Hmm, det bara sprakar i loppisfyndets tunerdel...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Hmm, det bara sprakar i loppisfyndets tunerdel...

Inläggav henriksch » 2007-06-25 22:33

Hittade en liten fin Marantz 2015 på loppis för en 50-lapp. Måste vara den minsta modellen av sjuttiotalsserien. Små yttermått, den genuina Marantzdesignen och märkligt tung.
Nu skall det skrytas på Faktiskt tänkte jag. Juste ljud med CD inkopplad, kompetent liten grej tänkte men blev ganska besviken när jag kopplade över till tuner, "slutskrutet" innan man börjat med andra ord.
Symptomen är följande:
Det brusar, ganska svagt i relation till volymen, och man hittar inte någon kanal.
Har tvättat men elektronikrengöring lite planlöst här och där utan större framgång.
Vid ett tillfälle fick jag in SR på FM-bandet, P2 tror jag och hoppet började glöda lite men näsat gång jag satte igång stärkaren var det likadant igen.
knackar man lite lätt på kondingarna (4 st blå och lite större) hörs det tydligt i högtalarna.
Det har kommit fukt på tunerkortet, det var därför jag försökte tvätta lite med elektronikrengöring.
Har någon några tips på
1. Egna åtgärder, vilket är trevligast. I vilken ände börjar man klokast att felsöka?
2. Ställe i Skåne med någon som är bra på att laga till rimliga pengar? Det är ju ingen sport egentligen men ingångsbudgeten ligger ju på rimliga pengar och den är ju lite kul.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-06-25 23:14

Test nr 1: om du snurrar på FM-ratten över bandet,får du då ordentliga utslag på instrumentet?Om svaret är ja,då kan man anta att tunerdelen troligen är OK.(ja,jag vet att det kan vara andra fel också,men i det här läget....)
Om tunern verkar OK,spraya ingångsväljaren och vrid den ett flertal ggr fram o tillbaka.Tape mon-knappen måste också sprayas!

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-06-26 06:34

Instrumentet, "signalmätaren", ger inte utslag alls, den står lodrät om jag skruvar på kanalväljarratten. Detta innebär väl att det är något vajko på själva tunerdelen? Tror inte det är överföringen till förstärkaren.
(Har spreyat alla kontakter så gott det går/ganska seriöst.)

Min kommentar ang resultatet av knackandet på de fyra "lite större" kondingarna i mitt första inlägg anyder väl också detta. Jag tolkar det faktum att det hörs ett distinkt förstärkt ljud i högtalarna när jag knackar på dessa kondensatorer som att:
1. Det finns en liten "för-för-förstärkning" i tunerdelen.
2. Denna fungerar
3. Överföring via knappar till för-förstäkaren funkar.

Är jag fel på det här?

Ytterligare en fråga (som avslöjar min okunnighet):
Kylsprey, hur funkar det vid felsökning? Varför kan det hjälpa att kyla en komponent då man skall hitta om den är kass? OCH skulle detta kunna vara ett sätt att leta var på kortet felet ligger?

Marantzen verkar ha lite logisk uppbyggnad och ganska "gles" kompnentplacering så även en lite fumlig lödare som jag skulle nog kunna byta komponenter. EN IC-krets finns på tunerkortet, vet någon vad dennna gör?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-26 09:14

Har du provat AM-delen? Stoppa en slad, nästan vad som helst, i AM-antennuttaget och håll upp högt eller lägg över en bokhylla. Då bör du kunna få in åtminstone några stationer och det ska synas på signalmätaren.

Jag gissar att mätaren är en signalstyrkemätare på AM och "tuning"-mätare (som ska stå mitt i när mottagningen av sändaren är rätt justerad) på FM.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-26 09:16

henriksch skrev:Ytterligare en fråga (som avslöjar min okunnighet):
Kylsprey, hur funkar det vid felsökning? Varför kan det hjälpa att kyla en komponent då man skall hitta om den är kass?

Därför att en del komponenter har ett stadium då "dör" när de blir varma. En avkylning som ger upphov till det låter innebär att du hitta en sådan komponent.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-26 11:55

PM:a mig en mejladress som kan ta emot en 4,5 MB servicemanual om du vill ha en sådan.

IC-kretsen styr auto-stereomottagning beroende på signalstyrka.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-06-26 22:45

Lust, du har PM, ytterligt tacksam för en manual, det kan jag verkligen behöva.
Per S, skall testa en gång till men jag tror jag har provade AM delen också. Om det skulle funka på AM vad skulle det betyda?

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-06-26 22:49

henriksch skrev:Om det skulle funka på AM vad skulle det betyda?

Att AM delen funkar :lol: :lol: :lol:

Sorry, kunde inte låta bli

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-06-26 23:02

Bjöd väl på det...
:oops:

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-06-26 23:08

henriksch skrev:Bjöd väl på det...
:oops:

Njaa, jag blir ofta lite fånig på kvällskvisten..

Nu vet jag inte svaret på din fråga men du torde kunna avgränsat felet till färre/få komponenter om AM-delen funkar (gärna utifrån schema som Lust så vänligt skulle dra över till dig)

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-06-26 23:21

Det är lugnt, kan hända den bäste...

Har testat AM-delen nu och den fungerar som den skall och instrumentet ger utslag som stämmer överens med ljudet/kvaliten på mottagningen. Vad nu detta säger MER än att AM-delen är okej.

Inväntar därför ivrigt ett mail från den gode Lust, sen skall här minsann kollas (om jag nu fattar vad jag skall kolla)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-06-26 23:59

Först en viktig fråga till Henrik:När du kopplar in FM,brusar det kraftigt som det gör i alla FM-mottagare?
(Att veta att AM-delen funkar är faktiskt till hjälp.Det är nämligen så att AM och FM har ett par trissor gemensamt i MF-delen,ungefär som i en vanlig gammal transistorradio.)
Har du någorlunda kraftigt brus men ingen station går in,så tyder det på att HF-delen inte funkar.
Intresserade kan ladda ner manualen här:
http://www.hifiengine.com/manuals_type. ... z&mod=2015

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-06-27 06:16

Det brusar inte kraftigt, snarare så att man måste skruva upp volymen rejält för att höra bruset på FM-bandet. Är ingen van lyssnare på AM-bandet men det verkar mer normalt, volymmässigt, när man ställer in en station (Hittade t.ex. ngn SR-kanal som lät som P1).
När man ställer över på FM så brusar det däremot mycket svagt i förhållande till AM, skruvar man upp volymen hör man det och det hörs ingen skillnad på bruset när man ändrar på tuningratten .
Min slutsats , efter det du (rolfzetterberg) säger är att det inte låtersom HF-delen inte är orsaken?
Juste att få ledtrådar, tack rolf!

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-06-27 18:45

Ett sista försök utifrån(ett riktigt långskott är det,det medger jag,men ändå värt att prova)-har du testat muting-knappen?
Sen återstår bara att gå in och börja mäta på FM-delen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-27 18:52

henriksch skrev:Det brusar inte kraftigt, snarare så att man måste skruva upp volymen rejält för att höra bruset på FM-bandet.

Om du har en mute-knapp, prova att de-aktivera mutingen. (Förmodligen ska den tryckas in för att de-aktiveras). Muting-kretsen dämpar utsignalen från tuner-delen när ingen station är inställd.

henriksch skrev: Är ingen van lyssnare på AM-bandet men det verkar mer normalt, volymmässigt, när man ställer in en station (Hittade t.ex. ngn SR-kanal som lät som P1).

Det var P1 du hörde, de sänder på mellanvåg (AM).
... tycker jag!

Per

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-06-27 23:10

Ingen skillnad med muting-knapp på eller av. Det finns också en knapp som heter "Dolby FM" men inte heller ett ivrigt tryckande på denna gör någon skillnad. Servicemanualen gör mig inte direkt klokare, har varken lämpliga mätinstrument eller tillräckliga grundkunskaper helt enkelt.
Tack allihopför tipsen såhär långt, kampen går vidare och fortfarande tacksam för tips och uppslag

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-28 09:51

henriksch skrev:Tack allihopför tipsen såhär långt, kampen går vidare och fortfarande tacksam för tips och uppslag

OK. Du vet nu att allt fungerar, förutom FM-tunerdelen. Dessvärre kräver felsökning i en sådan tillgång till en magiker, sån't är inget man fixar bara sådär. Allt över 20kHz är magi för mig, tyvärr.

Lycka till!
... tycker jag!

Per

Återgå till Vintage-hifi