Motorn i Thorens td150

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

GurraG

Motorn i Thorens td150

Inläggav GurraG » 2008-01-03 23:28

Hej!

Jag har fått fatt på en gammal td150 i delar. Bland delarna finns en ny motor. Jag håller på att sätta ihop maskinen nu, men jag vet inte riktigt hur motorn ska kopplas. Har sett bilder på bland annat www.theanalogdepartment.com på hur det ska se ut, men skulle känna mig tryggare med ett ordentligt kopplingsschema. Då skulle man ju dessutom tydligt se vad det är för komponenter man ska ha! Jag vill ju att det ska bli rätt det här!

tacksam för hjälp!

MVH / Gurra

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-01-03 23:47

Dessutom är jag nyfiken om någon vet var man kan få fatt på en ritning till topplåten, eftersom den tydligen skadades och kasserades då den förra ägaren monterade bort den.

/Gurra

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-01-04 00:23

Hej
Du kan ju kika här:
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewt ... ight=td150
ska finnas manual där också om jag inte minns alldeles fel.
Har du MkI eller MkII-en eller två rattar?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-04 08:25

Grattis! Jag har en sån maskin, typ II med "kul"-armen, och det är en utsökt spelare.

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-01-04 17:32

Det är en MkII, med två rattar och "kularmen". Tyvärr är armen i skrotskick. Men det är inte hela världen för det lämnar utrymme för lite experimenterande. Har dessutom låtit en möbelsnickare bygga en ny plint åt mig i Teak, 20mm istället för orginalets 10mm. Jag tycker den ser lite klen ut i orginalutförande. Men naturligtvis spar jag orginalplinten.

På butiken jag var in för att köpa komponenterna enligt kopplinschemat som länkades ovan (tusen tack) så blev han i butiken mycket konfunderad pga av konstiga värden på kondingarna. Han bad mig lämna det utskrivna kopplingsschemat och jag skulle återkomma efter18:00 på måndag då elektronikklubben är där. Får se vad det ger, de killarna eller tjejjerna lär ju veta mer om sånt än vad jag gör i alla fall!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-01-04 20:39

Jag tog en mera noggrann titt på schemat och jag måste nog hålla med killen i butiken.Schemat är helt rätt i princip,men två av värdena är lite underliga.Motståndet ska vara ett trådlindat effektmotstånd(5,6K är ett bra standardvärde) och till kondingen över switchen kan man ta ett standardvärde på 10nF.Obs att det ska vara en 1000V eller liknande för nätspänning.Utan den här kondingen får man hemska smällar i högtalarna-jag vet,för jag köpte en ny TD150 MkII en gång i forntiden där den här kondingen saknades i original!Måste ha varit tillverkad tidigt en måndagmorgon,eftersom jag faktiskt sett den monterad på de tidigare tillverkade MkI!På eget bevåg klämde jag dit en 10nF och sedan var allt tyst och bra.
Vill du ha exakt ritning hur det ser ut i original med kopplingsplintar och så,skicka ett PM till mig.
Det är lite lustigt med de här TD150-på nätet har jag sett folk som betalat vansinnessummor för bara en motor eftersom de tycks vara svåra att få tag på,samtidigt som man kan köpa en komplett spelare i dåligt skick för en liten peng,eller t.om hitta dom på tippen.Själv har jag hittat två på det sättet(hur mycket skulle man inte kunna hitta om man var anställd på återvinningen??)

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-01-04 21:54

Ja, det var tur för mig att jag bytte till mig mitt exemplar med fabriksny motor mot två LP-skivor jag hade dubletter av då!

Ja, jag minns själv de glada dagarna i barndomen med de blå sopcontainrarna som jag vet inte hur många stereoanläggningar man släpade hem ur till morsan och farsans förtet!

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-01-11 13:12

Nu snurrar det! Tack för hjälpen!

Återgå till Vintage-hifi