Mina Alien-högtalare! Vintage?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mineralull

Mina Alien-högtalare! Vintage?

Inläggav mineralull » 2007-08-12 12:59

Nå, vintage är väl att ta i. Jag fastnade dock för formgivningen direkt när jag såg högtalaren i Sontecs butik i Stockholm.

Jag har försökt ta reda på mer om skaparen, Bengt "burr" någonting. Han gjorde ett satellitsystem innan. Satellithögtalarna hamnade tydligen i denna skapelse. De är både lite kitschiga och snygga på samma gång.

Märkningen säger att den är 105:e i tillverkningen. Högtalaren heter Alien.

Nå, vet ni mer om skaparen till denna högtalare?

Man kanske ska lägga in en bild också... he he!
Nähä, det lyckades jag inte med

Hur lägger jag in en bild? Det finns ingen mapp som kan leta sig till min dator? Lär mig!

Okej nu ser jag. Jag har tyvärr ingen sida att länka bilden till..

Här har ni en länk..

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=164751

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-08-13 12:41

Burr kommer från Köpingstrakten och var med och startade MDS som var de första systemet som jag sett baserat på satelliter med subbas. Fanns säkerligen mycket tidigare, men alltså första gången som jag sett det... Satelliterna såg ut exakt som de som sitter på dina Alien, men var vita. Detta var nånstans kring 86-87 har jag för mig. Alien kan ha kommit typ i början av 90-talet... typ 93-94?

Jag tror det blev fnurra på tråden med MDS så Burr startade då Allegro istället. Efter detta så hette företaget Sound Design... Var på AES mässa i Amsterdam för ett antal år sedan och där hade de en monter med Sound Design "Stereohögtalare", alltså en enda högtalare med näsa mellan elementen. Dessa skapelser har jag efteråt sett andra tillverkare lägga rabarber på.

...Nått sånt. Om man söker på Sound Design så ser man att Lars Bengtsson fortfarande saluför högtalare från Sound Design, men mer hittar jag inte.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-13 13:07

poppop skrev:Burr kommer från Köpingstrakten och var med och startade MDS som var de första systemet som jag sett baserat på satelliter med subbas. Fanns säkerligen mycket tidigare, men alltså första gången som jag sett det...

DUX hade ett system med satelliter och separata baslådor i början av 70-talet. Sedan kom ju Audio Pro med S7 + B2-40 kring 1980. Ungefär samtidigt presenterade Siegfried Linkwitz sitt delade system i Audio Amateur (som senare blev Speakerbuilder).

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2007-08-13 21:38

poppop skrev:Burr kommer från Köpingstrakten och var med och startade MDS som var de första systemet som jag sett baserat på satelliter med subbas. Fanns säkerligen mycket tidigare, men alltså första gången som jag sett det... Satelliterna såg ut exakt som de som sitter på dina Alien, men var vita. Detta var nånstans kring 86-87 har jag för mig. Alien kan ha kommit typ i början av 90-talet... typ 93-94?

Jag tror det blev fnurra på tråden med MDS så Burr startade då Allegro istället. Efter detta så hette företaget Sound Design... Var på AES mässa i Amsterdam för ett antal år sedan och där hade de en monter med Sound Design "Stereohögtalare", alltså en enda högtalare med näsa mellan elementen. Dessa skapelser har jag efteråt sett andra tillverkare lägga rabarber på.

...Nått sånt. Om man söker på Sound Design så ser man att Lars Bengtsson fortfarande saluför högtalare från Sound Design, men mer hittar jag inte.

Ah, Allegro, så var det de hette. De såg jag som satellitsystem samtidigt som mina högtalare köptes.

Här kan man ju fråga om allt möjligt. Det är ju bra!

Tackar!
Robban

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-13 21:44

"Burr" heter egentligen Bengt Pettersson. Han jobbar numera med Embracing Sound. Här kan du se en högtalare han konstruerat:

http://www.singular.se/pdf/singular_hifi_musik_0501.pdf

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2007-08-13 22:29

Svempa skrev:"Burr" heter egentligen Bengt Pettersson. Han jobbar numera med Embracing Sound. Här kan du se en högtalare han konstruerat:

Den är säkert funktionell. Vinner inget designpris dock. Det gör väl heller inte mina när jag tänker efter. Kul att se att han är igång i alla fall.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-14 10:11

Embracing Sound finns inbyggt i Audio Pros nya apparat att sätta i en iPod i och bära omkring. "Porto" alltså. Stereo från en apparat.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-08-14 18:11

mineralull skrev:
Svempa skrev:"Burr" heter egentligen Bengt Pettersson. Han jobbar numera med Embracing Sound. Här kan du se en högtalare han konstruerat:

Den är säkert funktionell. Vinner inget designpris dock. Det gör väl heller inte mina när jag tänker efter. Kul att se att han är igång i alla fall.

Undrar hur den skulle funka som center? Kanske ihop med Carlsson???
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Återgå till Vintage-hifi