Marantz TT5

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MetalGuru

Marantz TT5

Inläggav MetalGuru » 2007-01-06 15:44

Hej igen
Hittade den här sötnosen på eBay, och funderade på att lägga ett bud.
http://i2.ebayimg.com/05/i/000/82/62/69 ... et_id=100D
Snygg va'
Är det någon som kan säga vad den kan vara värd, och vad man ska se upp med? Jag har aldrig hört talas om modellen.[/img]

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-06 18:41

Märkligt lik en SANYO vinylspelare jag köpte häromdagen. Alla reglage sitter på samma ställe. Pickupen har samma mekanism. Lådan samma utseende...
Är det inte så att leta skivspelare utomlands är att gå över ån efter vatten. Känns som om det kryllar av dem, kolla på loppisar. Gav trettio spänn för min, tom det lilla plastskyddet över nålen satt kvar, en ny rem kostade 50 spänn inkl frakt. Det är egentligen för djävligt men svårt att inte uppskatta när man hittar dem.
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-06 21:01

Bara att det är Superscope borde göra att den har ett visst samlarvärde? Jag misstänker att det kommer att budas på den en del....

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2007-01-08 15:04

henriksch skrev:Märkligt lik en SANYO vinylspelare jag köpte häromdagen. Alla reglage sitter på samma ställe. Pickupen har samma mekanism. Lådan samma utseende...
Är det inte så att leta skivspelare utomlands är att gå över ån efter vatten. Känns som om det kryllar av dem, kolla på loppisar. Gav trettio spänn för min, tom det lilla plastskyddet över nålen satt kvar, en ny rem kostade 50 spänn inkl frakt. Det är egentligen för djävligt men svårt att inte uppskatta när man hittar dem.
MVH
Henrik

Ännu märkligare är att den är väldigt lik min Luxor-skivspelare!
Är det någon som känner till ett samband?

Vad är förresten superscope för något?

mvh Erik

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2007-01-08 15:04

henriksch skrev:Märkligt lik en SANYO vinylspelare jag köpte häromdagen. Alla reglage sitter på samma ställe. Pickupen har samma mekanism. Lådan samma utseende...
MVH
Henrik

Ännu märkligare är att den är väldigt lik min Luxor-skivspelare!
Är det någon som känner till ett samband?

mvh Erik

Användarvisningsbild
highfive

Superscope - historia

Inläggav highfive » 2007-01-08 22:04

Se denna länk om Superscopes historia och koppling till Marantz, mm: http://www.superscopetechnologies.com/company/history/superscopehistory.shtml

Hälsningar highfive 8)

Användarvisningsbild
highfive

Marantz & Superscope

Inläggav highfive » 2007-01-08 22:20

Mer om Marantz & Superscope

THE TIMES, THEY ARE A CHANGIN’

Just as the sixties experienced a revolution in popular music, things also began to change at Marantz. The high development costs of the Model 10 led to financial difficulties that eventually forced Saul Marantz to sell his company in 1964 to Superscope Inc. A few years later he resigned. What has become known as the ‘Old Marantz’ period drew to a close, and with it, the golden years of the valve amplifier. Saul Bernard Marantz passed away in 1997 aged 86, a sad event for audiophiles all over the world.

After acquiring the company, Superscope’s President Joseph Tushinsky aimed to expand the business and make Marantz a more general audio manufacturer. He looked to Japanese manufacturers to help him move into the mid-segment, and a trial production run with the Standard Radio Corporation of Japan led to the Model 25 modular stereo in 1966, joined later by lower cost models 22 and 28. Around this time, design and production (except for A-line articles) was switched from the US to Japan, and Superscope took a 50% participation in Standard Radio Corp. This corporation changed its name to Marantz Japan Inc. in 1975.

Right up until the mid seventies, Marantz continued to produce excellent high-end and mid-range HiFi. But towards the end of the decade, the company found itself struggling in an increasingly competitive marketplace and in 1980, Superscope sold the rights to the Marantz brand, the dealership and all overseas assets (except USA and Canada) to Royal Philips Electronics, the Dutch consumer electronics giant. Confusingly, the Superscope ‘Marantz’ brand continued to market its own low-cost products in the US and Canada right up until 1992 when Philips also acquired the rights and dealership for North America.

Från hemsidan:

Från hemsidan:http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Company.History&cont=eu&bus=hf

Med vänlig hälsning highfive 8)

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Re: Marantz TT5

Inläggav LEXrasta » 2007-01-09 01:11

MetalGuru skrev:Hej igen
Hittade den här sötnosen på eBay, och funderade på att lägga ett bud.
http://i2.ebayimg.com/05/i/000/82/62/69 ... et_id=100D
Snygg va'
Är det någon som kan säga vad den kan vara värd, och vad man ska se upp med? Jag har aldrig hört talas om modellen.[/img]

Har du nån länk till själva auktíonen??

Användarvisningsbild
MetalGuru

Inläggav MetalGuru » 2007-01-09 10:14

Vassego'
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :ONA:UK:11

Men det verkar bli som phloam misstänkte, den kommer bli dyr....
Come and join the Dark Side, we have cookies

Användarvisningsbild
MetalGuru

Inläggav MetalGuru » 2007-01-17 19:35

Ville bara säja att den gick för 189 euro...
Come and join the Dark Side, we have cookies

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-17 19:37

MetalGuru skrev:Ville bara säja att den gick för 189 euro...

Ja jag vet :( Jag hängde med upp till 150 sen gav jag mig..

/Danne

Återgå till Vintage-hifi