luxman 1500 och beovox 5000;-)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peo

luxman 1500 och beovox 5000;-)

Inläggav peo » 2007-07-04 22:43

hejsan,första inlägget då. Gillar gamla 70-tals apparater, måste ju fråga om min gamla receiver Luxman 1500 som troligtvis är från -77 -78? Bar upp denna pjäs från källaren efter 10år när jag hittade detta forum,bar också upp mina "små nätta" beovox 5000 högtalare som troligen är från -68 -69 . Jävlar i min lilla låda vad det lät bra mycket bättre om denna kombo än min nya anläggning som visserligen har fjärr och i mindre format och direkt tjänar som film-anläggning.Jo visst var det ett jäkla sprak om rattar å spakar ,men en rengjöring å motionering sen lät det bra! Blev nöjd och får lust att åka hem till mor/far och hämta hela samlingen av gamla förstärkare man har samlat på sig under åren då man var yngre:)
Ville väl inget spec. med denna tråd ig. mer än att säga att det är kul med nostalgi... Finns det någor värde i såna här saker ? kanske bara för mej antar jag..?

har bilder på grejerna men får inte posta antar jag + att intresset kanske är svalt...? högtalarnas bakstycke är byggt i 33mm spån,det var bättre förr:)

mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: luxman 1500 och beovox 5000;-)

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 23:06

peo skrev:hejsan,första inlägget då. Gillar gamla 70-tals apparater, måste ju fråga om min gamla receiver Luxman 1500 som troligtvis är från -77 -78? Bar upp denna pjäs från källaren efter 10år när jag hittade detta forum,bar också upp mina "små nätta" beovox 5000 högtalare som troligen är från -68 -69 . Jävlar i min lilla låda vad det lät bra mycket bättre om denna kombo än min nya anläggning som visserligen har fjärr och i mindre format och direkt tjänar som film-anläggning.Jo visst var det ett jäkla sprak om rattar å spakar ,men en rengjöring å motionering sen lät det bra! Blev nöjd och får lust att åka hem till mor/far och hämta hela samlingen av gamla förstärkare man har samlat på sig under åren då man var yngre:)
Ville väl inget spec. med denna tråd ig. mer än att säga att det är kul med nostalgi... Finns det någor värde i såna här saker ? kanske bara för mej antar jag..?

har bilder på grejerna men får inte posta antar jag + att intresset kanske är svalt...? högtalarnas bakstycke är byggt i 33mm spån,det var bättre förr:)

mvh

Skicka gärna in bilder! Det finns en FTP här på forumet.

Det gjordes mycket fina apparater på 70-talet. Har själv en radio från den tiden som jag köpte för en spottstyver...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-04 23:28

Är det sådana här?

Bild

Beovox 5000:

http://www.beocentral.com/families/bvox5000

.

Användarvisningsbild
peo

Inläggav peo » 2007-07-04 23:42

ja! såna är det mk1 ,jisses vad dom väger, saknar dessvärre dom "snygga" benen undertill ,vill minnas att någon hade satt dit hjul från någon tv-ställning då jag köpte dom på röda korset ~ 91 för 200:- :) praktiskt var det iaf. att rulla hem dom..

saknar tyvärr båda vreden i ytterkant på receivern,de till källa och högtalarval ;( någon som vet om det går att få tag i sånt längre?
har satt dit en ful provisorisk plastratt nu,men vill ha dom där rejäla fina orginalprylarna.Måste även köpa nya lampor i den också,sen kommer den att lysa upp vardagsrummet med stolthet :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 07:31

Deflesta chockas över prstandan från dessa gamla pjäser..Själva har jag x-antal gamla apparater och ibland när jar vill stämma ibäcken och knäcka riktiga moderna audiofjantar som tror att blå dioder gör apparaterna bra så kopplar jag upp en gammal anläggnign och gärna med ett par Sonab oa-12 till..Då brukar de sitta som fågelholkar... :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Återgå till Vintage-hifi