtret och egenskaperna för de övriga elementen?

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-10-27 11:59

henriksch skrev:Det finns kanske kanter på följande länk. Har inte testat men man beställer utifrån aktuella mått inte bara för "8-tumshögtalare".

http://www.speakerrepair.com/OCSrekit.html

MVH
Henrik

Jo, annars hade de redan varit beställda för länge sedan. 8-tums kanter är det inga problem att få tag i. Det är just måtten som ställer till det.

Stort tack för svaret hur som helst.

henriksch

Inläggav henriksch » 2006-10-27 23:18

Tja, en sak är i alla fall säker och det är att AH ljudteknik i Lund vet. Han har kantat om till mig i år. Tel dit 046-2112528. Är inte så säker på att du får tips eftersom det tydligen finns någon slags överenskommelse mellan firmor som kantar om att inte sälja kanter om jag fattat saken rätt.

MVH

Henrik

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-11-09 01:51

henriksch skrev:Tja, en sak är i alla fall säker och det är att AH ljudteknik i Lund vet. Han har kantat om till mig i år. Tel dit 046-2112528. Är inte så säker på att du får tips eftersom det tydligen finns någon slags överenskommelse mellan firmor som kantar om att inte sälja kanter om jag fattat saken rätt.

MVH

Henrik

Stort tack för den hänvisningen även om jag aldrig kontaktade dom.

Fick till slut ett svar från Tyskland och han var mycket hjälpsam även om det tog lång tid för honom att hitta rätt kanter. Tror inte att ett par kanter har prio ett...

Hur som helst så hette kanterna "FR 192/2" och firman "JH-elektronic". Finns på sajten http://www.lautsprecher-team.de/

De passade perfekt.

Skriver detta bara som info om någon skulle komma att befinna sig i samma situation jag någon gång framöver.

LB

Inläggav LB » 2006-12-31 00:38

Lust skrev:Skriver detta bara som info om någon skulle komma att befinna sig i samma situation jag någon gång framöver.

Kanon! För nu är jag lite i samma sits. Förvisso är inte skumkanterna direkt sönder, men de ser väldigt fnasiga ut och på den ena av dem finns en tendens till spricka. Blev det stor skillnad på ljudet före-efter kantbyte?

Just nu, helt orenoverade, låter de basfattiga. Jag tänker att börja med att byta mot en ny kondensator i seriefiltret för att se om det blir någon större skillnad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-31 01:05

ollemirsch skrev:Svar till Henriksch:
På 70-talet fanns det ett företag i Eskilstuna som bla tillverkade högtalarelement. Det blev inte mer än ett två olika 8-tums baselement, men de var bra - inom rimliga prisramar. Jag använde dem i ett flertal modeller.
Elementen finns inte att få tag på i dag. När jag slutade min verksamhet år 1997 lämnad jag över allt mitt underlag för reservdelar till HiFi-Kit år 1997 för Mirsch- och Sonab-högtalarna (ja, jag stod för reservdelar till Sonab-högtalarna under många år) . Det finns en chans att de fortfarande kan föreslå lämpliga ersättare till dessa 8-tums element.
Olle

Med tanke på tiden som gått är denna fråga kanske helt orimlig, men vad tusan, jag ställer den ändå:
Har du någon aning om småsignalparametrarna?

Tänker då främst på grundparametrarna:
Rörlig massa (Mm)
Kraftfaktor (Bl)
Membranarea (Sd)
Talspoleresistans (ohm)

Däröver gärna förstås även:
Fjädringsstyvheten (k)
Mekaniska dämpningen (Dm)

Resten påverkar ju inte sådär till övers, om de är rimligt normala.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-01 13:25

Tyvärr Ingvar,
När jag började använda dessa element omkring -74 ungefär, var det i huvudsak två saker som jag försökte greppa; hur uppförde de sig i olika lådvolymer, och hur rullade de av uppåt. Det var bara att prova sig fram.
Jag började inte intressera mig för parameterfrågor förrän något senare, när jag hittade datorprogram med vars hjälp det mesta av konstruktionen kunde göras direkt på skärmen.
Jag vet att Hifi-Kit med framgång har bytt ut dessa element, och jag hänvisar därför ännu en gång till dem.
Skulle gärna vara till lite större hjälp......
Olle

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-02 14:53

Följande e-postväxling hade jag för ett tag sedan med HIFI-kit i frågan. Vete sjutton om utsagan bygger på faktiska uppgifter om ursprungselementen eller baserar sig på lådvolym etc.

MVH
Henrik S

Hej,
Det finns väl två vettiga alternativ

Om det är en 8” 4ohm´s bas så skulle jag föreslå Peerless 210WF33/102PPB i 4ohm
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=219

Om det är en 8” 8ohm´s bas så skulle jag föreslå SEAS CA21REX/DD
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=188

Hälsningar
Stefan

Till: Hifikit
Ämne: FRÅGA igen om MIRSCH - nu komplett

Hej

Jag har ett antal gamla Olle Mirsch-högtalare som jag renoverar.
Just nu håller jag på med ett par OM3-28 och ett par OM-61.
Båda saknar basar, de är för hårt åtgångna för att ge sig på ett par är spolen bränd på.
Försökte och lyckades, via Faktiskt.se, komma i kontakt med Olle Mirsch som hänviaade mig till er. Bifogar resonemanget som Word-dokument. Här finns också bilder.
Mina frågor är:
1. Skulle ni kunna ta reda på data på dessa element?
2. Skulle ni kunna föreslå ersättningselement?

MVH Henrik Sch
Senast redigerad av henriksch 2009-02-09 08:10, redigerad totalt 1 gång.

LB

Inläggav LB » 2007-01-05 20:36

Kontaktade själv Hifikit häromdagen och hörde mig för. Vad jag förstod är de Peerless 210WF33/102PP de säljer mer eller mindre framtagna som ersättningselement till OM3-28, måtten och utseende stämmer onekligen väldigt bra överens. Tack Olle för tipset!

Men hur som helst, kondensatorbytet jag nämde tidigare i tråden blev så bra att jag varken kommer kanta om eller byta ut elementen (det senare är ju inte en helt billig affär....) förens det blir några hål i kanterna. Hjälpte även att jucka bort lite oxid i kontakterna tror jag. Har ingen mätutrustning här, men jag jämförde "före-efter" genom att ställa kondensatorbytt vänsterkanal brevid original högerkanal och vrida på balanskontrollen då recievern var satt i mono-läge :P Markant skillnad i basen faktiskt... mycket större förbättring än vad jag hade förväntat mig.

Bild
Bytte till ELFA:s 67-351-04 i seriefiltret för bas och mellanregister samt 65-471-03 i diskantfiltret. Det senare gav ingen större skillnad, men brusnivån sänktes både i diskant och mellanregister en del vilket var tydligt "på tomgång".

Bild

Återgå till Vintage-hifi