Hitachi SR 903: diskantåtergivningen - hur är den?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Hitachi SR 903: diskantåtergivningen - hur är den?

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-09 10:25

Jag lägger ut detta på på både "Vintage" och "DIY".
Av en arbetskamrat köpte jag en Hitachi SR 903 från 78/79. Det var en dyr rackare. Ja, inte nu; jag betalade bara 400 kr; men på den tiden var nypriset närmare 4000 kr. Detta enligt Stereo HiFi handboken 1979. Samma prisklass som t ex Tandberg Tr 2075, alltså.
Uteffekten på 903:an anges till ca 2 x 100 W och det är bra tryck i förstärkaren.
Men diskanten gör mig lite undrande. Hos en så här dyr receiver hade jag väntat mig en mjuk och luftig diskant, men icke. I stället är den livlös och beslöjad. Det är ungefär som om det ligger tjock dimma över den.

Jag funderar på om den dåliga diskantåtergivningen kan ha att göra med dåliga elektrolyter i signalvägen. Att det sitter sådana i signalvägen vet jag. Den på slutstegets ingång är lätt att lokalisera och sitter det en där, sitter det ju sådana i förstegsdelen också.

Min fråga blir därför: Finns det någon här inne som har erfarenheter av 903:an och i så fall vad för erfarenheter?
Bild

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-09 12:08

Låter som en vettigt ide du har. Det är ju en god maskin i grunden så att diskanten skulle vara så dålig låter som något förstärkarproblem. Var händer om du vrider på diskanreglaget? Svara den med att öka dynamikkänslan?

Jag tycker iosf (med min erfarenhet) att vissa apparater är väldigt mjuka i ljudet och detta ger ju känslan av garderobsljud. Då finns det ju inget anna val än att öka på styrka på diskanten med +3 eler +6dB. Kan ju även vara en kombination med en högtalare som inte helt vill spela tillsammans på ett bra vis.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Återgå till Vintage-hifi