Mina olika förstärkare genom tiderna.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vovven

Mina olika förstärkare genom tiderna.

Inläggav Vovven » 2008-04-18 19:00

Mitt intresse för HiFi grundades i tidiga tonår. Dessförinnan hade jag en gammal kasettbandare (mono) med den hissnande uteffekten 1,8w. När jag byggde en högtalare i slöjden med ett gammalt bredbandselement upptäckte jag att ljudet kan förbättras och nu var jag såld.
Köpte min första Stereo av den lokala Expert-handlaren, det blev en Technics SU 7200 med matchande tuner ST 7200

Bild
Bild

Efter några år skulle det till starkare doningar, gärna med VU mätare och equalizer. Technics prylarna såldes och en JVC inköptes. Den hade ju det jag önskade, 55 w/kanal, mumma.

Bild

Fortsättning följer

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Vovven

Fortsättning

Inläggav Vovven » 2008-04-18 19:48

När väl HiFi-jävulen slagit klorna i en blir man aldrig nöjd, nu dög det inte med JVC längre, nu skulle det till ännu kraftigare doningar.
Valet föll på en Yamaha som hade just det som jag önskade.
Bild
Har för att den kostade 4 200.- 1981 Den lät ju kanon och hade en del coola finesser som t ex. variabel Loudness och kalibrerbart RIAA-steg.

Tyvärr havererade Yamahan och i takt med barnavlande och småungar i huset fick HiFi-intresset sig en törn. Fick i alla fall tag i en litenRotel så att man kunde spela.
Bild
Nu blev det sent omsider dags att skaffa sin första CD-spelare och fick syn på en modell från Grundig? som var "snygg". Köpte en hel rigg med stärkare, RDS-radio, bandare samt CD spelare komplett med systemfjärr. Valet var väl knappast baserat ljudegenspaper, snarare var det design och fjärren som lockade. Alla småknappar som sällan användes var dolda bakom luckor på respektive enhet vilket var synnerligen elegant.
Bild

Nu när ungarna har blivit större och jag kunde odla mitt hifi-intresse på nytt och jag var på jakt efter ny elektronik förra våren bar det sig ju inte bättre än att man landade med agenturen för Trigon Elektronik. Det som lockade med Trigon var deras hängivenhet för tvåkanal. kvalitet på enheterna, att dom har RIAA-steg på programmet, deras utsökta design sist men inte minst att de är förvånansvärt billiga trots tillverkning i Tyskland.

MVH
Senast redigerad av Vovven 2008-04-18 20:06, redigerad totalt 1 gång.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-18 20:04

Tack för intressant läsning.
Den där SU 7200 skulle jag gärna vara ägare till...
M v h

Återgå till Vintage-hifi