Gamla Audiotronic CM2 behöver fixas till, Hybridfilter?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Gamla Audiotronic CM2 behöver fixas till, Hybridfilter?

Inläggav DrBoar » 2007-05-29 15:39

För en spottstyver fick jag tag i ett par gamla Audiotronic CM2. I praktiken en variant av CM2 fast i sluten låda.
Hornen är grå på baksidan och har skuvanslutning och någon form av skyddskretsar på ett litet kort? Vad är detta?

Detta vill jag göra.
1. Staga upp fronten på lådan ( de tre stora urtagen samt att fronten är urfräst runt baselementen försvagar den annars mycket stadiga och tunga lådan.
2. Byta ut anslutingskontakterna (DIN och minimala klämlister)
3. Nya fronter
4. Mer dämpning? Biltema har en skumplastmatta med inbyggd dämpfolie i den kanske skuller vara bra?
5. Delningsfitret till diskanten måste fixas till. En 3.3 microF ger 6db/octav vid 6 kHz men bandet rör sig synbart vid måttligt höga nivåer. En tanke jag har är ett hybridfilter med en spole på 1-1.5mH efter kondingen. Tanken är att man under ca 1.5 kHz får filterbrantheten att öka till 12dB/oktav.

Å ena sidan vill jag inte ändra i delningfiltret mer än nödvändigt å andra sidan vill jag inte bränna av bandelementen.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-29 16:42

Hej!

Varför inte testa dig fram om banden brinner av innan du ändrar filtret?
Byta band låter sig ju göras utan större åthävor.

Mvh

Martin

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-29 16:54

Det går att spela duktigt högt innan banden brinner av.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-05-29 17:28

Om de är Gamma 13 baserade horn så är det enkelt att byta band en bricka som klämmer fast bandet i vardera änden. VLD12 har vad det verkar någon lödning i stället....

Dessutom om man töjer ut bandet så att det hänger och slackar utanför magnetgapet så är det inte bra för hifiambitionerna. :oops:

"Kör så det ryker" har sitt pris

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-29 18:31

Gamma VLD12 hette dom väl? Banden som finns att köpa till VLD13 lär passa utmärkt.
Dessa är väldans lika deccas snarlika bandhorns klassiker, det kanske tom är en variant?! Vet någon?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-05-29 18:54

VLD12 är gråaktig och VLD13 är mattsvart.Skillnaden har jag ingen aning om-de har exakt samma data och samma mått?Marknadsgrej?
Den lilla skyddskretsen är nog samma som i Gammas originalfilter och består av en likriktare,zenerdiod och lite annat.Fungerar helt enkelt så att spänningen likriktas av bryggan och när den överstiger zenerdiodens spänning så drar reläet och bryter bort diskanten.Den här kretsen sitter tvärs över diskanten,och reagerar alltså bara på filtrerade högre frekvenser.
Konstigt att du har bara 6dB filter-Gamma har själva 12 eller 18dB.Undrar om Bosse verkligen har menat det så..........?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-29 22:13

rolfzetterberg skrev:VLD12 är gråaktig och VLD13 är mattsvart.Skillnaden har jag ingen aning om-de har exakt samma data och samma mått?Marknadsgrej?
Den lilla skyddskretsen är nog samma som i Gammas originalfilter och består av en likriktare,zenerdiod och lite annat.Fungerar helt enkelt så att spänningen likriktas av bryggan och när den överstiger zenerdiodens spänning så drar reläet och bryter bort diskanten.Den här kretsen sitter tvärs över diskanten,och reagerar alltså bara på filtrerade högre frekvenser.
Konstigt att du har bara 6dB filter-Gamma har själva 12 eller 18dB.Undrar om Bosse verkligen har menat det så..........?

Ja, dessa horn är plagiat av Deccahornen.

Har för mig att 12:an har Alnicomagnet, vilket 13 inte har.
Sedan skiljer det som sagts tidigare på infästningen av banden.

Den där skyddskretsen hade jag också i ett par CM-3:or och gillade den inte. Fungerade gjorde den dock... hela band, men oönskad tystnad när det var som bäst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-29 23:32

Jag tror det skiljer mellan 12 och 13 på impedansanpassnings-transformatorn som sitter i den fyrkantiga kåpan.
Trafon är väl i sig en filterkomponent, så det inte bara blir ren 6dB filtrering?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-30 01:07

Jag tror mig ha läst någonstans att BB modifierade hornen på något sätt, möjligtvis banden också.
Decca gjorde flera olika modeller av horn men alla jag har sett har varit ganska olika Gammas variant.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-30 01:33

MP skrev:Jag tror mig ha läst någonstans att BB modifierade hornen på något sätt, möjligtvis banden också.
Decca gjorde flera olika modeller av horn men alla jag har sett har varit ganska olika Gammas variant.

Missat de här?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-30 01:41

Bild

Hornutformningen är lik det medger jag, men resten är inte så likt.
Snyggt med guldigt :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-30 10:14

Ja Lust, jag har missat de där 8O

Är det Decca?

mvh

Martin

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-05-30 10:49

http://hd-audio.orpheusweb.co.uk/maxlife.html
Argumenterar klart om varför 6dB/octav är otillräckligt. En dom eller kon diskant som brukar ha en mekanisk resonans runt 1 kHz får ju ett 12dB/oktav skydd (mekaniskt) under denna frekvens och är sålunda dämpad ca 50 dB till. Dessutom har den en robustare upphängning än bandet.

Nåväl det är en del fix innan jag börjar med delningfiltret.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-30 11:41

Bandet är transformatorkopplat, dvs den kan inte överföra DC till bandet, utan det blir redan en sorts "hybridfilter" tillsammans med kondensatorn. En dome kan inte alls röra sig så mycket som bandet, och skulle inte må bra av ett sådant filter trots att den verkar "robustare".
Det har ju tillverkats massor av Audiotronic-högtalare och det brukar ju fungera trots allt. Att lägga till en spole kommer att förändra fasläget melan elementen och påverka lobning och det mesta, troligen till det sämre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-30 12:44

Dellstig skrev:Ja Lust, jag har missat de där 8O

Är det Decca?

mvh

Martin

Ja, det är DK-30

Finns info om fler modeller här:

http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html

Återgå till Vintage-hifi