dual 1218

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peo

dual 1218

Inläggav peo » 2007-07-07 18:13

Fick för mej att börja spela vinylskivor igen efter att ett besök på second hand.Fick med mej en dual 1218 som såg väldigt fin ut för 50kr.Nu efter provlyssning har jag samma problem som någon i tidigare tråd med s-ljud och en tendens till dist på ena kanalen, tog bort mojängen med nålen....heter det ortofon?? och skulle putsa rent med sprit på misstänkta minikablar och anliggningsytor,då jag hade sönder den:( det sitter ett litet vred som det står s och m på ,axeln gick av .Lyckades även fumla bort någon minifjäder typ tryckfjäder,ej dom två dragande. Ska man skicka skräpet nu eller finns det delar att få ihop den till en billig penning? Eller ska man besöka en till sec.hand butik? :)

Användarvisningsbild
matereo

Re: dual 1218

Inläggav matereo » 2007-07-07 19:29

peo skrev:Fick för mej att börja spela vinylskivor igen efter att ett besök på second hand.Fick med mej en dual 1218 som såg väldigt fin ut för 50kr.Nu efter provlyssning har jag samma problem som någon i tidigare tråd med s-ljud och en tendens till dist på ena kanalen, tog bort mojängen med nålen....heter det ortofon?? och skulle putsa rent med sprit på misstänkta minikablar och anliggningsytor,då jag hade sönder den:( det sitter ett litet vred som det står s och m på ,axeln gick av .Lyckades även fumla bort någon minifjäder typ tryckfjäder,ej dom två dragande. Ska man skicka skräpet nu eller finns det delar att få ihop den till en billig penning? Eller ska man besöka en till sec.hand butik? :)

Mojängen som nålen sitter på heter pickup, eller troligtvis så hade du loss pickuphuset. Det var så länge sedan jag hade en sån där Dualspelare, men troligtvis var pickupen(den som nålen sitter i, som skruvas fast i huset på tonarmen) kass eller felsjusterad. Pickup med vred får mig osökt att tänka på en stenkake pickup(kristall pickup). Om det var en kristall(stenkake)pickup du testspelade med förstår jag om det distade en hel del :D Men S och M har i alla fall inget med S&M att göra utan kan betyda stereo och mono.

Köp en Goldring Elan, Audiotechnica AT-95E eller en Ortofon OM5 eller OM10, det är relativt billiga instegspickuper som ändå ofta ger ett lyft. Hoppas du hittar fjädern för du menar troligtvis den jag har för mig sitter inne i pickuphuset mellan poickup och husets ovansida för att spänna fast pickupen. Hoppas du hittar den, annars tycker jag du ska leta upp en ny spelare och vara lite försiktigare nästa gång. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
peo

Inläggav peo » 2007-07-08 00:50

haha..ja jag förstår att jag framstår som en klåpare :) Du har rätt angående fjäderns placering....får finkamma golvet i hobbyrummet.
Den var nog inte för stenkakor då den lät bra ibland , sen distade det. Det är inte så att man kan komma över ett relativt billigt komplett pickuphus från någon affär? tips någon? synd att slänga den eftersom den verkade fungera så bra ..ibland. Men det är väl knappast värt besväret , troligen bättre att fynda nytt objekt då. Tack för svaret iaf.

mvh

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-08 02:14

peo skrev:haha..ja jag förstår att jag framstår som en klåpare :) Du har rätt angående fjäderns placering....får finkamma golvet i hobbyrummet.
Den var nog inte för stenkakor då den lät bra ibland , sen distade det. Det är inte så att man kan komma över ett relativt billigt komplett pickuphus från någon affär? tips någon? synd att slänga den eftersom den verkade fungera så bra ..ibland. Men det är väl knappast värt besväret , troligen bättre att fynda nytt objekt då. Tack för svaret iaf.

mvh

Jag vill minnas att ingen Dual jag sett eller haft har haft någon pickuphus fattning som de lösa som finns att köpa normalt har. Hoppas du hittar fjädern.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-08 03:19

Du kan kanske hitta passande pickuphus och annat på Tradera! Håll utkik på hemelektronik - stereo hifi - tillbehör t.ex.

Återgå till Vintage-hifi