Tandberg vinylspelare (något att ha?)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Tandberg vinylspelare (något att ha?)

Inläggav Ceder » 2007-09-16 12:18

Hej, funderar lite på Tandbergs vinylspelare. Någon här som vet något om dom?

Det jag undrar över är om deras kvalitet (rent generellt) och konstruktion (fast, fjädrade a'la thorens)

Gjorde Tandbergs egna spelare eller satta dom bara sitt klistermärke på dom?

Några särskilda modeller/årtal att leta efter/undvika? (jag är inne på 70-tals prylar rent generellt)

Länktips?

m.o.a. allt matnyttigt som gör att jag kan bilda mig en bättre uppfattning om dem.

Tack på förhand!
//DC
:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-16 12:32

På forumet hos "The Vinyl Engine" finns följande tråd i ämnet:
http://vinylengine.com/phpBB2/viewtopic ... 06&start=0
Det verkar som det rörde sig om Thorensspelare, i det exemplet i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-16 13:27

Hej!
Tandberg hade ingen egen vinylspelartillverkning alls; inte någon gång alls, vad jag vet. Man köpte in från flera olika håll. Om vi talar början av 70-talet och framåt, såg det ut så här:
I kompaktanläggningarna satt verk från Garrard och Dual.
Fristående spelare köpte man in från Thorens och Micro. "Micro Seiki Solid One" fanns med Tandbergs logtype.
Dessutom fanns det en modell som hette TT 5000. Den köpte man in från någonstans i Asien, oklart var. Den fanns även med Radionettelogotype.
Om du har tålamod kan jag plocka fram fler modellbeteckningar och ungefärliga årtal senare. Nu har jag inte tid...

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-09-16 22:38

Kjell_Kranzberg skrev::)
Hej!
Tandberg hade ingen egen vinylspelartillverkning alls; inte någon gång alls, vad jag vet. Man köpte in från flera olika håll. Om vi talar början av 70-talet och framåt, såg det ut så här:
I kompaktanläggningarna satt verk från Garrard och Dual.
Fristående spelare köpte man in från Thorens och Micro. "Micro Seiki Solid One" fanns med Tandbergs logtype.
Dessutom fanns det en modell som hette TT 5000. Den köpte man in från någonstans i Asien, oklart var. Den fanns även med Radionettelogotype.
Om du har tålamod kan jag plocka fram fler modellbeteckningar och ungefärliga årtal senare. Nu har jag inte tid...

Stort tack! Du behöver inte gräva mer (för min skull) det Tandberg paket jag kollat på drog iväg lite väl i pris, och det var en TT 5000 (ihop med högtalare och en TR-2025)

EDIT: glömde ett "inte" :)

//DC

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-18 18:00

Jag har en Thorens TD-150 med Tandberglogga. En utmärkt skivspelare än i denna dag!

En TR 2025 har jag ägt en gång. En apparat jag verkligen gillade innan den gick sönder.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-09-19 14:20

mapem skrev:Jag har en Thorens TD-150 med Tandberglogga. En utmärkt skivspelare än i denna dag!

En TR 2025 har jag ägt en gång. En apparat jag verkligen gillade innan den gick sönder.

Förstår det (att du gillar skivspelaren) en polare till mig har en Thorens TD-150 och är mkt. nöjd med den. Hade varit en sån i paketet så hade jag varit beredd att betala lite mer :)

Återgå till Vintage-hifi