Tips kring Dual 1219 som krånglar önskas.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Tips kring Dual 1219 som krånglar önskas.

Inläggav henriksch » 2008-04-22 19:52

Hejsan
Ficken Dual 1219 i ett klumpköp av Fjonken här på forumet, väl medveten om att den var kass. (alltså ingen skugga faller på Filip!)
Då jag har en viss hybris på att fixa saker så tyckte jag att det väl skulle fixa sig... Nåväl, hybris (om jag fattar saken rätt) innefattar en överdriven självbild av, i detta fall den egna förmågan, så stämmer bilden i detta fall...

Problemet. DIN-kontakten var avsliten inuti varpå Henrik såg en enkel match, slaktade en RCA och lödde dit:
EN kanal funkar och båda vid ett kort tillfälle.
Mäter hela signalvägen mellan anslutning Pickup (små kabelskor) och RCA änden in i förstärkaren eftersom jag tänkte kalllödning eller nåt annat fånigt - kontakt såväl på skärm som ledare på båda kanaler men inge ljud

Min fråga, kan en pickup krångla med denna typ av symptom dvs den går ibland men oftast inte???

Fråga två, som kan uppfattas som en köpochsälj, var hittar man en ersättare billigt men bra (annars får den gå på tippen...)
Gillar stuket annras, mycke automatik och justeringsmöjligheter.
mvh Henrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-04-22 22:24

Henrik,du kan ju börja med att glutta lite på brytaren som sitter inuti växlaren.Ska ju stänga och kortsluta signalen när skivan är slutspelad så man slipper höra en massa klink och klonk och buller och rassel och brus och annat skräp.Den kanske krånglar och inte öppnar riktigt.
Det finns manual på vinylengine.Både service och vanlig,tror jag.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-04-22 22:50

Okej, skall kolla det. Har hittat manualen. Tänkte bara att om jag har ledning från Pickupen och till slutet av den nymonterade RCA:n så borde det väl funka om det inte är nåt vajko i själva pickupen???
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-04-23 21:41

Jag har exakt samma problem på en av mina spelare, en Technics SL-2000. Jag har mätt, kollat och lött dit nya RCA-kontakter. Typ allt som går att göra. Ena kanalen fungerar och den andra när den känner för det. Har en bestämd känsla av att det är pickupen det är fel på. Skulle kunna köpa en ny för att få det bekräftat men har redan en spelare som fungerar fint. Nog kan pickupen gå sönder, eller?

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-04-23 22:09

Det finns alltså fler med samma problem, tycker att pickupen verkar lite speciell i fästena. Har en Grado extra men det verkar inte passa rakt av.
mvh
Henrik

Återgå till Vintage-hifi