Rullband ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-11 13:44

Jag har flera olika maskiner och alla fungerar (vad jag vet) utmärkt. 1*Revox G36 2/2-spår + ett headstack för 2/4, 1*Sony TC630, Technics 1500 2/2-spår + 2/4 spår avspelning och till sist en Studer A 812 stereo med tre hastigheter 19-38-76 och 30cm bandspolar/tallrikar. Studer maskinen är också utrustad med ett Dolby 360 type SR & A. Jag glömde att nämna min Nagra IV-S med en s.k. QGB-adapter för att kunna använda 25cm bandspolar.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-13 11:57

Pioneer_4_ever skrev:Har en likadan, fast med 19 & 38 cm/sec. Väldans bra maskiner så länge man håller dom rena i bandtransporten. Sjyssta NAB-adaptrar, NeNNe57, var har du hittar dom??

Såna nytillverkas än i dag: Kolla på Ebay.de, eller kolla på www.revoxjoschi.de
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-13 15:01

n3mmr skrev:
Pioneer_4_ever skrev:Har en likadan, fast med 19 & 38 cm/sec. Väldans bra maskiner så länge man håller dom rena i bandtransporten. Sjyssta NAB-adaptrar, NeNNe57, var har du hittar dom??

Även Tradera har rullbandare och tillbehör... så kanske man slipper gå utomlands..!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-13 16:17

phloam skrev:
n3mmr skrev:

Även Tradera har rullbandare och tillbehör... så kanske man slipper gå utomlands..!

Tillgången på just NABadaptrar i eloxerad alu är mycket större på Ebay internationellt. Det finns ett antal ebay-shops som säljer dom till fast pris.

Tradera har t ex 4 skruvar till NAB-navs-rullar i ett paket, från Herte... Det hittar man inte på ebay. Men användbara saker finns på ebay.de när det gäller ReVox...

Att hon inte säljer skruvarna 1 och 1 har alltid förundrat mig... :-)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-15 14:36

ledtråd till tim de paravichini
en molt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
openreel

Rullband / analogtape

Inläggav openreel » 2007-01-18 17:51

Rullband - analogtape lever vidare!
Tape Audio ny distributör i Sverige
för RMGI tidigare EMTEC-BASF
Studio Master analogtape

Rullband / analogtape är inte som en del skrivit dött eller utdöende!
Används av många professionella inspelningsstudios i Sverige och runt om i världen.
QUANTEGY (f.d. Ampex & 3M) producerar och levererar analogtape för fullt. Finns i Sverige att få tag på hos TAPE AUDIO www.tapeaudio.se

Hälsningar
Mats
Senast redigerad av openreel 2007-03-10 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Rullband / analogtape

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-18 18:02

openreel skrev:Rullband / analogtape är inte som en del skrivit dött eller utdöende!
Används av många professionella inspelningsstudios i Sverige och runt om i världen.
QUANTEGY (f.d. Ampex & 3M) producerar och levererar analogtape för fullt. Finns i Sverige att få tag på hos TAPE AUDIO www.tapeaudio.se

Hälsningar
Mats

Dött är det inte men det finns i varje radioaffär som tidigare! På utdöende är det nog för produktionen minskar ju allteftersom.

Användarvisningsbild
openreel

Inläggav openreel » 2007-01-18 18:20

sjunnerup skrev:Tack för tipset Har lagt bud på rullband.
Men finns det ingen som importerar rullband nuförtiden?

Hälsningar
Mats

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-20 14:22

Jag hittade bland mina papper den här tillverkare av band. RMG International tillverkar band som tidigare hette AGFA/BASF.

www.rmgi.nl

Föregående

Återgå till Vintage-hifi