reservdelar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

reservdelar

Inläggav LEXrasta » 2007-02-21 20:13

Nån som kan se på ett ungefär vad som kan ha hänt med denna Marantz.Tänkte lägga ett bud på den.Det kan ju vara bra och ha lite reservdelar till min 170dc.Tänkte om skadan i sig gör att resten av delarana inte går att använda..?Det är nån bild där på nåt som ser ut att ha brunnint eller nåt..Eller så kanske det är nån som kan tyska och kan översätta det till mig!?

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=140087525271

/Danne

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-21 21:55

Min första tanke är att kanske VU-mätarna går att rädda som reservdelar (vet ej om de kan ha klarat sig), vore inte dumt att ha... man vill ju gärna att dessa funkar i framtiden!! :)

Frågan är om de kan ha skadats...

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-02-21 22:59

phloam skrev:Min första tanke är att kanske VU-mätarna går att rädda som reservdelar (vet ej om de kan ha klarat sig), vore inte dumt att ha... man vill ju gärna att dessa funkar i framtiden!! :)

Frågan är om de kan ha skadats...

ja presis ,men undra om andra saker går att använda tex kondersatorena transformatorn eller brukar det vara så att om olyckan väl är framme så går allt??

/Danne

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-02-22 01:10

Säljaren skriver att ena kanalen fortfarande fungerar utan anmärkning,så för den som är kunnig (och kanske man måste vara lite extra tjurig och envis också!)så är det ju inte omöjligt att fixa den.
Han ger förstås inga garantier.Säljes som skrot till fixare.
Synd att skrota, tycker jag.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-02-22 01:18

rolfzetterberg skrev:Säljaren skriver att ena kanalen fortfarande fungerar utan anmärkning,så för den som är kunnig (och kanske man måste vara lite extra tjurig och envis också!)så är det ju inte omöjligt att fixa den.
Han ger förstås inga garantier.Säljes som skrot till fixare.
Synd att skrota, tycker jag.

Det blir nog att jag lägger ett bud.Men enbart för att kunna plocka reservdelar till min Väl fungerande 170dc om det skulle hända nåt med den i framtiden..
Tack för hjälpen...!! :D

/Danne

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-22 02:44

För det priset är den ju snygg bara att ha i hyllan. :D
Nej jag tycker som rolf, försök att fixa den i stället.
Reservdelar till dessa maskiner köps på ELFA, det verkar ju vara vanliga standardkomponenter.
Förmodligen har sluttrissorna brunnit på ena kanalen och därmed även drivdelen för dessa, kan komma att kosta max en tusing i delar tror jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-22 09:16

VU-metrarna är det kanske inte så farligt med. Jag tänker mera på hur pass skadat kretskortet kan vara. Har den där bara en glättningskondensator? Frakten från Tyskland lär ju inte bli billig så det kan trots allt bli mycket pengar för en halvdan apparat. Men är man samlare är det kanske inget hinder....

manw

Inläggav manw » 2007-02-22 10:25

Ifall jag hade den så skulle jag nog använda lådan, trafon och varsamt rekonditionera allt det mekaniska, kanske även nätdelen, men de stora filterkondingarna bör nog bytas. Bygga en ny förstärkare i, exvis en Leach Low-Tim Amp som låter grymt bra.

Det går säkert att reparera den, men kortet såg ju inte så kul ut, så det blir nog ingen snygg lagning. Dessutom bör man skaffa en servicemanual om man skall kunna laga den.

Lite synd att plocka sönder den faktiskt.

Ja, som någon sa ovan, tänkt på vad transporten kostar.

Skulle gärna köpt den själv om det var på avstånd att jag kunnat kvista förbi med bilen.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-02-22 12:34

Transporten går lös på 400 kr så det är inte så farligt.Hmm jag kan väl hålla med lite,det är helt klart lite synd att plocka delar från den.
Som manw skrev att man kunde bygga ett eget slutsteg i lådan, jag har haft lite tankar om att en gång i mitt liv bygga en förstärkare/slutsteg men har inte kunskapen till det.Men helt ärligt så blir det nog aldrig av att jag kommer reparera det.Vi får se vad jag gör.. :D

/Danne

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-22 14:04

Sätt i en t-amp... så har du plats för batterier också :mrgreen:

(undrar förresten över hur man skulle kunna koppla befintliga vu-mätare till en inbyggd amp...?)

manw

Inläggav manw » 2007-03-03 12:02

Blev det någon stärkare? Tycker det var dyrt för en gammal trasig stärkare 8O EUR 202,50 (Ungefär 1 880,66 kr), skulle jag aldrig betalat själv i alla fall...

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-03-03 12:09

manw skrev:Blev det någon stärkare? Tycker det var dyrt för en gammal trasig stärkare 8O EUR 202,50 (Ungefär 1 880,66 kr), skulle jag aldrig betalat själv i alla fall...

Nej det blev ingen,som sagt det blev för dyrt..

/Danne

Återgå till Vintage-hifi