Hittade en Grundig Raumlautsprecher 25W idag. Tog emot att lämna den kvar men jag har bestämt mig för att inte samla på mig för mkt. Men jag blev hopplöst nyfiken på vad det var för ngt. Det var en stor låda som stod på ett svartlackerat metallstativ. Total höjd var strax över en meter och kanske 40-50 cm bred och en 20 cm djup, således en riktigt stor pjäs. Min gissning var att det var någon form av monohögtalare. Lådan var i teak och i mkt fint skick. På baksidan var det ett bakstycke i teak, ditskruvat med kanske 30 skruvar. Där fanns också etiketten där det stod: Grundig Raumlautsprecher 25W 4ohm. På framsidan satt det en tyg som var svårt att se igenom i en ljusgrågrön färg med ett fint mönster på. Det man såg tydligt var baselementet som var troligtvis 8 tum. Sedan fick jag känna mig fram och det satt två ovala högtalare överst och det fanns runda hål(eller element??) under dessa. Måste säga att jag var grymt imponerad av den, men man har inte plats. Jag gissar att detta är tidigt 50-tal iom dess funkis utseende. På baksidan fanns också mkt sladd som var lindat runt varsin spik i varje sidan, kontakten var traditionell gammal högtalarkontakt med ett flat stift och en rund pigg.
Är det någon som vet något om denna skapelse?
Kanske samlarvärde i den?
Mvh
Filip