Någon som vet något om AR2 ax?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Någon som vet något om AR2 ax?

Inläggav henriksch » 2007-01-04 23:24

Hittat ett par renoveringobjekt och är lite sugen på att ta mig an dem. Kanter kass på basarna, en diskant funkar inte men, enligt utsago skall mellanregistren vara okej om man bara kopplar förbi dem i filtret... Fronter saknas. Har bara sett dem på bild

Första frågan:
Är det verkligen trevägare, det ser inte ut så på bild snarare ett galler med tunnt skumgummi bakom, säljaren hävdar att det sitter ett mellanregister bakom dessa, har aldrig sett detta, varför dämpa ett element mekaniskt???

Andra frågan:
Är det kul grejor låter de skitbra i skick dvs är det lönt att lägga ner jobb på dem?

Tredje frågan:
Vet någon vad det sitter för diskanter i dem? Bar att veta om man skall kolla vad det kostar att skaffa en ny.

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-04 23:29

Google gav: AR speaker specs, som säger att AR 2ax är en trevägare.
... tycker jag!

Per

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-04 23:49

Tack!
Hmm, hittade sidan igår men tittade tydligen inte efter ordentligt. trevägare alltså.

Fortfarande tacksam för tips om huruvida det är kul grejor eller inte värt besväret. Kanske bara diffusa minnen från Roséns ljudcenter, Malmö på sjuttiotalet som spökar i mig? Ganska vaga hintar att gå på...

MVH
Henrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-01-05 00:08

Varför ramlar jag aldrig över ett par gamla AR?Nåja,en vacker dag kanske det står ett par AR LST eller AR1 eller AR3 i originalskick för 100 lucidorer på en loppis...........
Tills vidare kan man ju titta här:

http://www.classicspeakerpages.net/ar/c ... lassic.htm

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-05 00:56

med andra ord..?
Köp dem??
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-05 11:15

henriksch skrev:med andra ord..?
Köp dem??
MVH
Henrik

Yep! Report back here at the office in a week! Dismissed!

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-05 18:19

Jag har haft sådana och jag har även renoverat dem åt den nuvarande ägaren. Måste ut på mitt bygge nu. Vill du veta mera?

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-06 00:30

Köpte dem
vad behöver jag veta:
tja...
Saknar en diskant (en är troligen kass) Hittar man en sån? Vad heter den, beteckningen är så himla suddig.
Vete sjutton det här med kvaliten. Har man vägt en JBL 10 tummare från sina (numera sålda) L36 i handen blir man ju inte så imponerad när man skruvar ut basen ur AR-lådorna. Låter de verkligen så trevligt?
Testade med en diskant från KEF Chorlale, skulle dessa kunna vara värdiga ersättare? Ligger bara på hyllan och skräpar ändå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-06 08:08

Originalelement är dyra, om man hittar några alls. Var för snart tio år sedan i kontakt med Olle Mårtensson (död sedan några år) på HiFi Consult för en prisförfrågan. Det var inte så intressant att betala t.ex. tusenlappen för en diskant. Dessa är ändå konstruerade för drygt 40 år sedan!

Det finns ett par stora nackdelar med AR 2ax, den asymmetriska placeringen av diskant- och mellanregister och dålig effekttålighet för dessa element. Antar att ett "riktigt" delningsfilter med skarpare avskärningar skulle kunna göra en hel del för det sistnämnda. Från fabrik sitter det endast kondensatorer i serie med diskant- och mellanregisterelementen (basen har en spole). Ingen avskärning uppåt för mellanregistret! Potentiometrarna för nivåjustering är heller inget man egentligen behöver.

De AR 2ax som jag själv var ägare till, sålde jag till en kollega som fortfarande använder dem. Har bytt skumkanterna på basarna åt honom. Två trasiga diskanter och ett trasigt mellanregister skulle kostat ca 3000 kr att ersätta (högtalarna kostade 2600 kr 1974). Gjorde om dessa AR 2ax till 2-vägare genom att köra en diskant som klarade låg delning hyfsat (1400 Hz). Gjorde högtalarna till ett "stereopar", en höger och en vänster där diskanten placerades lite på "insidan", olika mått från alla kanter. Resultatet blev väl sådär. Vad som slår en är den fylliga klangen med stadig bas. Grillen är faktiskt inte störande utan tar förmodligen bort effekten av den utstickande kanten. Att baselementen ser klena ut jämfört med något från JBL beror på att AR använder slutna lådor och inte basreflex.

Några länkar för den AR-intresserade:

http://www.classicspeakerpages.net/ar/documents/documents.htm

http://layneaudio.hypermart.net/AR.htm

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-08 20:40

Okej, tack för hjälpen. Känner mig lite ute vad det gäller dimensioneringen av delningsfilter. Roger Gusatvsson skriver en del om möjligheten att öka effekttåligheten genom att bygga om filtren. AHr du några mer konkreta tips på hus man skulle kunna gå tillväga?

Klart och tydligt är i alla fall att mellanregitren har klarat sig i mina ex. Diskanter tänker jag mig byte till de som sitter i ett par, i mitt tycke ganska trista, KEF Chorale. Detta val av dsikanter motiverar jag med:
1. Kolla på hyllan/"kallagret" efter ett par som är ungefär samma stuk i utseeende.
2. Kallt hoppas att KEF inte slängde iväg vilket skit som helst.

Sen är det det här med skumkanter, det är verkligen ett elände att behöva köpa dem utanför Sverige, tycker det är lite löjligt med stroppiga överenskomelser mellan handlare att inte sälja till kreti och pleti. I och för sig så är det ju inte så himla knepigt att handla i USA nuförtiden, mer instäållningen som stör mig. Tacka vet jag Thore från Pajala som kränger sexochenhalvtummare för trettiofem spänn styck. Har räddat ett antal Carlsson från återvinningsstationen ända ner i Skåne.

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-08 23:17

Frågan är förstås hur mycket du tycker du kan lägga ned i tid och pengar på dessa gamlingar?

Jag hade försökt efterlikna AR 302 Bild
, alltså en moderniserad AR 5 där elementen är placerade ovanför varandra för en precisare ljudbild. AR 5 och AR 2ax använder olika mellanregister, dome-elementet i 5:an tillåter en lägre delningsfrekvens. Men då blir det inte billigt, 90+60x2=300 $ bara för nya diskant- och mellanregister. Nya filter ska också till och nya skumkanter för basarna kan vara aktuellt. Så mycket är det inte värt även om det skulle bli hyfsat bra....

Ett steg ner på kraven, blir att använda mellanregistren från 2ax, skaffa nya AR-diskanter, placera om elementen och göra nya delningsfilter med skarpare avskärningar (för ökad effekttålighet och lägre förvrängning). Då kommer man undan med 2x60 $ för diskanterna och så utgiften för delningsfiltren. Billigt blir det inte. I båda fallen bör man låta mäta upp elementen och göra ordentliga filterberäkningar (simuleringar). Som avslutning mäter man hela systemet för kontroll av helheten. Mätningar och simuleringar kan säkert någon vänlig själ här på forumet bistå med....

Återgå till Vintage-hifi