Var och köpte en begagnad Thorens TD 166 MK-II nu ikväll, vet inte så speciellt mycket om just den modellen. Priset kändes hyfsat, och det är ju i alla fall en Thorens, inte så ful som många av de äldre modellerna, och en (orginal-) tonarm som i alla fall har en klar kvalitetskänsla. Så jag tänkte att den kan nog överglänsa min gamla Pioneer hursomhelst.
Det är en ganska lätt och ihålig låda, men de vitala delarna är flytande upphängda, så tanken är kanske den att eventuella vibrationer i lådan inte skall nå verket eller tonarmen? Sitter små gummifötter på undersidan av lådan, tänkte byta ut dem till nåt liknande, men färska.
=> Förre ägaren sa att jag nog borde olja om lagret, inga oljud eller sådana tendenser, behövs det tro? Och i så fall vilken olja, som man köper var?
=> Signalkablarna ser ganska undermåliga ut, och om det är någonstans man borde satsa på singalkablar så är det ju mellan PU och förstärkare? Här är ju källimpedansen hög, och kapacitansen i kabeln tillsammans med induktansen i pickupen skall skapa en hyfsat rak frekvensgång upp till 20kHz. Man bör ju även se till att ha en "bra kondensator" i (dielektrikumet) i kabeln. Men varför har man aldrig chassieuttag på gramofoner, mer störningar, mer kapacitans?