Rekonditionera Thorens TD 166 MK-II

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

manw

Rekonditionera Thorens TD 166 MK-II

Inläggav manw » 2007-04-04 22:42

Var och köpte en begagnad Thorens TD 166 MK-II nu ikväll, vet inte så speciellt mycket om just den modellen. Priset kändes hyfsat, och det är ju i alla fall en Thorens, inte så ful som många av de äldre modellerna, och en (orginal-) tonarm som i alla fall har en klar kvalitetskänsla. Så jag tänkte att den kan nog överglänsa min gamla Pioneer hursomhelst.

Det är en ganska lätt och ihålig låda, men de vitala delarna är flytande upphängda, så tanken är kanske den att eventuella vibrationer i lådan inte skall nå verket eller tonarmen? Sitter små gummifötter på undersidan av lådan, tänkte byta ut dem till nåt liknande, men färska.

=> Förre ägaren sa att jag nog borde olja om lagret, inga oljud eller sådana tendenser, behövs det tro? Och i så fall vilken olja, som man köper var?

=> Signalkablarna ser ganska undermåliga ut, och om det är någonstans man borde satsa på singalkablar så är det ju mellan PU och förstärkare? Här är ju källimpedansen hög, och kapacitansen i kabeln tillsammans med induktansen i pickupen skall skapa en hyfsat rak frekvensgång upp till 20kHz. Man bör ju även se till att ha en "bra kondensator" i (dielektrikumet) i kabeln. Men varför har man aldrig chassieuttag på gramofoner, mer störningar, mer kapacitans?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-04 22:48

Lagret bör oljas och om möjligt göras rent innan. Använd ngn bra ren symaskinsolja. Signalkablarna skall gå att beställa från Thorens, annars finns ju Svalander.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

manw

Inläggav manw » 2007-04-04 22:55

OK, skall kolla upp det där med oljan.

Tänkte eventuellt skaffa någon annan riktigt bra kvalitetscoax, eller egentligen är det så att jag redan har. Men undrar varför signalkablar alltid är fast monterade på gramofoner?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-04-04 22:57

Du kan även byta den tunna masonitbottenplattan mot en likadan i lite tjöckare MDF.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 00:48

manw skrev:Men undrar varför signalkablar alltid är fast monterade på gramofoner?

Just för att man inte skulle sätta dit vilket skräp som helst.

Å andra sidan var det nog bara snäppet bättre som tillverkarna satte dit själva... Standard PU:n tillsammans med kabeln skulle väl passa ihop någorlunda antar jag (kapacitans etc).

Sedan så har jag även stött på skivspelare med chassihonor. Har t ex en Technics SL-10 som har det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 07:26

manw skrev:Men undrar varför signalkablar alltid är fast monterade på gramofoner?

Tycker fast montage har fördelar då det ger färre materialövergångar (skarvar). En skivspelare flyttar man heller inte med sig titt som tätt till andra miljöer. Har man inte behov av ständiga apparatbyten, kan man sloppa en hel del kontakter och pengar genom fasta kabelmontage. Dessutom kan man använda en gemensam kabel för stereosignalen, ger färre sladdar som skräpar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-05 10:53

När det handlar om så svaga signaler före RIAA, blir de väldigt känsliga för klantiga och klumpiga övergångar, i form av en massa lödskarvar och stora RCA-kontakter, spec MC-pickuper.
Vi har ju varit inne på det här tidigare.

Idealet måste vara att dra samma tåtar heldraget, från pickupen till ett inbyggt LTS-RIAA i skivspelarlådan.
Alltså inga skarvar alls före RIAA-korrigeringen.

Symaskinsolja borde ju vara lämplig, men vi kan ju dela på en Svalanderflaska, det är ju inte många droppar som behövs. :wink:

Användarvisningsbild
StyX_-_-_

Inläggav StyX_-_-_ » 2007-04-05 11:35

Här hittar du massor info om Thorens:
http://www.theanalogdept.com/thorens_dept_.htm

Gratulerar till en fin vinylsvarv!

manw

Inläggav manw » 2007-04-05 13:00

Lust skrev:Just för att man inte skulle sätta dit vilket skräp som helst. Sedan så har jag även stött på skivspelare med chassihonor. Har t ex en Technics SL-10 som har det.

Ja, jag får fundera på alternativen. Det som sitter orginalmonterat ser ut just som... skräp, med förtennta oxiderade phonokontakter, och en kabel som ser väldigt billig ut.

Har funderat på detta med inbyggd förstärkare i gramofonen, men vill inte låsa mig till ett enda försteg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 13:14

Ragnwald skrev:När det handlar om så svaga signaler före RIAA, blir de väldigt känsliga för klantiga och klumpiga övergångar, i form av en massa lödskarvar och stora RCA-kontakter, spec MC-pickuper.
Vi har ju varit inne på det här tidigare.

Idealet måste vara att dra samma tåtar heldraget, från pickupen till ett inbyggt LTS-RIAA i skivspelarlådan.
Alltså inga skarvar alls före RIAA-korrigeringen.

Precis min tanke och det finns en del exempel på sådana modifieringar av Rega-armar på nätet. Ett snäpp bättre kan vara att även lägga RIAA-steget i skivspelaren och på så vis ha lite mera signalnivå över längre sträckor. Varför inte LTS-RIAA som Naqref släpper kort till strax?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-05 14:36

Jag skulle vara väldigt försiktig med att byta och ändra på skivspelare.
Blir oftast sämre och eftersom det är svårt att göra en snabb A/B test så hoppas man på att det blev bättre.
Skulle inte heller bygga in någon elektronik nära en pickup.
Mitt råd, smörj och spela. Kolla att fjädrarna gungar jämt utan att wobbla i sidled. Möjligen byt rem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 14:54

Harryup skrev:Jag skulle vara väldigt försiktig med att byta och ändra på skivspelare.
Blir oftast sämre och eftersom det är svårt att göra en snabb A/B test så hoppas man på att det blev bättre.
Skulle inte heller bygga in någon elektronik nära en pickup.
Mitt råd, smörj och spela. Kolla att fjädrarna gungar jämt utan att wobbla i sidled. Möjligen byt rem.

Nära och nära... Det blir inte på tonarmen som någon gjorde. Jag tänker mig mera en placering vid tonarmsfästet. Naim gjorde en sådan till Linn LP12, Prefix phono stage.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-07 10:23

En något biffigare låda, lät jag en möbelsnickare bygga åt min TD-150, med den gamla lådan som mall.
Massiv ek, han vägrade ta emot mer än 100:- för hela jobbet. :)
Höjd: 80mm, Tjocklek i material: 20mm.
Utrymmet lär rymma LTS-riaan inkl avskärmning.

En som inte orkar vänta

mitt projekt

Återgå till Vintage-hifi