Kenwood KT 900 tuner

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ptr

Kenwood KT 900 tuner

Inläggav ptr » 2007-01-01 13:54

Jag sitter ute i skogen hos en kompis vars vintagemässiga (analoga) Kenwoodtuner har utvecklat en stor massa skrapljud när man ställer in kanal (med en möjlig biprodukt att inställningen också fastnar en smula på vissa frekvenser)..

Eftersom jag igentligen inte har nån erfarenhet av problemlösning på tuners så behöver jag lite tips på vad man skulle kunna göra. Mot alla vettiga principer så öppnade jag lådan och efter en smula lyssnande med hörlurar så "verkar" det som om problemet skulle kunna vara oxid (damm) på "ställskivorna"* i bakkant av kretskortet. Låter detta resonemang som möjligt och vad skall man bota detta med?

*i brist på adekvat benämning..

Öppen för alla slags problemlösningsförslag, alternativet för min kompis är att dumpa den... :cry:

/ptr

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-01 14:13

Ställskivorna är vridkondensatorn, med vilken du rattar in önskad frekvens.
Går det att komma åt att damma av dem?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-01 15:06

Kranzberg skrev:Ställskivorna är vridkondensatorn, med vilken du rattar in önskad frekvens.
Går det att komma åt att damma av dem?

Det kan vara släpkontakterna mot axeln, det kan ligga damm mellan bladen som gör att kapacitansen inte varierar enligt den förutbestämda formeln-

Blås rent med tryckluft, smörj släpkontakterna.

Försiktigt: en renlufts-spray blir bra.

Ta det försiktigt med kontaktrengöringssprayen: du vill inte få in den oljan mellan skivorna.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-01-09 16:09

Tack för tipsen, Kenwooden låter som ny efter dammning och smörjning!

/ptr

Återgå till Vintage-hifi