Det bara surrar om skivspelaren. HJÄLP...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

GurraG

Det bara surrar om skivspelaren. HJÄLP...

Inläggav GurraG » 2008-01-31 22:49

Hej!

Nu har jag fått ihop skivspelaren jag bett om hjälp med tidigare (http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21192).

Till skivpselaren har jag skaffat en tonarm, en Audio Technica AT1100. När jag nu satt ihop allt och lånat pickuppen från andra skivspelaren så brusar, eller snarrare surrar och brummar det. Det verkar vara störningar som fångas upp då det är så även med kontakten till motorn urdagen. När jag rör vid tonarmen, skivtallriken eller annan metalldel av spelaren så tystnar brummet. Verkar alltså vara en typisk jordgrej, men var ska det jordas?

Det andra problemet är att det inte verkar gå någon signal alls från pickuppen till RIAAt, jag får inte det minsta lilla urskiljbara musiken ens lågt bakom oljudet jag nämnt tidigare.

Är det någon här som känner igen de här problemen och har någon smidig lösning på dem så skulle jag vara hjärtligt tacksam! Nu åker jag på skidsemester till Chamonix, men om jag har tur kanske jag kan åtgärda det här när jag kommer hem om en dryg vecka! :)

Ha det gott och tack på förhand om nån känner sig manad!

Användarvisningsbild
matereo

Re: Det bara surrar om skivspelaren. HJÄLP...

Inläggav matereo » 2008-01-31 23:27

GurraG skrev:Hej!

Nu har jag fått ihop skivspelaren jag bett om hjälp med tidigare (http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21192).

Till skivpselaren har jag skaffat en tonarm, en Audio Technica AT1100. När jag nu satt ihop allt och lånat pickuppen från andra skivspelaren så brusar, eller snarrare surrar och brummar det. Det verkar vara störningar som fångas upp då det är så även med kontakten till motorn urdagen. När jag rör vid tonarmen, skivtallriken eller annan metalldel av spelaren så tystnar brummet. Verkar alltså vara en typisk jordgrej, men var ska det jordas?

Det andra problemet är att det inte verkar gå någon signal alls från pickuppen till RIAAt, jag får inte det minsta lilla urskiljbara musiken ens lågt bakom oljudet jag nämnt tidigare.

Är det någon här som känner igen de här problemen och har någon smidig lösning på dem så skulle jag vara hjärtligt tacksam! Nu åker jag på skidsemester till Chamonix, men om jag har tur kanske jag kan åtgärda det här när jag kommer hem om en dryg vecka! :)

Ha det gott och tack på förhand om nån känner sig manad!

Undrar hur tonarmskablaget är jag!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-01-31 23:39

Kan du utveckla frågan? Hur det är inkopplat till pickuppen eller något annat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-31 23:41

1) Det finns med all säkerhet en jordkabel från skivspelaren. Denna måste anslutas till chassit på förstärkaren (eller riia-steget om det är separat) på något sätt. Det brukar i 99 % av fallen finnas en jordskruv.

2) Att du inte har det minsta ljud från skivspelaren är lite märkligt. Jag förutsätter att du har kollat alla fysiska kabelförbindningarna. Men titta vid pickupens baksida, sitter de fyra kablarna som de ska? Följ sedan kablarnas väg till riia-ingången och kontrollera att alla kontakter/överföringar etc är hela och ger kontakt. Skruva av hylsorna till kontakterna och kontrollera att lödningarna ser hela ut. Kolla noga vid alla kontakter och lödningar att inte + och - kommer i kontakt med varandra.

Får du fortfarande inget ljud, koppla istället skivspelaren till en linjeingång till förstärkaren. En linjeingång som du vet fungerar, till exempel tuner- eller cd-ingång. Nu ska du höra ett tunnt och svagt ljud. Nu kan två saker inträffa:

1) Du hör detta tunna/svaga ljud. Då är det fel på riia-steget (eller phonoingången på din förstärkare).

2) Det hörs fortfarande ingenting. Då ligger problemet i skivspelaren.

Testa så här långt och rapportera!

/ B

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-01-31 23:57

1) Jordkabeln är fastskruvad på baksidan av RIAAt

2) Jag har kopplat in pickuppen enligt instruktionsboken till armen:

Red: Right channel signal (jag tolkar detta som R+)
Green: Right channel ground (tolkar som R-)
White: Left channel signal (tolkar som L+)
Blue : Left channel ground (tolkar som L-)

Jag har alltså bara R, L, + och - på pickuppen, står inte "signal" eller "ground".Pickuppen är en Rega Bias2.

Tonarmsröret är löstagbart likt ett pickupskal, men i infästningen i andra ändan av röret så att säga. Där finns naturligtvis kontaktstift. Jag har inte rengört dessa eller motsvarande kontaktytor. De är guldpläterade men skulle säkert kunna må bra av en rengöring.

Jag kan inte se några kortslutningar i lödningar eller annat.

RIAAt fungerade tidigare idag, så det bör inte vara något fel på det och bruset är bra mycket högre genom RIAAt än bara in i aux-ingång så den förstärker utan tvekan "signalen" i kabeln.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-01 00:01

En sällsynt läcker arm du fått tag på.

Jag tror som matereo att det är något lurt med tonarmakablaget.
På en del armar kan man slita av kablaget om man snor fästet runt utan att ha koll.
Sen kan du kolla lödningarna, mät motståndet genom kablaget.

Kan ju också vara en slarvnisse som lött kontakterna, kolla.

Är det originalkabel mellan tonarm och riiat, anslutningen kan ju annars vara koppld för annan arm.

Kolla att färgmärkningen stämmer med din pickup, att det inte är annan standard. Kanske inte troligt, men man vet aldrig.

En jordkabel ska dras mellan tonarm och spelarens motorplatta och en kabel till riiat, så har jag på min 150mk1, funkar fint.

Hoppas att det löser sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-01 00:08

GurraG skrev:RIAAt fungerade tidigare idag, så det bör inte vara något fel på det och bruset är bra mycket högre genom RIAAt än bara in i aux-ingång så den förstärker utan tvekan "signalen" i kabeln.

Att "bruset" blir högre via riia-ingången (eller har du separat riia-steg?) är inget märkligt. Förstärkningen är mycket högre på en riia-ingång. Hör du ingenting från spelaren vare sig via ett riia-steg eller linjeingång ligger felet i skivspelaren.

Du får nog gå grundligt tillväga med att mäta varje enskild del med en multimeter, för att kolla att det inte är brott på kablaget någonstans. Anslutningarna har du tolkat helt rätt, och även om du gjort något fel borde du i alla fall höra någonting. Att förväxla kanaler eller + och - ger bara sämre ljud, inte tystnad.

/ B

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-02-01 00:21

Ha! FIXXAT!

Det var så enkelt att när man fäster tonarmsröret så ska man inte nöja sig med "klicket" utan skjuta in det längre än så medan man låser fast röret med låsskruven.

Tack för hjälpen allihopa!

ÄNTLIGEN har man en snygg spelare!
Senast redigerad av GurraG 2008-02-12 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-01 01:16

Härligt Gurra, nu vill vi se en bild på mästerverket. :)

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-02-11 00:50

Bilder kommer, ska bara lägga sista handen så finishen blir vad en sådan spelare förtjänar!

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-02-12 17:33

Nu är den klar sånär som en annan pickup och att tallriken ska få sig en till omgång med smärgel och autosol i storsvarven på jobbet. Den ser dock bra nog ut för att kunna visas i offentligt ljus nu, så här kommer tre bilder!

Bild

Bild

Bild

Nå, vad tycks?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-02-12 21:34

mycket snygg apparat! , "ren" på prylar. Ingen logga eller så på den èller ser den ut så orginal?

mvh peo

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-02-12 22:10

vin-Tage skrev:mycket snygg apparat! , "ren" på prylar. Ingen logga eller så på den èller ser den ut så orginal?

mvh peo

Orginal och orginal, allt det yttre är bytt så orginal kan den ju inte beskyllas för att vara. Skillnader från orginalet är att plinten är 25 mm längre för att rymma den något större tonarmsplattan samt att den gjord i lite tjockare trä. 18mm jämfört med orginalets 10mm.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-13 01:33

Snyggt jobbat.

Vad är det för märkliga fötter den står på?

Jag har som sagts tidigare gjort liknande modernisering av en TD-150 och har sökt efter ett passande lock med gångjärn, utan större framgång.
En glasmästare fick i uppdrag att kapa till bitar till ett lock i plexi, som ska limmas ihop med speciellt osynligt lim.
När jag kommer till skott och limmar ihop locket, lägger jag in en bild.

Annars borde lock från TD-160 eller Linn LP-12 passa.

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-02-13 09:14

Fötterna den står på vet jag inte riktigt vad det är. Det är någon sorts stålpuckar med en O-ring runt. Jag hittade dem i en skrotlåda på jobbet och har dem provisoriskt. Jag tror att det är ena änden i en tryckluftscyliner eller något sådant från början. Ingenting Hifi-mässigt alltså.

Användarvisningsbild
lennartj

Lock under spelning?

Inläggav lennartj » 2008-02-13 10:40

Ragnwald,
jag vill avråda från att lägga energi på skivspelarlock med gångjärn till en TD150-baserad konstruktion.
Skivspelarlock eller huvar har diskuterats på annat håll, och i de flesta fall är nackdelarna med resonanser och stående vågor under locket större än dämpningen av lutftburna vibrationer.
Värst är fjäderbelastade gångjärn då locket skallrar mot plinten.
Mitt tips är en dammskyddhuv som man lyfter bort vid spelning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-13 11:05

Där kan jag hålla med dig (statisk elektricitet, etc, etc), gäller fö alla skivspelare.

Min idé med lock är enbart att hålla damm borta, spec när man inte spelar någon skiva.
Använder för närvarande originallocket, som läggs på löst då det inte längre passar i kantfalsen. Det går det med.

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-03-21 22:22

Så snart jag kommer hem ska jag sätta en sådan här på spelaren!

En liten, liten nyhet i hårdvaran, men förmodligen gör den stor skillnad!

Bild

Ser fram mot att komma hem och sätta fast den i samma tillverkares top of the line-arm!

(Fötterna på spelaren har nu ersatts med sådana där stora gummimöbelfötter från Clas Ohlsson)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-21 23:22

Haha, jag tyckte topic var "Det bara snurrar om skivspelaren".

Bra att det löste sig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Vintage-hifi