Grundig Raumklangbox 100 (Nu med bilder!) :-)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Grundig Raumklangbox 100 (Nu med bilder!) :-)

Inläggav Fjonkalicious » 2008-02-14 13:22

Hittade en Grundig Raumlautsprecher 25W idag. Tog emot att lämna den kvar men jag har bestämt mig för att inte samla på mig för mkt. Men jag blev hopplöst nyfiken på vad det var för ngt. Det var en stor låda som stod på ett svartlackerat metallstativ. Total höjd var strax över en meter och kanske 40-50 cm bred och en 20 cm djup, således en riktigt stor pjäs. Min gissning var att det var någon form av monohögtalare. Lådan var i teak och i mkt fint skick. På baksidan var det ett bakstycke i teak, ditskruvat med kanske 30 skruvar. Där fanns också etiketten där det stod: Grundig Raumlautsprecher 25W 4ohm. På framsidan satt det en tyg som var svårt att se igenom i en ljusgrågrön färg med ett fint mönster på. Det man såg tydligt var baselementet som var troligtvis 8 tum. Sedan fick jag känna mig fram och det satt två ovala högtalare överst och det fanns runda hål(eller element??) under dessa. Måste säga att jag var grymt imponerad av den, men man har inte plats. Jag gissar att detta är tidigt 50-tal iom dess funkis utseende. På baksidan fanns också mkt sladd som var lindat runt varsin spik i varje sidan, kontakten var traditionell gammal högtalarkontakt med ett flat stift och en rund pigg.

Är det någon som vet något om denna skapelse?

Kanske samlarvärde i den?

Mvh

Filip
Senast redigerad av Fjonkalicious 2008-02-18 16:22, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-02-14 20:16

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-02-14 21:46

Det var en sån. Tyvärr. Jag skall dit igen och se om den är kvar. Kan du berätta lite mer om den, det fanns ju bara en. Ev. så kanske man kan byta bort den mot något för mig mer värdefullt, om den nu inte är såld. Det stod en lapp ovanpå, ej testad.

Mvh

Filip Svensson

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-02-15 15:38

Grundig har haft en mängd olika högtalare på programmet.Oftast naturligtvis vanliga lådor,men också klotformade(Audioramaserien).De hade också ett bas/satellitsystem som hette Troika.
Denna Box 100(om det nu är den du sett vet vi ju inte säkert) är Top of the line de åren.Volym 100 liter och har en 12"bas,två ovala mellanreg(populärt på 60-talet)och sex diskanter.Man kan lätt lura sig på storleken på basen när man ser det hela utifrån,eftersom det var vanligt att montera elementen bakifrån och så hade man ofta ett ganska litet hål i "fronten".Sex diskanter har man väl kopplat 3+3 eller 2+2+2,misstänker jag.Din teakmodell ska tydligen ha svart stålunderrede.
Vill man se Grundigs högtalare är det bäst att gå in på www.radiomuseum.org:

http://www.radiomuseum.org/m/grundig_d_en_8.html

http://www.radiomuseum.org/r/grundig_hi ... ox_10.html

där finns det flera med namnet HifiBox och HiFiLautsprecherbox.Har inte lyckats hitta någon Raumklangbox,men såg på en tysk sajt att det stod så på etiketterna på baksidorna.Jahaja.
Hur de låter har jag ingen aning om,eftersom jag aldrig sett dom i verkligheten.Troligen har de det typiska "tyska ljudet",alltså lite överdriven bas o diskant.En del kallar det "hängmatteljud".
Eftersom det bara finns en så är förstås inte värdet så högt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-02-15 19:10

Tack för ingående information Rolf!

Att det är en sån är jag till 95% säker att det är en sådan. Grundig Audiorama-serien är ju något man suktat efter länge, ett par Grundig Audiorama 8000 skulle inte sitta fel. Förhoppningsvis finns den kvar så kan jag köpa den och titta lite närmare på den.

Jag tror att träslaget är teak, eller ngn ljus valnöt... men det var svårt att avgöra.

Jag skriver sedan om den finns kvar och i så fall lägger jag in bilder med.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-02-18 16:12

Uppdatering, nu med bilder. Lite synd att inte båda fanns, utan bara en. Men jag tyckte det hela var lite kul så jag köpte den. Den var dyrare än jag tänkt mig men man lever bara en gång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det stod ju ej testad på den när jag köpte den, men det har jag ändrat på genom att koppla in den och försiktigt lyssna lite. Nu är jag ingen rätt man att avgöra dess kvalité, det finns säkert andra som har mer behållning av just denna typ av högtalarae. Men det lät absolut inte illa, det som slog mig var att den var ganska snäv, men det beror säkert till viss del på att det bara var en.

Skicket är fint, faneret är bra runtom,förutom små repor på ngt ställe,mest på baksidan. Tyget är ju lite smutsigt men det går ju att tvätta. Lite sugen på att öppna bakstycket faktiskt.

Nu är frågan om man skall behålla eller inte? Skulle helst bytt den mot något som passar mig bättre. Vi får se.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-02-20 00:22

får någon assosiation till mina Beovox 5000 när jag kollar in bilden . Nog för att högtalare ofta är rektangulära lådor men .. Trevlig sak,kan väl ställas i hallen som en ball avställningsyta och spela hissmusik:)

http://www.beocentral.com/products/bvox5000-1

Återgå till Vintage-hifi